Hej! Har nyligen köpt ett hus och allt har sett bra ut. Nu har jag under väldigt fuktiga morgnar börjar se stora fuktiga fläckar på suterrängens ytterväggar. En del mindre sprickor med. Något att orka sig över? Kanske behöver dräneringen ses över? Bifogar bilder. Är helt ny på detta så uppskattar alla tips och råd som kan fås 
Kondensen bildas mot kalla ytor. Här ser man att det är en (oundviklig) "köldbrygga" vid syllen som leder ut värme till putsen som därför är tillräckligt varm för att fukten i luften inte ska kondensera mot den. Likaså nu på hösten är marken uppvärmd och ger värme till putsen nertill. Suterängväggarna verkar hyfsat välisolerade eftersom det bildas kondens där.
Så, det du ser är tecken på att suterängvåningen är välisolerad. (Exakt hur välisolerad går inte att avgöra, bara att det är bättre än vid syllen och tillsynes utan onödiga köldbryggor.) Min gissning är att huset är tilläggsisolerat in- eller utvändigt, eller så är det relativt nybyggt (typ 2000-t).
Så, det du ser är tecken på att suterängvåningen är välisolerad. (Exakt hur välisolerad går inte att avgöra, bara att det är bättre än vid syllen och tillsynes utan onödiga köldbryggor.) Min gissning är att huset är tilläggsisolerat in- eller utvändigt, eller så är det relativt nybyggt (typ 2000-t).
Klicka här för att svara