Byggahus.se

Sund skilsmässa vid STOR ekonomisk utväxling?

Status:
Stängd
  1. viltfjall
    Medlem Nivå 6
    Hej forumfolket!

Så var det dags då att inse att man gått i den inte allt för trevliga husbyggarfällan som många varnat för: "antingen blir det skilsmässa eller barn under husbygget" :)

Sitter inför ett delikat problem:

Gemensamt inköpt tomt med fantastiskt läge, två års slit med eget byggande och tänkande stora delar av dygnet, ett halvfärdigt bygge till dags dato (färdigt utvändigt, det mesta ogjort invändigt).

Utväxlingen på projektet är stor i pengar räknat, fått en muntlig värdering av mäklare på x.xxx.xxx kr som det står och xx.xxx.xxx kr vid färdigt hus med de planer jag haft. Kort sagt kan man väl säga att summorna är "löjliga" men inte alls "omöjliga" :)

MEN. Hur gör man då när man vill:

- Skiljas som vänner!
    - Jag vill minst PROVA att bo kvar för att få chansen att fullfölja projektet och testa att njuta av allt slit, för att sen kunna gå vidare utan allt för mycket bitterhet :)
    - Jag har utfört det mesta arbetet själv
    - Försöka att vara givmilda trots de stora summorna och framtidsmöjligheterna.

Kan man från de duktiga forumfolket få lite input vore det fint!?

Redigerat 25 nov 2008 22:46
  2. pinebar
    Medlem Nivå 11
    Usch vad tråkit att höra!
    Jag har följt ert bygge och imponerats. Blir alldeles ledsen av att läsa ditt inlägg trots att jag egentligen inte alls känner er.

Får hoppas att ni i alla fall pratar med varandra.

Jag har lyckats lösa mina tidigare förhålladen så att vi fortfarande är vänner, men det har aldrig varit så mycket pengar inblandade, men i alla fall pengar.

Jag ser ett par möjliga alternativ.

1) Ni försöker på något sätt att få fram en värdering som det ser ut i dagsläget. Framför allt en värdering som ni bägge tycker är rättvis. Om ni litar på varandra, så kanske ni kan bestämma den värderinge helt själva.
    Har ni jobbat lika mycket, så behöver du ju inte ta med dina arbetstimmar i beräkningen, annars kanske de ska vara med också. Eller om du vill bjuda på det.

Sedan köper du ut henne, bor kvar och fortsätter. Du borde ju kunna låna på huset för att lösa detta om det behövs.

Hon får alltså del av värdeökningen fram till nu, men resten får du.

Så gjorde jag i ett förhållande, då med en lägenhet i Stockholm som vi hade köpt tillsammans för 350 000 och totalrenoverat och som vi när vårt förhållande tog slut bägge tyckte att den vara värd
    1 400 000.

Det kom vi fram till genom att lura ett par mäklare att vi tänkte sälja den för att få värderingar. Sedan bestämde vi oss för vad vi själva tyckte var ett rimligt och rättvist pris. Men ett halvfärdigt hus är naturligtvis mycket svårare att värdera än en lägenhet i Stockholm. Sedan lånade jag pengar, köpte ut honom och bodde kvar. Vi är fortfarande vänner.

2) Vill du dela hela värdeökningen med henne så får ni väl fortsätta att äga det tillsammans. Men då måste du nog från och med nu föra bok på vad du investerar i det i tid och pengar. Den dagen ni sedan säljer får du först dra av det på vinsten och sedan får ni dela på det som blir över. Där kanske ni ska ha någon överenskommelse om ränta på dina investeringar också.....

Om du har tänkt bo kvar och efter att det är färdigt skulle jag nog rekommendera alternativ 1.

Lycka till!

Redigerat 25 nov 2008 13:58
  3. H
    Moderator · Nivå 25
    Blir lite osäker på hur du menar. Men jag antar att du vill slippa köpa ut din fru, att det skulle bli för dyrt för att du skall kunna bo kvar?

