Har precis köpt ett fritidshus i Blekinge. Är i behov av att uppgradera från separett mulltoa till en förbränningstoalett. Står inte ut med att bära iväg med det fasta avfallet med nuvarande toa helt enkelt! Om ca 2-3 år kommer området att uppgraderas med konmunalt vatten och avlopp. Jag tänker därför - är det värt att köpa dyraste toan på marknaden då? Cinderella rekommenderas i alla tester och forum, men merparten av testerna är äldre, från 2018. Sunwinds förbränningstoalett är ju betydligt billigare, och ska precis som Cinderella hämta luft utifrån för bättre inomhusklimat (vilket den inte tycks ha gjort tidigare då flera tester lyfter fram detta som anledningen till att den får lägre betyg).
Jag undrar helt enkelt ifall det finns någon här som har erfarenhet av Sunwind och hur ni i så fall tycker att den fungerar?
Jag undrar helt enkelt ifall det finns någon här som har erfarenhet av Sunwind och hur ni i så fall tycker att den fungerar?
Jag köpte faktiskt en El-Dorado till sist! Dock kan jag inte uttala mig om dess kvalitet för jag har inte installerat den ännu. Det finns två versioner av den, en som heter plus och en som heter pro. Plus kostar runt 18000 och PRO 22000. Jag valde den senare eftersom plus har en pedal som tar mer utrymme och vårt badrum är litet. Kan återkomma i tråden när jag testat! Hoppas ha den på plats inom ett par veckor!
Hej igen! Har nu installerat toan och testat den under ett par dygn. Mycket nöjd hittills! Den var lätt att installera, tog ett par timmar. Mycket enkel att använda, endast en knapptryckning och inga konstigheter. Återkommer i tråden om jag skulle få problem. Men utifrån min erfarenheter hittills kan jag varmt rekommendera denna toalett!
Hej!Z Zäta79 skrev:
Det går finemang med toaletten. För närvarande är vi 9 pers i stugan som använt den i flera dygn. Inga konstigheter. Jag har ju inte jämfört med Cinderella , aldrig testat den, men jag är mycket nöjd. Den låter förstås en del, men inget som stör oss.
Har tömt den en gång, då hade vi låtit askan ligga för länge (man ska ta efter max en vecka) och därmed var en del av askan fastbränd. Gick dock lätt att få bort genom att köra den med kokt vatten.
Det låter ju klart intressant. Skiljer ju en del i pris mellan märkena. Låter den hela tiden eller är det när ugnen körs?J Jaggefin skrev:Hej!
Det går finemang med toaletten. För närvarande är vi 9 pers i stugan som använt den i flera dygn. Inga konstigheter. Jag har ju inte jämfört med Cinderella , aldrig testat den, men jag är mycket nöjd. Den låter förstås en del, men inget som stör oss.
Har tömt den en gång, då hade vi låtit askan ligga för länge (man ska ta efter max en vecka) och därmed var en del av askan fastbränd. Gick dock lätt att få bort genom att köra den med kokt vatten.
Måste elen vara på året runt? Vi stänger ner stugan över vintern.
Den låter endast vid förbränning. Men inget som stör oss alls. Sladden är ju i hela tiden, men drar bara ström vid förbränning. Det rekommenderas att inte ha i sladden när man inte vistas i stugan under längre perioder så bara bra att koppla ur vintertid.
Stort tack för ditt engagemang! Det ljudet var helt ok!J Jaggefin skrev:
Funkar det att använda toan även när det förbränner? Läste på deras sida och det kändes som att det skulle funka i teorin.
Z Zäta79 skrev:Stort tack för ditt engagemang! Det ljudet var helt ok!
Funkar det att använda toan även när det förbränner? Läste på deras sida och det kändes som att det skulle funka i teorin
Z Zäta79 skrev:Inga problem alls! Jag var ju precis där du är nu för bara några månader sedan och var så frustrerad över att jag inte hittade några uppdaterad omdömen om Sunwind 😊. Inga problem att använda den samtidigt som den förbränner. Vi är som sagt 9 pers här nu så den går i ett. Förbränningstiden blir något förlängd när folk går efter varandra bara.
Inga problem alls! Jag var ju precis där du är nu för bara några månader sedan och var så frustrerad över att jag inte hittade några uppdaterad omdömen om Sunwind 😊. Inga problem att använda den samtidigt som den förbränner. Vi är som sagt 9 pers här nu så den går i ett. Förbränningstiden blir något förlängd när folk går efter varandra bara.
R rolfino skrev:
Hej igen!Z Zäta79 skrev:
Vill ta tillbaka allt positivt jag skrivit om denna toalett. Efter endast två veckors användning av toaletten har den nu lagt av. Vi har lagt sjukt mycket tid de senaste dagarna åt att felsöka toan och får den icke att fungera.
Först har säkringen på toan gått ett antal gånger pga att den av nån konstig anledning blivit överhettad. Vi har sett över allt som ska ses över och nu startar endast fläkt, inte förbränning vid spolning. Det är söndag och två av årets härligaste sommardagar har spenderats i ett badrum som numera luktar kloak. Får vi ingen hjälp imorgon blir det till att ställa in veckans alla besök och lämna stugan för denna sommar. Otroligt frustrerande!
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Oj! Beklagar verkligen! Så trist och verkar ju inte vara något fel som enkelt går att laga. Jag hoppas ni får hjälp med garantin!J Jaggefin skrev:Hej igen!
Vill ta tillbaka allt positivt jag skrivit om denna toalett. Efter endast två veckors användning av toaletten har den nu lagt av. Vi har lagt sjukt mycket tid de senaste dagarna åt att felsöka toan och får den icke att fungera.
Först har säkringen på toan gått ett antal gånger pga att den av nån konstig anledning blivit överhettad. Vi har sett över allt som ska ses över och nu startar endast fläkt, inte förbränning vid spolning. Det är söndag och två av årets härligaste sommardagar har spenderats i ett badrum som numera luktar kloak. Får vi ingen hjälp imorgon blir det till att ställa in veckans alla besök och lämna stugan för denna sommar. Otroligt frustrerande!