1 762 läst · 16 svar
2k läst
16 svar
Svänga till höger som har övergångställe.
Sida 1 av 2
Hej
Ska erkänna man har blivit lite mer försiktigt att svänga höger nuförtiden.
Rättare sagt VÄLDIGT försiktigt som det känns det är lite överdrivet.
Låt mig förklara och sedan vill jag gärna veta hur ni gör och tänker.
Detta tanken gäller både när det är gång och cykelväg vid sidan av vägen men även trottoarer som har kombinerad cykel och gång.
Innan har det varit rätt så ok att man kommer åkande, man ser cykel och gångvägen vid sidan och man håller mellan 40-60 km/h beroende vad det är för hastighet regel på vägen.
Eftersom man åker vid sidan av gång och cykelvägen så kan man se om man åker förbi gående eller cyklister.
Man blinkar till höger och kommer fram så saktar man ner och innan tänkte jag inte så mycket på det utan svängde och körde vidare.
En cyklist ska ju inte igentligen kunna komma ikapp så lätt att jag ska ha missat personen på något sätt men man är endå rätt så osäker och speciellt i dagens trafik när det finns el scootrar som kommer i full fart och utan hjälm.
Så när ni svänger till höger, kryper ni lite fram i korsningen och tittar till höger så mycket ni går (Fast då känns det som man tappar fokus på att titta framåt) eller saktar ni bara in och sedan svänger utan att vrida huvudet speciellt mycket till höger.
Ska erkänna man har blivit lite mer försiktigt att svänga höger nuförtiden.
Rättare sagt VÄLDIGT försiktigt som det känns det är lite överdrivet.
Låt mig förklara och sedan vill jag gärna veta hur ni gör och tänker.
Detta tanken gäller både när det är gång och cykelväg vid sidan av vägen men även trottoarer som har kombinerad cykel och gång.
Innan har det varit rätt så ok att man kommer åkande, man ser cykel och gångvägen vid sidan och man håller mellan 40-60 km/h beroende vad det är för hastighet regel på vägen.
Eftersom man åker vid sidan av gång och cykelvägen så kan man se om man åker förbi gående eller cyklister.
Man blinkar till höger och kommer fram så saktar man ner och innan tänkte jag inte så mycket på det utan svängde och körde vidare.
En cyklist ska ju inte igentligen kunna komma ikapp så lätt att jag ska ha missat personen på något sätt men man är endå rätt så osäker och speciellt i dagens trafik när det finns el scootrar som kommer i full fart och utan hjälm.
Så när ni svänger till höger, kryper ni lite fram i korsningen och tittar till höger så mycket ni går (Fast då känns det som man tappar fokus på att titta framåt) eller saktar ni bara in och sedan svänger utan att vrida huvudet speciellt mycket till höger.
Finns ju backspeglar också. Om man lär sig titta i dem kombinerat med att ta reda på hur långt bak man behöver vända sig för att se vad som inte syns i spegeln brukar det gå fint.
Man kan ju testa stillastående, se vad du ser i speglarna, vänd dig och och hitta det sista du såg så har du riktmärke i bilen. I nån bil är det kanske genom sidorutan bak, i någon kanske ännu längre bak som behövs.
Man kan ju testa stillastående, se vad du ser i speglarna, vänd dig och och hitta det sista du såg så har du riktmärke i bilen. I nån bil är det kanske genom sidorutan bak, i någon kanske ännu längre bak som behövs.
Först lite sakupplysningar.
En elscooter som kommer på en cykelbana får åka i 20 eller 25 km/h beroende på vilket fordon det avses. Sparkcykel 20, moped 25. Elcyklar får ha motorassistans upp till 25 km/h men det finns inget lagrum som hindrar att man trampar på snabbare än det. (förutom de vanliga hastighetsskyltarna)
Rent lagtekniskt är du ju upphinnande trafik och har ett ansvar för att det är säkert att göra det man gör. Och normfallet är tyvärr att cykelbanan upphör precis när den kommer fram till en väg som är anlagd för "de riktiga fordonen" så cyklister får därmed mindre rättigheter i trafiken. Och ett lagom förvirrat tillstånd om hur man ska tolka trafikregler. (vilket är medvetet då "osäkerhet ger mer uppsikt" är devisen när cyklar befinner sig i trafiken...
