Hej, tagit ner en björk som fick ligga ute mellan juli-oktober innan jag tog hand om det, uppstaplat på grusväg men ändå fuktigt.. När jag tog hem och klyvde det noterade jag att det börjat växa nån svamp på den sågade ytan. Inte den finaste stammen/kärnan men inget murket. Mest nyfiken på vad det är och om det finns någon anledning att förvara det separat för att det inte ska sprida sig eller om det kommer avta nu när veden torkar? Att elda med det är jag inte så orolig för..

Tack!

• Två kluvna björkvedskärnor på en snickarbänk, med träflisor och sågspån runt dem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en nykluven björkstam med sprickor och mörkgrön samt vit mögelliknande svamp på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det brukar se ut så på ved som inte torkat tillräckligt fort. När det är torrt brukar det inte hända något mer.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
D Du och 19till skrev:
Det brukar se ut så på ved som inte torkat tillräckligt fort. När det är torrt brukar det inte hända något mer.
Kanon, tack för svaret!

S Sirblaizner skrev:
Kanon, tack för svaret!
Jag brukar låta mina svampförsedda vedbitar ligga ute och torka för att sen slänga de direkt i kaminen så de inte lagras inomhus.
/W

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
S Sirblaizner skrev:
Hej, tagit ner en björk som fick ligga ute mellan juli-oktober innan jag tog hand om det, uppstaplat på grusväg men ändå fuktigt.. När jag tog hem och klyvde det noterade jag att det börjat växa nån svamp på den sågade ytan. Inte den finaste stammen/kärnan men inget murket. Mest nyfiken på vad det är och om det finns någon anledning att förvara det separat för att det inte ska sprida sig eller om det kommer avta nu när veden torkar? Att elda med det är jag inte så orolig för..

Tack!
Liknande händer emellanåt i mina vedhögar. När den torkat så brinner den bra den med. Jag eldar upp sådan men brukar inte låta den ligga inne.

Tack! Håller isär det tills det torkat helt och sen eldar jag på bara!

Man tar ju ned björkar ibland som börjat murkna och det är bara att låta den kluvna veden torka. Sedan åker den in med annan ved i vedskjul.

• Gilla
Geografica och 1 till
  • Laddar…
Det kommer inte att sprida sig till annan ved, och min erfarenhet är att den kan förvaras inomhus i rumstemperatur utan problem. Det är ju inte mögelsvamp, utan tränedbrytare. Tips när du tar ner lövträd på sommaren, och särskilt om det är björk, är att låta den ligga med all löv och kvist i några veckor så att all fukt avdunstar via lövens porer. Särskilt björk ska helts också klyvas direkt, så den torkar ut - nävern binder in fukten väl i virket.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
S Sirblaizner skrev:

Tack!
Man klyver den innan midsommar. Det är sedan gammalt. Men, bara att elda på😀

• Gilla
AndersMN
  • Laddar…
Krilleman
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Man klyver den innan midsommar. Det är sedan gammalt. Men, bara att elda på😀
Helt fel, ska man följa det "gamla" så klyver man innan dymmelonsdagen enligt gammal hävd.

Är man sann vedeldare så är man...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dymmelonsdag

• Gilla
NL12345 och 3 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Helt fel, ska man följa det "gamla" så klyver man innan dymmelonsdagen enligt gammal hävd.
All ved jag någonsin klyvt har klyvts före någon dymmelonsdag och även före någon midsommar...

Krilleman
Alfredo Alfredo skrev:
All ved jag någonsin klyvt har klyvts före någon dymmelonsdag och även före någon midsommar...
Precis som jag förespråkade när jag körde 100% värme via ved.

Klyvde alltid "fullt år" långt redan innan påsk, ca 50-70m² med hyrd pressrosor. (Evo36 - Kunglig maskin!)

Alfredo Alfredo skrev:
Hitills har det varit likadant för mig, men tiderna är kanske annorlunda nu och det är ju inte säkert att det ens blir dymmelonsdag nån mer gång..

• Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Krilleman
F fribygg skrev:
Hitills har det varit likadant för mig, men tiderna är kanske annorlunda nu och det är ju inte säkert att det ens blir dymmelonsdag nån mer gång..
Hur många vet ens vad dymmelonsdag är i praktiken nu för tiden? 🤔

Är jag verkligen så "gammal"?

😮

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
J
Krilleman Krilleman skrev:
Hur många vet ens vad dymmelonsdag är i praktiken nu för tiden? 🤔

Är jag verkligen så "gammal"?

😮
Det är få som lever efter Tyska seder idag!

• Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.