Jag fick min anläggning i december och blev lovad en ny sungrow smartmätare under första möjligen andra kvartalet i år. Har någon hört talas om att en sån ska komma ut på marknaden i närtid. Sen är frågan hur mätaren avgör vad som är lönsamma prisnivåer?

Sture

K
S Sture Nilsson1 skrev:
Jag fick min anläggning i december och blev lovad en ny sungrow smartmätare under första möjligen andra kvartalet i år. Har någon hört talas om att en sån ska komma ut på marknaden i närtid. Sen är frågan hur mätaren avgör vad som är lönsamma prisnivåer?

Sture
Jag förstår inte varför det kräver hårdvara. Anläggningen är ju uppkopplad genom växelriktaren och logiken borde inte ligga lokalt. Elprisschemat, som är den viktiga biten kräver ändå uppkoppling.

Det verkar som att Huawei har samma approach. Där man byter ut den befintliga smartmätaren mot en modul som heter emma.

Jag antar att du har en vanlig smartmätare idag?

K knightjocke skrev:
Jag förstår inte varför det kräver hårdvara. Anläggningen är ju uppkopplad genom växelriktaren och logiken borde inte ligga lokalt. Elprisschemat, som är den viktiga biten kräver ändå uppkoppling.

Det verkar som att Huawei har samma approach. Där man byter ut den befintliga smartmätaren mot en modul som heter emma.

Jag antar att du har en vanlig smartmätare idag?
Hej o tack för svar. Ja det stämmer. Jag har en vanlig smartmätare idag. Då är ju frågan hur kompatibel "Emma" är med andra system. Men bara att det finns en är det väl sannolikt att det kommer fler märken.

Det är iHome manager du väntar på. Den får pris data för elen från Nordpool.

Växelriktaren som sådan har ingen kommunikation eller logik alls. Hittills har det skett via och av USB dongeln du på den nu. Dongelns funktion kommer att tas över av iHome mätaren och den får sin data från en server som Sungrow har hos AWS i Frankfurt.

Och jag, den är på gång under Q1/2 i år.

• Gilla
Sture Nilsson1
  • Laddar…
Tack för intressant svar. Då gäller det att invänta vad som händer. Betyder den nya mätaren att jag behöver nätverkskabel mellan router och den nya mätaren. I så fall har jag redan kabeln framtagen i rör mellan huset och anläggningen som står i garaget.

S Sture Nilsson1 skrev:
Tack för intressant svar. Då gäller det att invänta vad som händer. Betyder den nya mätaren att jag behöver nätverkskabel mellan router och den nya mätaren. I så fall har jag redan kabeln framtagen i rör mellan huset och anläggningen som står i garaget.
Har inte sett detaljer för iHome men jag vet att den stöder WiFi mot internet.

K
S Sture Nilsson1 skrev:
Hej o tack för svar. Ja det stämmer. Jag har en vanlig smartmätare idag. Då är ju frågan hur kompatibel "Emma" är med andra system. Men bara att det finns en är det väl sannolikt att det kommer fler märken.
Jag tror bara Huaweis lösning fungerar med deras egna grejor. Sedan känns det generellt som att lösningarna som lanserats tidigare inte har varit färdiga för marknaden. Så jag hade inte köpt direkt vid lanseringen

Hej o tack för synpunkt. Jag har skrivit till min leverantör av hela paketet med frågan om mer information. Lägger ut info så snart jag får reda på mer därifrån.

Kul i alla fall att så många delar med sig av erfarenheter.

Hej,
Lite nya funderingar kring smartmätare.

Våra nätägare är ju suveräna på att ta ut avgifter. I mitt fall är det fråga om Vattenfall.
Förutom säkringsavgiften tar de ut en överföringsavgift som är överlägsen de flesta häruppe i norra Sverige.

Nu ska ju snart den nya effektavgiften införas och då kommer jag till frågan om vilken nytta den nya smartmätaren får. Den ser ju till att ladda hem o fylla batteriet med billig el. Å andra sidan misstänker jag att den inte tar hänsyn till om billaddare, ugn o tvättmaskin går samtidigt.

Någon som har hunnit fundera djupare krin de här frågorna.

Sture

Peak shaving har de flesta växelriktare med batteri idag och där ställer du in önskad max effekt för import från nätet. Går effektuttaget över inställd gräns går batteriet in och stöder upp så länge som det har laddning.

Det har varit lite olika hur systemen stött denna funktion så det måste du kolla med din säljare om det system de föreslagit gör det. Men det har varit mest batterier utan solceller som inte stött peak shaving.

Hej igen,
Min nya smartmätare sitter nu på plats och jag har haft en seriös elektriker som monterat. Alla trådfärger stämmer såvitt vi kan se med instruktionsboken.

Nu kan jag avläsa hur mycket el som går in till huset. Fortfarande levereras överskottet till nätägaren men grejen är nu att jag kan inte se den leveransen i appen.

På den nya mätaren lyser endast den översta lampan "run". Enligt vattenfalls kundtjänst ska även wlan lampan lysa direkt efter installation. Är det någon som har tips på vad som kan vara fel. Vi har inte rört trådarna vid växelriktaren. Kan nämna att supporten är på semester så de är svåråtkomliga.

Mvh
Sture

K
Kan du lägga in en skärmdump här på hur det ser ut?

Tack, så här ser det ut idag
Elcentral med flera kablar och kopplingsplintar, en komponent med varningsmärkning och QR-kod synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elcentral med olika färgade kablar inkopplade i en kopplingsplint, ordnade i en plastbox.
Skapa konto
Solcellsövervakning visar 786W från paneler till hus, noll till nät och batteri. Dagens produktion: 0,7 kWh; intäkter: 0,67 SEK.
Skapa konto

K
S Sture Nilsson1 skrev:
Tack, så här ser det ut idag
[bild][bild][bild]
Det ser även ut att vara batteri kopplat till anläggningen?

Eftersom du inte har några värden så har den inte kontakt. Antingen behöver den söka upp mätaren och programmeras. Eller är något felkopplat.

Det är kopplat på A1 och B1, vilket verkar vara rätt.

På webbsidan på datorn kan man få upp en sida som heter devices. Där kan du se vilka komponenter den jobbar med i anläggningen. Där borde mätaren vara med serienumret som sitter på den. Kanske går i appen med, men har inte den.

Hej o tack för svar. Idag fick jag kontakt med supporten. De tror att de kan få igång mätaren med fjärrstyrning så vi får se. Jag meddelar hur de lyckas med det.
Mvh
Sture

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.