Byggahus.se
Suturräng villa som vi bott tre år i, ett av rummen i källaren,25kvm, med ca halva väggen under mark.
Det luktade inte bra när vi flyttade in och jag rev direkt väggar av träreglar, rockwool och gips, inte direkt fuktigt men lite och aningen spår av mögel, färgen på putsad vägg hade flagnat bitvis och putsen är sådär.
På golvet låg en plastmatta direkt på betongen som det stank illa från när jag slet ut den.
Rummet är varit oanvänt sedan dess men viss vädring och luftavfuktare senaste året och ingen lukt finns kvar.
Jag har nyligen slipat bort all färg från väggarna och slipat fram rå betong på golvet, väggar och golv har sen behandlats med penetrox för att säkra upp trots att det luktar fräscht.

Takhöjden är låg och golvet ska få platon multi med laminat på och mekanisk ventilation.
Huset va ok dränerat men jag gjorde om det när vi flytta in med platon, dubbel isolering (100mm totalt) och grusschakt hela vägen ner.

Men väggarna, och värmen.
Putsen nu är ok uppe på väggen men kass nere mot golvet, har nog varit fuktigt och nu torrt som sand bitvis och lossnar bara man tittar på den.
Sambon skulle gilla ny puts för utseendet men jag som ska göra jobbar är inte sugen och att dra el blir ju svårare..
..än att bygga ny vägg med luftspalt, stålreglar och gips alt osb och gips.
Nu ska rummet va lite kontor och lekrum, men kanske tonårsrum längre fram.
Enkelgips känns lite osäkert med tanke på ovanstående, så ska jag köra dubbelgips eller osb och gips?
Är det ok att ha lackad osb in mot luftspalten?

Isolera på insidan är ju fel i källare men eftersom det är suterräng och den övre halvan av väggen är oisolerad (väggarna är leka med puts om jag fattat rätt) så lockar tanken på isolering, är det lika fel fast det är suturräng?
Fukten letar sig in oavsett för att väggen är varm på insidan, är det korrekt uppfattat?

Så, putsa eller regla upp ny vägg?
Slår man ner all gammal puts och börjar om?
osb+ gips eller bara gips, och isolera eller ej?

tacksam för svar, på mitt första inlägg.
/Petter

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.