Svajigt mellanbjälklag i timmerhus

524 läst  10 svar

1. W
    Medlem · Nivå 4
    Hej!

Håller på att öppna upp till nock i en tredjedel av huset. Så nu har det blivit dags att göra något åt det gungiga golvet. Huset är byggt ca 1860 så man hade väl inte samma sviktkrav då... :)

Rummet är ca 5200x5800mm och balkarna ligger i 5800mm riktningen. balkarna är ca 140x140mm.
    Dom ligger ca på cc 900mm.
    Idag ligger det 45mm tjockt spontat plank över dessa, tungt som tusan!

Takhöjden nere är bara 210cm så man kan inte få dit någon bärlina.

Jag har ca 260mm att jobba med uppåt innan man når dörrens öppning. Sedan har jag frilagda bjälkar med 192cm till underkant idag på övervåning. Så nyttjar jag 260mm fullt så bör jag få dit 220x45mm på med 22mm skruvlimmat golvspån sedan 15mm parkettgolv.

Min fråga är om man kommer märka någon skillnad med detta ingrepp?

Bifogar några bilder från undersidan, bilder tagna 1968 när man gjorde en totalrenovering av huset.

mer bilder finns här för den som är intresserad http://carlotta.malmo.se/carlotta-mmus/web/object/1140791
    Klicka på Alsjökulla längre ner på sidan för att nå alla bilder.

2. J
    Medlem · Nivå 21
    Det går inte att lösa sviktproblemet utan att använda limträ. Spännvidden är alldeles för stor. Får du plats med limträ 140x260 mm på c/c 600 mm (kräver klyvning eller specialbeställning) så fungerar det. Likaså om du placerar limträ 215x225 mm på mitten mellan de befintliga bjälkarna (dvs c/c 900 mm). I det senare fallet blir golvspånskiva plus tunn parkett väl fjädrande. Det bästa är antingen tjocka (ca 30 mm) spontade golvbrädor eller K-plywood plus golvbrädor.

3. Ö
    Medlem Nivå 8
    Det är ju ett gammalt hus, så att försöka uppnå dagens krav på svikt till varje pris har jag svårt att förstå mig på. I gamla hus blir det ju ofta kompromisser. Men om du gör som du har tänkt blir det säkert bättre. Det kanske går att krysskolva mellan bjälkarna vilket förbättrar skulle jag tro. Läste om någon som "hängde" upp golvbjälklaget i takstolarna som ett alternativ.

4. J
    Medlem · Nivå 21
    Man bör begränsa svikten av komfortskäl, inte av hänsyn till myndighetskrav. Om golvbjälkarna ska vara synliga underifrån är krysskolvning inget bra alternativ. Det går dessutom inte att uppnå acceptabla resultat med kombinationen vanligt konstruktionsvirke och krysskolvning när spännvidden är så lång som 5,8 meter.

5. W
    Medlem · Nivå 6
    Det är såna spännvidder att en lösning med stål också kan övervägas om det inte får bygga på höjden.

6. W
    Medlem · Nivå 4
    Tack för alla svar!

Min undran var mer om det skulle bli bättre än idag med detta ingrepp? Att det inte kommer vara i närheten av dagens krav är jag införstådd med.

7. J
    Medlem · Nivå 21
    Tar du till någon av de lösningar som jag föreslår i inlägg #2 eller som @witten skriver om i inlägg #5 blir situationen avsevärt bättre. Försök med vanligt konstruktionsvirke i kombination med kortlingar eller krysskolvning är meningslösa, tyvärr.

8. S
    Medlem · Nivå 11
    Det låter helt vansinnigt att riva ut dylika golv för att skruva dit golvspån och mediokert parkettgolv? Varför inte bara leva med sviktet och lutningarna? Det ingår i så gamla hus.

9. W
    Medlem · Nivå 4
    Hej Stefan,

Jag håller med dig men man har förstört golvet vid renovering på 70-talet. Man har plockat ut halva rummets golv och ersatt med modernt spontat virke. Troligtvis var detta golv i dåligt skick.

10. hscn
    Renoverare · Nivå 8
    Varför inte kolla vad en komplettering av det gamla golvet kostar?
    Har själv beställt från https://www.lgbtimmerhus.se
    Mycket nöjd!

11. prototypen
    Medlem · Nivå 20
    Är det en möjlig väg att limma och skruva 15 mm plywood på över och undersidan av åsarna för att göra en sandwichkonstruktion?

Det vanliga är väl att växla av med en stålbalk.

Varför ska man leva med snea och sviktande golv när man vet och kan bygga bättre?
    Protte

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: