Byggahus.se
vi har köpt ett hus från 1939 vi vill öppna upp mellan kök och vardagsrum men nu är frågan ifall den hjälper till att hålla upp övervåningen eller inte här är gamla ritningar från -39, den rödmarkerade väggen vill vi ta bort, vi har öppnat upp lite utav väggen för att kolla under de va ett tomrum på kanske 10-15 cm med sågspån som isolering under till, väggen är har masonit och 50mm råsponts liknande virke.

• Gamla ritningar från 1939 på en bostadens övervåning och bottenvåning, med en rödmarkerad vägg mellan kök och vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla ritningar från 1939 över ett tvåvåningshus, sektion och planvy, med rödmarkering på en vägg.
    Skapa konto
Jag skulle gissa på att den inte är bärande - mittväggen bör vara bärande. Men alltid bäst att vänta på Justus råd.

• Gilla
sebbep
  • Laddar…

Bästa svaret

Huset har en plankstomme. Väggen som ni vill ta bort består av 2 tums spontad plank. Problemet med hus med detta byggnadssätt från 1920-40-talen är att man aldrig kan vara riktigt säker på golvbjälkarnas riktning. Husen kan vara väldigt osystematiskt byggda. I det här fallet vågar jag dock påstå att den röda väggen inte är bärande. Det grundar jag på dels proportionerna hos kök och vardagsrum, dels på murstockens form och placering.

• Gilla
sebbep
  • Laddar…
tack så mycket för svaren! :D

Nu har vi en till fråga angående en annan vägg, bara det blåmarkerade skulle vi vilja öppna upp för att få en luftigare hall, finns bild underkällaren vilket tyder på att den inte är bärande, men för säkerhetens skull så frågar jag.

• Källarutrymme med vitmålade takbjälkar, trätrappa, blåmärkt vägg och grön dörr, som potentiellt ska öppnas upp.
    Skapa konto
  • Ritning av en våningsplan med blåmarkerad vägg i hallen som är föreslagen för öppning för att skapa en luftigare känsla.
    Skapa konto
Blå vägg är säkert inte bärande.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.