vi har köpt ett hus från 1939 vi vill öppna upp mellan kök och vardagsrum men nu är frågan ifall den hjälper till att hålla upp övervåningen eller inte här är gamla ritningar från -39, den rödmarkerade väggen vill vi ta bort, vi har öppnat upp lite utav väggen för att kolla under de va ett tomrum på kanske 10-15 cm med sågspån som isolering under till, väggen är har masonit och 50mm råsponts liknande virke.
Bästa svaret
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Huset har en plankstomme. Väggen som ni vill ta bort består av 2 tums spontad plank. Problemet med hus med detta byggnadssätt från 1920-40-talen är att man aldrig kan vara riktigt säker på golvbjälkarnas riktning. Husen kan vara väldigt osystematiskt byggda. I det här fallet vågar jag dock påstå att den röda väggen inte är bärande. Det grundar jag på dels proportionerna hos kök och vardagsrum, dels på murstockens form och placering.
Nu har vi en till fråga angående en annan vägg, bara det blåmarkerade skulle vi vilja öppna upp för att få en luftigare hall, finns bild underkällaren vilket tyder på att den inte är bärande, men för säkerhetens skull så frågar jag.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Blå vägg är säkert inte bärande.