En elscooter som kommer på en cykelbana får åka i 20 eller 25 km/h beroende på vilket fordon det avses. Sparkcykel 20, moped 25. Elcyklar får ha motorassistans upp till 25 km/h men det finns inget lagrum som hindrar att man trampar på snabbare än det. (förutom de vanliga hastighetsskyltarna)
Rent lagtekniskt är du ju upphinnande trafik och har ett ansvar för att det är säkert att göra det man gör. Och normfallet är tyvärr att cykelbanan upphör precis när den kommer fram till en väg som är anlagd för "de riktiga fordonen" så cyklister får därmed mindre rättigheter i trafiken. Och ett lagom förvirrat tillstånd om hur man ska tolka trafikregler. (vilket är medvetet då "osäkerhet ger mer uppsikt" är devisen när cyklar befinner sig i trafiken...
Tidigare förlitade jag mig på att jag ser att det är fritt på väg fram till högersvängen. Sedan jag preppade för mcuppkörning och sedan börjat köra mc känner jag att det är rätt att ta sig en extra koll, så nu tar jag mig tid att verkligen titta en extra gång att inget dykt upp som jag kan köra över ELLER som kan köra på mig. Jag skolar de jag övningskör med på samma sätt, det är defensivt och riskmedvetet.
Jag fick något av en aha-upplevelse för kanske 15 år sedan vid en utfart. Jag satt som passagerare i bilen som åkte ut genom en grind. På platsen är sikten skymd och man korsar en cykelbana innan man kommer ut till vägen. När han körde ut kom en cyklist och körde rätt in i sidan på bilen. Omedelbara reaktionen var att det kunde lika hänt mig. Det enda som skadades den gången var lyckligtvis cykelns framhjul. Efter det tittar jag noga och om nödvändigt sänker farten för att se ordentligt innan jag korsar en cykelbana.
Risken för det TS beskriver har ökat markant nuförtiden när biltrafik är nerskyltad till 30-40 km/h samtidigt som antalet snabba cyklister på högersidan ökar. Så svänger man höger får man titta noga.
Rent generellt anser jag att cyklister är den farligaste medtrafikanten. De är snabba, tysta, rör sig på både bil- cykel- och gångbanor växelvis.
Räddade troligen livet på en tjej i måndags. Hon cyklade parallellt med trafiken till höger lite framför mig när det var hon, som utan att se sig om, gjorde en 90 graders gir rakt ut för att korsa vägen framför näsan på mig.
Som tur väl var jag blixtsnabb och ABSen fick jobba någon sekund
Rent generellt anser jag att cyklister är den farligaste medtrafikanten. De är snabba, tysta, rör sig på både bil- cykel- och gångbanor växelvis.
Räddade troligen livet på en tjej i måndags. Hon cyklade parallellt med trafiken till höger lite framför mig när det var hon, som utan att se sig om, gjorde en 90 graders gir rakt ut för att korsa vägen framför näsan på mig.
Som tur väl var jag blixtsnabb och ABSen fick jobba någon sekund
Och sen lite verklighets upplysning.VidarH skrev:
Först lite sakupplysningar.
En elscooter som kommer på en cykelbana får åka i 20 eller 25 km/h beroende på vilket fordon det avses. Sparkcykel 20, moped 25. Elcyklar får ha motorassistans upp till 25 km/h men det finns inget lagrum som hindrar att man trampar på snabbare än det. (förutom de vanliga hastighetsskyltarna)
Rent lagtekniskt är du ju upphinnande trafik och har ett ansvar för att det är säkert att göra det man gör. Och normfallet är tyvärr att cykelbanan upphör precis när den kommer fram till en väg som är anlagd för "de riktiga fordonen" så cyklister får därmed mindre rättigheter i trafiken. Och ett lagom förvirrat tillstånd om hur man ska tolka trafikregler. (vilket är medvetet då "osäkerhet ger mer uppsikt" är devisen när cyklar befinner sig i trafiken...