Samtidigt bör man ju också se det som att hon behöver kunna få med sig tillräckligt stor del av sin andel direkt för att kunna skaffa sig ett nytt boende, även om hon skulle stå kvar med en andel tills projektet går att sälja med bra vinst.

Vad gäller värdet och ev. fördelning. De värden som är skapade medan man är gift är gemensam egendom oavsett vem som har tjänat eller jobbat ihop det. Dvs värdet som det är idag, är er gemensamma egendom. Det som kan bli struligt att värdera är om din fru står kvar med en andel i huset även efter en skilssmässa, som sedan fortsätter att öka i värde genom ditt arbete, hur skall man då på ett rimligt sätt fördela det värdet, hur mycket beror på ditt arbete, hur mycket på rena marknadseffekter, osv.

Lite Off topic, och inget jag eller någon annan har med att göra.

Men menar du att du faktiskt har en valmöjlighet mellan huset eller frun, och du väljer huset???

4. L
    Medlem Nivå 8
    ?

Uppdelningen är väl efter dagens värde. Inte vad den kommer bli värderad.
    Är bygget idag överskuldsatt så är det dela skulderna. Allt annat är väl "förhandling"

5. Swetrot
    Medlem Nivå 11
    Jag tror att om ni avser att inte vara de allra bittraste fiender så får man lov att spela med öppna kort och vara ärlig. Om du vill bo kvar så bör du rimligen lösa ut den andre med hälften av aktuellt marknadsvärde. Det är aldrig fel att ta in flera olika värderingar, och det är det dagsaktuella marknadsvärdet som är det viktiga, inte vad det kan bli värt i framtiden. Utan att sätta mig över den där värderingen som gjordes, men det är inte lätt att sälja mångmiljonvillor just nu.

Det faktum att man i mångt och mycket "gjort allt själv" kan kanske ha lite betydelse på prislappen, men det brukar vara så att för att en skall kunna bygga på huset behöver den andre ta hand om den mesta övriga markservicen som tvätt, städning och matlagning. Därför brukar man i princip värdera det till 50/50.

Om det över huvudtaget är ekonomiskt möjligt för dig att bo kvar eller ej vet jag inte, men går man till rätten för att man inte kan komma överens är det ungefär där man hamnar, med tillägg för ett par dryga advokaträkningar och en hel del hårda ord på vägen.

Lycka till, och försök att under en jobbig process se framåt hellre än bakåt.

6. AstaS
    Medlem Nivå 8
    Jag förstår inte riktigt heller vad du menar. Du skriver "barn eller skilsmässa".

Är kärleken slut så att barn inte är aktuellt eller?

7. viltfjall
    Medlem Nivå 6
    Tyvärr för dyrt i alla lägen. Att köpa ut OCH bo kvar skulle jag aldrig klara till dagens marknadspriser :)

Mja, riktigt så illa är det väl inte men tanken har ju föresvävat mig, inte helt säker på varför vi hamnat där vi är och vilken roll huset spelat in i det :) Men JA, jag har väl ett val där, lägger jag mig platt på rygg kanske jag kan fortsätta ha en relation till frun (men kanske inte till mig själv...) :D

8. viltfjall
    Medlem Nivå 6
    Nejdå. Förtydligade nu i orginalposten vad jag menade med citatet. Många "varnar" ju för att ett husbygge antingen leder till ett barn eller en skilsmässa...;)

9. AstaS
    Medlem Nivå 8
    Jaha! Nu förstår jag. Jag visste faktiskt inte att man brukar säga så,

10. viltfjall
    Medlem Nivå 6

Stort tack!

