Byggahus.se

Sughöjd på pumpen?

1. J
    Medlem Nivå 3
    Jag ska installera en pump för bevattning till en gammal brunn.

Pumpen kommer att stå i källaren -180 cm under markhöjd. Sug-slangen kommer bara att grävas ned så pass mycket att jag inte snubblar på den och alltså vända i princip i marknivå innan den går tillbaka nedåt.

Enligt specifikation så kan min pumpautomat suga 10m.

Påverkas sug-höjden negativt av att slangen vänder i marknivå? Jag tänker att det kanske kvittar eftersom det i princip blir en hävert-effekt? Eller kan det tillochmed vara så att sughöjden påverkas positivt, alltstå att jag kan ha 11.8m sugslang ner i brunnshålet (10m + 1.8m till källargolv).

Anledningen till att jag inte vill gräva mer än nödvändigt är bekvämlighet samt att jag inte vill ta hål i dräneringen.

Pumpen kommer att kopplas bort under vinterhalvåret så att frysande vatten kan expandera fritt i pem slangen.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    sughöjd.png

2. L
    Husägare · Nivå 14
    I teorin har du rätt, men praktiskt är det 7m.
    Det är beroende av lufttryck, med också vattnets rörelseenergi kan ge någon meter extra. I teorin kokar vatten vid noll tryck.
    Jag hade satt ett T-rör på högsta punkten med en ventilen så man kan fylla upp sugröret med vattenkannan före start.
    Det är nivåerna mellan pumpen och vattenytan som avgör.
    Vid borrad brunn måste pumpen vara under vattenytan, och trycka upp vattnet.

3. E
    Medlem · Nivå 4
    För kringgå problemet med fysiken runt att vatten praktiskt kokar vid lägre tryck, man man kringgå det genom byta till typ dränkpump. Som vid borrade brunnar dessa när ganska dyra..
    Billigare är att montera en jetpump /pumpautomat på en konsol under locket i brunnen. Om bara vatten nivån inte är för hög kan det vara en lösning. Man sätter en kran som man öppnar på hösten som tappar ur på tryck sidan .och stänger på våren när man startar den. Sällan brukar det frysa inne i en brunn .
    Tryckströmbrytaren och tank är kvar i källaren ... eller man använder en mindre pumpautomat...

4. prototypen
    Medlem · Nivå 21
    Häverteffekten räcker bara för 10 meter, om vattennivån i brunnen är lägre än 10 meter under slangens högsta punkt så fungerar det inte ens i teorin. I praktiken är nog 7 meter mera realistiskt.

Du kommer att ha problem att lufta slangen, ställ pumpen på brunnslocket och ta in den för vintern.

Protte