Har ett 2-vägs vägguttag med USB: https://www.elgrossisten.se/strombrytare-vagguttag/design-x-svart/svart-vagguttag-med-usb-a-a-c/ som nyligen är installerat i utanpåliggande utförande med tillhörande förhöjningsram.
Inga konstigheter vid inkopplingen utöver att ett nytt hål borrades i förhöjningsramen för att få in flexslang + kablar, och uttaget är installerat upp-och-ner så att USB-portarna hamnar nedåt.
Jordkabeln är visserligen ansluten till det aktuella vägguttaget, men är ännu ansluten vidare till befintlig jord utan hänger löst i en senare kopplingsdosa i väntan på fortsatt kabeldragning (endast dubbelisolerad utrustning används under tiden).
Multimeter visar ca 230 volt i uttaget.
Det kommer ett svagt surrande ljud från vägguttaget när det inte används. Då jag kopplar in något i USB-porten som drar el så försvinner ljudet. Själva funktionen av uttaget hittar jag inget fel på, men ljudet är störande då uttaget är beläget vid sängen.
1) Någon idé om vad detta beror på?
2) Är det riskabelt att en kortare period ha ett jordat vägguttag anslutet utan jord, endast dubbelisolerad utrustning används under tiden? Eftersom dessa ändå inte har jord bör det väl inte spela någon roll för tillfället?
Inga konstigheter vid inkopplingen utöver att ett nytt hål borrades i förhöjningsramen för att få in flexslang + kablar, och uttaget är installerat upp-och-ner så att USB-portarna hamnar nedåt.
Jordkabeln är visserligen ansluten till det aktuella vägguttaget, men är ännu ansluten vidare till befintlig jord utan hänger löst i en senare kopplingsdosa i väntan på fortsatt kabeldragning (endast dubbelisolerad utrustning används under tiden).
Multimeter visar ca 230 volt i uttaget.
Det kommer ett svagt surrande ljud från vägguttaget när det inte används. Då jag kopplar in något i USB-porten som drar el så försvinner ljudet. Själva funktionen av uttaget hittar jag inget fel på, men ljudet är störande då uttaget är beläget vid sängen.
1) Någon idé om vad detta beror på?
2) Är det riskabelt att en kortare period ha ett jordat vägguttag anslutet utan jord, endast dubbelisolerad utrustning används under tiden? Eftersom dessa ändå inte har jord bör det väl inte spela någon roll för tillfället?
Produkter som diskuteras: "Multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Troligen en "egenskap" för den produkten.
Men hur menar du att du behövde borra hål i förhöjningsramen? Har du utanpåliggande flexslang?
Att koppla in uttag utan ansluten jord är ju allmänt ett oskick, men ingen akut risk för olycka (antar att du inte har något annat jordat i rummet?). Se bara till att du slutför installationen snarast! Tillfälliga lösningar tenderar att bli mer långvariga än man tänker sig.
Den oinkopplade jorden skulle möjligen kunna påverka något avstörningsfilter, som (långsökt) skulle kunna göra så det brummar.
Men hur menar du att du behövde borra hål i förhöjningsramen? Har du utanpåliggande flexslang?
Att koppla in uttag utan ansluten jord är ju allmänt ett oskick, men ingen akut risk för olycka (antar att du inte har något annat jordat i rummet?). Se bara till att du slutför installationen snarast! Tillfälliga lösningar tenderar att bli mer långvariga än man tänker sig.
Den oinkopplade jorden skulle möjligen kunna påverka något avstörningsfilter, som (långsökt) skulle kunna göra så det brummar.
USB i uttaget, det finns då en liten transformator som går på tomgång när inget är anslutet och kan göra lite väsen av sig. Öppna locket och tryck på trafon, tystnar det då, så är det en resonans/vibbration som hörs. Åtgårdas kanske med att något kläms i mellan eller så vid trafon.J Jkwon skrev:
Anläggningen är under uppbyggnad och inget fel att ha tampar i luften vid en dosa och avsluta dom med tex U-båt eller Wago eller annat som isolerar änden.H hempularen skrev:
Det borde vara ett switchat nätaggregat i den och eventuell transformator matas då med några hundra kHz och ger inte upphov till något hörbart brum.
Då är det större sannolikhet att det är något störningsfilter som låter och med lite tur slutar det om skyddsjorden ansluts.
Då är det större sannolikhet att det är något störningsfilter som låter och med lite tur slutar det om skyddsjorden ansluts.
Tack för svaren allihopa, jag kan bara konstatera att jag inte ser något uppenbart inuti uttagen dvs ingen tydlig synlig transformator.
Jag får helt enkelt hålla tummarna att det försvinner när jorden kopplas klart, annars kanske jag chansar och köper liknande produkt ifrån schneider och hoppas att den låter mindre. Vi ska nämligen ha USB-uttag på fler platser i huset och det aktuella vägguttaget skulle kunna användas på den andra platser långt bort ifrån ett sovrum där ett svagt surrande inte kommer störa.