Stort tack för alla svar och meddelande! Det känns bra att få lite vinklar på "problemet" just nu när det lixom är lite grus i byggmaskineriet... Jag har förtydligat en del och får höra med lite mäklare igen kanske. Problemet är dock att detta är en liten ort och i alla fall en del är riktigt glada i att gotta sig när det strular för andra ;)

Ett utköp borde innebära att jag slutar jobba "gratis" NU, värderar som det står, rånar en bank och lever lycklig resten av livet. Får sova på saken :)

11. v-g
    Medlem Nivå 13
    Har du funderat med frugan och hört hennes syn på saken? Hon kanske inte har så stora krav som antas.

Men ska huset säljas så är det ju som det står och inte "färdigt", med säljas menar jag "värderas till marknadspris". Dvs kostnaden för färdigställning ska då vara marknadspriser som om en firma lejts för det hela.

Vad grannar osv tycker skulle jag inte bry mig om så mycket, alla tycker något och om någon månad händer nåt annat som det "pratas" om.

Jag tycker du verkar ha en bra approach på det hela och fortsätter du så så ska det nog gå att lösa om du kör med öppna kort.

Mest åsikter och inga fakta från mig men hoppas det hjälper något iaf.

12. viltfjall
    Medlem Nivå 6
    Visst har jag pratat med frun. Vi kan nämligen det trots allt vilket inte verkar vara allt för vanligt. Hon vill såklart ha ut något av allt detta även om hon inte KRÄVER hälften nu direkt. Problemet som jag ser det är den där utväxlingen jag nämnde i rubriken. Ett halvfärdigt hus idag kanske är värt XX, medan ett färdigt hus om säg två år mycket väl KAN vara värt XXX. Så så länge ingen av oss MÅSTE ha ut sin del (inte aktuellt att köpa något annat idag, vi har båda boende)

Problement blir då att min "motivation" att bygga klart BARA blir ekonomisk. Hade det varit så enkelt ja då kunda man tagit en en firma som fått fixa allt å sen sända räkningen och sälja dyrt som skam. Men både jag och frun inser att en del av min själ ligger just i det här huset å ingen av oss vill nog trampa på den just nu :)

13. L
    Medlem Nivå 8
    Fortfarande är det så att det är värdet vid delningen som gäller. Inte framtida spekulativa värden.
    Jag förstår faktiskt inte problemet. Inte tänker du fortsätta bygga för att hennes skull? Hon skall väl inte ta del av de timmar som du lägger ner efter ni gått isär?
    I annat fall får hon väl vara med aktivt fram till huset är klart. Kanske inte då som en partner utan som en affärskompanjon.

14. L
    Medlem Nivå 6
    Förstår väl att man inte kan värdera enligt vad färdigt hus brukar kosta i trakterna säg XXX, men samtidigt tycker jag heller inte att man ta det enklare värdet XX och säga att det gäller.
    Jag tror helt enkelt att det finns rätt många köpare som med ett så pass färdigt hus inser att värdet på färdiga huset är ~XXX och är beredd att betala därefter. Sen kanske det inte är exakt XXX - "färdigställandekostnad"... eller att det ens är helt självklart vad XXX är....

Redigerat 26 nov 2008 10:37
  15. B
    Medlem Nivå 6
    Mycket sund tankeställning.

Men ang. aktuella värdet vid delning:
    Skulle även tillägga då frågeställningen hur värdera idag egen produktionskostnad (dvs eget tillfört kapital i form av eget arbete för värdet)?
    Bidrar då, låt oss säga mannen med X antal timmar värde 300 kr/tim. Ska frun ha all denna värdeökning i form av eget arbete eller hälften?

(Efter vad jag har förstått så har trådskaparen valt att jobba mycket själv istället för att anlita hantverkare. och bidragit till en viss produktionskostnadsnivå)
    Där då totala produktionskostnaden hålls nere.
    För det är ju produktionskostnad - försäljning = ev vinst och hur denna fördelas

Lite knepigt det där när en sådan här situation uppstår.

Till trådstartaren. Lycka till

Redigerat 26 nov 2008 11:07