Många har manipulerat, trimmat sina elfordon så att dom kan hålla betydligt högre fart.
Cyklar gör du utan större svårigheter/ansträngning över 25 km/h.
Krockar du med en cyklist eller gångtrafikant så är det du som får stå för kalaset med din försäkring och i dom flesta fall med skulden till olyckan.(det finns undantag angående ansvaret)
Vad som gäller ansvar mot elfordon är jag inte så kunnig i men kan tänka mej att skulden hamnar på mej som bilist eftersom dom inte är trafikförsäkrade.....
https://lagen.nu/dom/nja/1985s309wildeside skrev:
Och sen lite verklighets upplysning.
Många har manipulerat, trimmat sina elfordon så att dom kan hålla betydligt högre fart.
Cyklar gör du utan större svårigheter/ansträngning över 25 km/h.
Krockar du med en cyklist eller gångtrafikant så är det du som får stå för kalaset med din försäkring och i dom flesta fall med skulden till olyckan.(det finns undantag angående ansvaret)
Vad som gäller ansvar mot elfordon är jag inte så kunnig i men kan tänka mej att skulden hamnar på mej som bilist eftersom dom inte är trafikförsäkrade.....
Man har inga rättigheter i trafiken. Man har bara skyldigheterVidarH skrev:
Först lite sakupplysningar.
En elscooter som kommer på en cykelbana får åka i 20 eller 25 km/h beroende på vilket fordon det avses. Sparkcykel 20, moped 25. Elcyklar får ha motorassistans upp till 25 km/h men det finns inget lagrum som hindrar att man trampar på snabbare än det. (förutom de vanliga hastighetsskyltarna)
Rent lagtekniskt är du ju upphinnande trafik och har ett ansvar för att det är säkert att göra det man gör. Och normfallet är tyvärr att cykelbanan upphör precis när den kommer fram till en väg som är anlagd för "de riktiga fordonen" så cyklister får därmed mindre rättigheter i trafiken. Och ett lagom förvirrat tillstånd om hur man ska tolka trafikregler. (vilket är medvetet då "osäkerhet ger mer uppsikt" är devisen när cyklar befinner sig i trafiken...
En kollega råkade ut för nåt som liknar trådens scenario för några år sedan. Han blev påkörd i framskärmen av en cyklist när han körde ut ur en sån där klassisk cirkulationsplats med gång-/cykelöverfart vid utfarterna. Kollegan körde (enligt uppgift) försiktigt och kontrollerade att ingen fotgängare eller cyklist var i närheten. Försäkringsbolaget/bolagen ansåg att cyklisten var vållande eftersom vederbörande kom i hög hastighet från en anslutande väg i brant nedförsbacke och inte hade anpassat hastigheten efter förhållandena på platsen. Jag tror aldrig det blev något polisärende. Bara plåt- och cykelskador.
När man ska ut ur p-garaget vid vår närmaste ICA Maxi är det en snygg lösning (not) med gång och cykelbana i liv med huset dvs du ser inte alls om det kommer någon innan förardörren är ute och du täcker hela gång och cykelbanan med bilen... känns så där då det är ett övergångställe över utfarten så man ska lämna företräde till de man inte ser, utfarten är dessutom i en lätt nedförsbacke och det är gott om bostäder och andra verksamheter runtomkring så oftast får man nita några gånger för det dyker upp någon gående någon cm framför huven medans man smyger ut.
Medlem
· Västernorrland
· 11 035 inlägg
Sen när det gäller cyklister så är det ju tyvärr så att många av dem tror att de är ensamma och har fri väg överallt och att det är bilarnas skyldighet att väja för dem i alla situationer. De cyklar ju på ungefär som de är ensamma ibland......oftast med musik i lurar så de hör ingenting heller.