Krilleman
Nu kan jag inte påvis annat äm
J Jansson69 skrev:
nligt @Krilleman så har du fel!
Tills annan hänvisar annat.... 👍

J Jansson69 skrev:
Aha bara för att den har översatts till svenska så är det en svensk som skrev den eller hur menar du?
Det vet inte jag nått om.
Vet du om bondepraktikan är svensk eller kanske rentav tysk? Berör bondepraktikan när veden ska klyvas?

J
F fribygg skrev:
Jag hävdar att veden ska vara kluven i god tid innan den ska eldas.
Enl gammal tradition skulle veden vara färdig senast till påsk för att hinna torka och kunna användas kommande eldningssäsong.
Det är en Tysk sed från början enligt länken, ett tips läs det som @Krilleman länkade..

J
F fribygg skrev:
Det vet inte jag nått om.
Vet du om bondepraktikan är svensk eller kanske rentav tysk? Berör bondepraktikan när veden ska klyvas?
Har du läst det som @Krilleman länkade?

Någon som vet vad det blålikknande möglet är för någonting?

Jag har fått det på gamla plank som jag låtit ligga ute i sommar. De har nu stått i ladan sedan augusti och torkat men det blågröna kletet verkar inte ge med sig. Är ek tror jag så kommer hyvla i samband med möbeltillverkning men jag är mest intresserad av vad det är för typ av mögel. Inte orkar skrapa bort det för det är så jävla kletigt. Det verkar dock överleva så länge det är fuktigt ute. Får se om det överlever frosten.

F fribygg skrev:
Jag hävdar att veden ska vara kluven i god tid innan den ska eldas.
Enl gammal tradition skulle veden vara färdig senast till påsk för att hinna torka och kunna användas kommande eldningssäsong.
Japp, det var en av orsakerna men även i gamla jordbrukssamhället att man gjorde olika saker när det fanns tid för det, dvs innan vårbruket kom i full gång.
Så jag hugger och tar hand om det när det passar under året, sedan får det kluvna torka ute under en vinter innan det året efter åker in i vedskjul om det finns plats för det.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Jag klyver och sågar nästan året runt, får lite mögel ibland när det legat kubbat länge men okluvet. Men det hinner inte bli mycket. Ibland får jag halvruttna vindfällor som från start är svamp och mjuka, men det torkar och eldas. Ved värmer 😅

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.