Jag får helt enkelt hålla tummarna att det försvinner när jorden kopplas klart, annars kanske jag chansar och köper liknande produkt ifrån schneider och hoppas att den låter mindre. Vi ska nämligen ha USB-uttag på fler platser i huset och det aktuella vägguttaget skulle kunna användas på den andra platser långt bort ifrån ett sovrum där ett svagt surrande inte kommer störa.
Flexslangen är dolt dragen, och går ut "öppet" vid en infälld hylla bredvid sängen. Vägguttaget ligger dock dikt an mot punkten där flexslangen går ut. Dvs flexslangen går direkt från dold installation till att dras rakt in i dosan vid punkten där flexslagen går ut ur väggen. Flexslangen är alltså inte synlig. Hoppas detta förtydligade.H hempularen skrev:
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 474 inlägg
Skum sak på jobbet idag.
USB jacken på skrivbordet började tjuta med ett högfrekvent ljud när kollegan laddade sina hörlurar. När de kopplades bort upphörde ljudet.
I mitt likadana skrivbord låter inte ljudet när hörlursfodralet kopplades in.
Motsatt effekt på att transformatorn är igång som beskrivs i inlägg ovan med andra ord.
Någon som vet om detta är farligt?
USB jacken på skrivbordet började tjuta med ett högfrekvent ljud när kollegan laddade sina hörlurar. När de kopplades bort upphörde ljudet.
Motsatt effekt på att transformatorn är igång som beskrivs i inlägg ovan med andra ord.
Den kan mycket väl vara på väg att gå sönder.
För min egen del så undviker jag fast installerade USB-uttag, bättre med ett extra vägguttag och en estetiskt välanpassad USB-laddare i den. Jag tror att många av dessa inbyggda USB-laddare inte kommer att överleva i 20 år, antingen för att går sönder eller blir föråldrade.
För min egen del så undviker jag fast installerade USB-uttag, bättre med ett extra vägguttag och en estetiskt välanpassad USB-laddare i den. Jag tror att många av dessa inbyggda USB-laddare inte kommer att överleva i 20 år, antingen för att går sönder eller blir föråldrade.
Hej SmåbrukarenS Småbrukaren skrev:USB jacken på skrivbordet började tjuta med ett högfrekvent ljud när kollegan laddade sina hörlurar. När de kopplades bort upphörde ljudet.
Dagens nätdelar använder switchteknik vid spänningsomvandling av elnätets 230V AC till den DC spänning som används i många av våra elapparater, t.ex. apparater matade med USB
Att det kommer ett ljud (hörbart switchbrus) är inte speciellt farligt däremot så kan det vara störande.
Det förekommer nu all oftare att man hör switchbrus och det allvarliga är att vi ännu inte har fått produktnormer som begränsar genereringen av switchbrus i elnätet från alla de elapparater som vi ansluter.
Här är några exempel på samma tema;
”Personskyddsautomat som väsnas - även efter byte”
https://www.byggahus.se/forum/threa...s-aeven-efter-byte.537736/page-2#post-6060565
”Min bil smutsar ner elen”
https://www.byggahus.se/forum/threads/min-bil-smutsar-ner-elen.479663/
”Induktionshäll oljud vid laddning av elbil”
https://www.byggahus.se/forum/threa...-laddning-av-elbil.443329/page-3#post-5290045
”Smutsig el?”
https://www.byggahus.se/forum/threads/smutsig-el.482060/
I tråden ”Kan switchbrus blockera jordfelsbrytare?” har jag tagit upp en incidentrapport till elsäkerhetsverket som lämnades in för ca 2 år sedan som handlar om att på ett sjukhus, där jordfelsbrytarna testas med mätinstrument enligt norm. Där har man provat 4 olika jordfelsbrytare (typ A och B) men ingen får godkänt enligt normkravet. https://www.byggahus.se/forum/threa...ra-jordfelsbrytare.536646/page-3#post-6018421
Jag har nu i ett tjugutal år väntat på produktnormer, som begränsar genereringen av switchbrus. Normgrupperna har arbetat i flera år men inga produktnormer för begränsning av switchbrus finns ännu.
Redigerat:
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 474 inlägg
Vi trodde vi fått tinnitus hela bunten. Jag tänker att det ändå borde vara resultatet av en sliten produkt, skrivborden är ca 10 år gamla.
Har läst att glapp kan orsaka ljud men kanske inte överljud på detta sätt?
Har läst att glapp kan orsaka ljud men kanske inte överljud på detta sätt?
Hej SmåbrukarenS Småbrukaren skrev:
För ca 10 år sedan gick den switchade nätdelen som matar min fiberomvandlare (internet) sönder. Detta skapade ett oljud i en 50Hz transformator jag hade inko0pplad i elnätet
Den switchade nätdelen fortsatte dock som vanligt att mata min fiberomvandlare.
Blev vid ett senare tillfälle kontaktad av ett företag som hade bekymmer med just den typen av nätdel. De sände en kartong ”trasiga” nätdelar till vår forskargrupp.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden