Hej, tagit ner en björk som fick ligga ute mellan juli-oktober innan jag tog hand om det, uppstaplat på grusväg men ändå fuktigt.. När jag tog hem och klyvde det noterade jag att det börjat växa nån svamp på den sågade ytan. Inte den finaste stammen/kärnan men inget murket. Mest nyfiken på vad det är och om det finns någon anledning att förvara det separat för att det inte ska sprida sig eller om det kommer avta nu när veden torkar? Att elda med det är jag inte så orolig för..
Tack!
Tack!
Det brukar se ut så på ved som inte torkat tillräckligt fort. När det är torrt brukar det inte hända något mer.
Medlem
· Stockholm
· 4 489 inlägg
Liknande händer emellanåt i mina vedhögar. När den torkat så brinner den bra den med. Jag eldar upp sådan men brukar inte låta den ligga inne.S Sirblaizner skrev:Hej, tagit ner en björk som fick ligga ute mellan juli-oktober innan jag tog hand om det, uppstaplat på grusväg men ändå fuktigt.. När jag tog hem och klyvde det noterade jag att det börjat växa nån svamp på den sågade ytan. Inte den finaste stammen/kärnan men inget murket. Mest nyfiken på vad det är och om det finns någon anledning att förvara det separat för att det inte ska sprida sig eller om det kommer avta nu när veden torkar? Att elda med det är jag inte så orolig för..
Tack!
Tack! Håller isär det tills det torkat helt och sen eldar jag på bara!
Det kommer inte att sprida sig till annan ved, och min erfarenhet är att den kan förvaras inomhus i rumstemperatur utan problem. Det är ju inte mögelsvamp, utan tränedbrytare. Tips när du tar ner lövträd på sommaren, och särskilt om det är björk, är att låta den ligga med all löv och kvist i några veckor så att all fukt avdunstar via lövens porer. Särskilt björk ska helts också klyvas direkt, så den torkar ut - nävern binder in fukten väl i virket.
Man klyver den innan midsommar. Det är sedan gammalt. Men, bara att elda på😀S Sirblaizner skrev:Hej, tagit ner en björk som fick ligga ute mellan juli-oktober innan jag tog hand om det, uppstaplat på grusväg men ändå fuktigt.. När jag tog hem och klyvde det noterade jag att det börjat växa nån svamp på den sågade ytan. Inte den finaste stammen/kärnan men inget murket. Mest nyfiken på vad det är och om det finns någon anledning att förvara det separat för att det inte ska sprida sig eller om det kommer avta nu när veden torkar? Att elda med det är jag inte så orolig för..
Tack!
Helt fel, ska man följa det "gamla" så klyver man innan dymmelonsdagen enligt gammal hävd.Christer G.V. skrev:
Är man sann vedeldare så är man...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Dymmelonsdag