Hej,

Hoppas kunna få hjälp här efter veckor av funderande på egen kammare.

Har ett, vad jag upplever, svårmöblerat vardagsrum. hur hade ni ställt soffgrupp och matgrupp?

I köket finns en köksö som vi gärna vill behålla så jag vill helst ha matgruppen i en av de två delarna i vardagsrummet.

• Planritning av ett hus med vardagsrum, kök, hall och carport indikerande en svårmöblerad layout.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1 141kvm skrev:
hur hade ni ställt soffgrupp och matgrupp?
Jag hade satt matbordet närmast köket, och soffa och soffbord mm uppe till höger på bilden.

Och välkommen till Bygga Hus-forumet @141kvm !

• Gilla
141kvm
  • Laddar…
Håller med KnockOnWood. Soffa etc uppe till höger. Spontant med soffryggen mot den vägg som ligger intill carporten (och mot trappan om soffan är vinklad). Om tv:n känns inklämd eller inte får naturlig titt-vinkel på väggen bredvid fönstret kan ni kanske sätta den på en sådan arm som går att flytta/vika ut från väggen?

Välkommen till forumet :-)

• Gilla
141kvm
  • Laddar…
Tack för svar! Vi vill helst ha 2 st 3-sits soffor mittemot varandra, har ni några förslag kring det?

Typ så? Matgruppen kan du få in lite hursom i det andra utrymmet.

Planritning med två arrangemang av möbler i ett vardagsrum, markerade med röda konturer.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ja något i den stilen har vi också tänkt oss. Blir det inte konstigt med sofforna som halvt hänger utanför väggen? Eller tror ni det kan funka ändå?

BirgitS
Om du tycker det första alternativet ser konstigt ut när det blir på riktigt så kan du ställa ett vitrinskåp eller något annat mot ytterväggen. Sen är det ju inte alls säkert att just dina soffor har precis den längd som Jetkokos har ritat.

Men vid öppna planlösningar är det normalt att ställa soffor mitt i rummet så att man ser baksidan på dem.

• Gilla
Jetkokos
  • Laddar…
Bara man håller sig på rätt sida av den från köket uppstickande väggen så hade jag nog varit nöjd. Då håller man ju sig inom respektive "rum". Alternativt, om man kan hänga tv på ett vridbart/skjutbart väggfäste, så skulle man kunna köra som på höger bild, men spegelvänt.

Planritning av vardagsrum med markerade möbler och position för vridbart TV-fäste vid köksvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.