Byggahus.se

Sughöjdsproblematik i borrad brunn

1. H
    Medlem Nivå 6
    Hej!

Jag håller fortfarande på att greja med beräkningar av utrustning och kopplingar till en maxi jet 100 m-pump. Den har körts av tidigare ägare av fritidshuset, tidigare år. Allt är urkopplat av tidigare ägare i nuläget och hydropressekärlet lär behövas bytas ut.

Brunnen är av borrad modell och 30 meter djup. Gjutgjärnsröret som går ner i brunnen är ca 1 dm i diameter. Brunnshålet lär därför gissningsvis vara 11-12 cm i diameter. Från marken är det 3,5 meter ner till vattenytan. Total sughöjd till stugan ligger på kring 5 meter. Inga problem för Jetpumpen således.

Men...om jetpumpen nu klarar 8-9 meters sugdjup innebär ju det att sughöjden överstiger denna begränsning så fort jag tagit ut 40-50 liter vatten. Det låter väl inget vidare?

1 meter x 12 cm diameter motsvarar ju bara drygt 11 liter.

Tänker jag fel? Om inte brunnen rinner till extremt fort lär jag inte kunna plocka ut många liter per pumpomgång?

Jag har precis monterat en backventil längst ner på pemröret men det bör givetvis inte förändra sughöjden, Tidigare ägare menade att de alltid haft gott om vatten men jag börjar ärligt talat fundera på det verkligen var så. Om det nu inte är så att det rinner till vatten lika fort som man pumpar upp det.

2. skalman1
    Medlem Nivå 12
    Det beror ju helt på hur mycket vatten som rinner till.
    I mitt fall är det ca 6000 liter/timme men det är ovanligt mycket å andra sidan.
    Tror mina föräldrars ligger på 680L/timme vilket är mer normalt.

Skickat från en Trocadero

Redigerat 16 sep 2012 01:26
  3. H
    Medlem Nivå 6
    6000 liter per timme? Bor du på en ö mitt ute i Vänern?

:p

4. skalman1
    Medlem Nivå 12
    Nä, mitt ute i skogen.
    88m ner så träffade borren någon värsting vatten-åder.
    :)

Skickat från en Trocadero

• Laddar…
  5. N
    Medlem · Nivå 12
    Jag har också sugande pump med borrad brunn. I mitt fall är pumpen placerad nere i cementringarna på en "brygga". Detta för att komma så nära vattenytan som möjligt, dvs maximera sugslangens djup i vatten.

Det funkar oförskämt bra och vi har aldrig haft för lite vatten.

6. H
    Medlem Nivå 6
    Nu har det gått en tid och jag har hunnit testa pumplösningen. Den fungerar förhållandevis bra men dessa problem kvarstår:

* Jag får ut kring 20 liter per pumpomgång då sughöjden överstiger 8 meter efter lite pumpande (jag får vänta på att det rinner till)

* Jag får ut max 16 liter per minut när jag pumpar (vilket torde vara rätt bra om inte ovanstående problem fanns)

* När det är torrt (som nu i sommar) sjunker vattennivån i brunnen och med lite otur kommande år kan jag åka på för hög sughöjd på grund av låg vattennivå.

Jag har kring 70 meter till brunnen (vilket också torde vara längden på slangen, pem 32). Om höjdskillnaden mellan vattnet i brunnen och pumpen vid stugan är mellan 5-6 meter och med 70 meter slang (+ slangen i brunnen) hur mycket kan jag vinna på att köra en djupbrunnspump? Det måste vara en med en effekt som understiger 1200 Watt, då det är max vad min spänningsomvandlare klarar. I dagsläget kör jag allt på fritidsbatteri.

Observera att jag med denna lösning också lär lägga på kring 20-25 meter slang ner i brunnen. Totalt slanglängd blir i runda slängar 85-100 meter.

7. N
    Medlem · Nivå 12
    Hur stort är ditt hydrofor/hydropresskärl? Om brunnen inte kan leverera vatten snabbt nog, vore det kanske bra att "magasinera" det vatten du behöver för en normal spolning, t.ex. en dusch, så att brunnen hinner rinna till (kan bli lite trixigt att ställa in start/stopp på pumpen så att det inte går torr eller kaviterar).

8. H
    Medlem Nivå 6
    I dagsläget har jag ett 200- literskärl från Jula. Det är egentligen till för regnvatten men jag har för tillfället färskvattnet i den. För att fylla den behöver jag startar pumpen cirka 10 gånger med 20-30 minuters mellanrum. Inte helt smidigt...

Bottenventil är installerad.

9. Göran.W
    Verktygstokig Nivå 11
    Om sugslangen är längre ner i brunnen är max sughöjd tex 12 meter så kan man pumpa hela tiden men den ger kanske inte så mycket men pumpen tar ingen skada av det utan ger hela tiden vad som rinner till.

10. prototypen
    Medlem · Nivå 21
    Du skulle behöva den absolut minsta dränkbara pumpen då pga spänningsomvandlaren.

Protte

11. M
    Medlem · Nivå 9
    Man bör alltid eftersträva att omsätta hela vattenpelaren i en brunn för att undvika risken med nitritbildning.
    Jag skulle nog försöka få ner en sänkpump i hålet istället för en sugpump.

12. H
    Medlem Nivå 6
    Precis...pumpen skadas ju inte även om den är igång och om slangen ligger djupare än max sughöjd. Men...batteriet som jag driver allt på blir inte så piggt. Slangen ligger nu kring 16 meter ner i vattnet. Suhöjden är beräknad till cirka 5 meter (3 meter luft i brunnen, 2 meter från brunnen till pumpen vid stugan 70 meter bort).

Det finns enfaspumpar på ca 600 W (grundfos) som har rätt bra kapacitet (30 liter per minut, max 56 meters tryckhöjd).

Bra tips gällande nitritbildningen. Jag gjorde ett vattenprov som jag skickade in till en firma. Vattnet fick toppbetyg på alla värden, även nitrit. Vi har haft tur med brunnen. Likadant resultat förra året.

Jag kikar också runt efter en klaffpump (typ allweiler). Det är en handpump som klarar upp till 8 meters sughöjd. Någon som vet om den går att koppla in efter min nuvarande maxijet elpump så att jag kan pumpa med handpumpen utan att elpumpen går?

Det finns två utlopp på maxijetpumpen. Om jag kopplar på avstängningsventiler på båda utloppen skulle jag i så fall kunna stänga det stora utloppet och klaffpumpen skulle då kunna få ut vattnet genom lilla utloppet. Är det möjligt eller är maxijet-pumpen "helt stängd" när den inte är igång?

Inte en helt normal fråga...jag vet.

Redigerat 9 aug 2013 22:43
  13. C
    Medlem · Nivå 14
    Du kan bygga en bypass med ett par ventiler så du väljer antingen handpump eller jetpump.
    Egentligen en T med två ventiler, som sitter innan pump och backventiler

14. F
    Medlem Nivå 4
    Hur ser din placering ut i cementeringarna.
    Vilket djup har du pumpen på?
    Bild?
    Tack på förhand :)