Hej, min mor har gått bort, pappa finns kvar men huset skall säljas.

mäklare är signad, fotat, annons ute på hemnet, 1 visning har skett, bud har kommit in. (besiktat och energi, vattenprov med)

men här går meningarna isär. Mäklarn ligger på säljaren för att acceptera det enda bud som kommit in. (13 dar på hemnet) säljaren vill ha fler visningar,

vad har man som säljare "rätt" att förvänta sig från mäklaren under deras 2.5% provision.. i ren allmänhet?
vad kan man få betala extra för om man ber om det?. tex. tyckte jag att mäklaren kunde hålla en digital visning.. svaret? "till vem då"? samma svar på en ny visning... "till vem då" ? jag blev lite ställd....

jag var förbi deras kontor efter en vecka efter signing och dom hade inte ens ids sätta upp huset på deras egna fönster (som förövrigt var belamrat med kommande och utgångna försäljningar OCH dubbletter....) enligt mig inte konstigt om det kommer begränsat med folk på visningen.. nåja 25 sällskap mellan 11-13 på en söndag....

M MagicFingers skrev:
samma svar på en ny visning... "till vem då" ? jag blev lite ställd....
M MagicFingers skrev:
kommer begränsat med folk på visningen.. nåja 25 sällskap mellan 11-13 på en söndag....
Om det kom 25 sällskap till den första visningen skulle i alla fall jag anta att även en andra visning skulle intressera en hel del potentiella köpare. Missförstår jag helt eller vad menar mäklaren egentligen? :thinking:

Mäklaren är där för att sälja, egentligen för att sälja tjänsten att sälja huset.
Där är större incitament att avsluta detta uppdrag för att så snabbt som möjligt få in ett nytt istället för att fortsätta med er försäljning.

M MagicFingers skrev:

mäklare är signad, fotat, annons ute på hemnet, 1 visning har skett, bud har kommit in. (besiktat och energi, vattenprov med)

men här går meningarna isär. Mäklarn ligger på säljaren för att acceptera det enda bud som kommit in. (13 dar på hemnet) säljaren vill ha fler visningar,

vad har man som säljare "rätt" att förvänta sig från mäklaren under deras 2.5% provision.. i ren allmänhet?
vad kan man få betala extra för om man ber om det?. tex. tyckte jag att mäklaren kunde hålla en digital visning.. svaret? "till vem då"? samma svar på en ny visning... "till vem då" ? jag blev lite ställd....

jag var förbi deras kontor efter en vecka efter signing och dom hade inte ens ids sätta upp huset på deras egna fönster (som förövrigt var belamrat med kommande och utgångna försäljningar OCH dubbletter....) enligt mig inte konstigt om det kommer begränsat med folk på visningen.. nåja 25 sällskap mellan 11-13 på en söndag....
Man betalar ingenting extra alls, utöver det som reglerats i förmedlingsuppdraget. Avtalet går ju ut på att objektet ska bli sålt, sen om det krävs en eller fyra visningar är ingenting som påverkar arvodet. Mäklaren ska verka för att säljaren ska få så mycket betalt som möjligt och om säljaren nu vill ha en extra visning så ska mäklaren ordna det, annars följer denne inte god fastighetsmäklarsed.

Håll kommunikationen med mäklaren skriftligt, via mail eller sms. Det där är inte ett vettigt sätt att representera den redan beryktade mäklarkåren. Får ni inte till fler visningar, säg upp avtalet med hänvisning till att denne inte tagit vara på säljarens ekonomiska intressen. I de flesta fall accepterar mäklarna det och kräver inte heller någon ersättning, även om avtalstiden inte har löpt ut. (Säljs dock huset till budgivaren efter att uppdraget avslutats så kommer mäklaren med största sannolikhet ändå ha rätt till del av provisionen.)

Med det sagt, stämmer budet som har kommit in med det beloppet som angivits som ett tänkbart försäljningspris i förmedlingsuppdraget? Inte för att man nödvändigtvis är låst till att sälja för det, men bara som referens. Budet kan ju vara så högt att övriga spekulanter blivit bortskrämda från budgivning.

Uppdatering:

det har kommit in ytterligare en budgivare...

alla samtal går ant via mail, sms, eller via min telefon som har a.call.r igång så ingen fara där.
(om han inte fysiskt åker till min far och tar något där då.., pappa svarar knappt på telefon och har en ACR där med...)

ja budet ligger på utgpris. ja vi kan tänkas sälja(lite motvilligt) till det priset, inget lockpris. <25k/kvm VÄL under K/T tal (diffar ca 1mille) ,lockpris? nä...80 tals hus inget konstigt, mkt Furu i huset bara ...(hela ½ plan ovanvåning)

är man i sin rätt att be mäklaren ändra taxeringsvärde?
nu står ju 2018, men vi har ju fått 2021 värde.... diffar ju en del.....

• Gilla
BSOD
  • Laddar…
M MagicFingers skrev:
Vart skall pappan ta vägen när huset säljs då!

R
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vart skall pappan ta vägen när huset säljs då!
Vad spelar det för roll?

Ingen fara, han har flyttat 200m bort, samma gata, "nybyggt" hus, enplans.., mamma tvingade pappa köpa en sommarstuga, dom "rev" den och hann bygga klart och mamma fick kanske 3månader där...
det är mest banken som är på och inte vill ha pappa med så mkt lån...
(2 fastigheter i sverige ca 6mille, en lägh. i spanien 1,5ca) 2250000 i lån kanske, med rörligt...

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
M MagicFingers skrev:
är man i sin rätt att be mäklaren ändra taxeringsvärde?
Det låter som om mäklaren presenterar föråldrade och därmed felaktiga uppgifter och självklart har man rätt att förvänta sig att felaktigheter snarast korrigeras.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det låter som om mäklaren presenterar föråldrade och därmed felaktiga uppgifter och självklart har man rätt att förvänta sig att felaktigheter snarast korrigeras.
, verkar vara kotym....
har inte hittat någon villa i närområdet på hemnet som anger 2021 än, någon annan som hittar det?
(han utgår säkerligen från lantmäteriet, jag går ju på skatteverkets)

budgivare 2 höjer (dolt) sitt egna bud, gäller troligtvis till bara fram till nästa visning/nån annan bjuder det samma, och mäklaren vill gärna sälja fort,,

Jo det finns ett antal objekt lokalt här som har 2021-års taxeringsvärden.

Men nu när jag tänker efter, man började ju skicka ut beslut om fastighetstaxering (iaf i pappersform) först i juli, så det är väl generellt inte jättekonstigt att de objekt som är ute nu anger 2018-års fastställda taxeringsvärde. Taxeringsuppgifter i fastighetsregistret uppdateras väl bara årsvis.

Men det viktiga är ju att det framgår vilket år taxeringsvärdet är fastställt och det verkar det göra?

Jetkokos Jetkokos skrev:
Men det viktiga är ju att det framgår vilket år taxeringsvärdet är fastställt och det verkar det göra?
Absolut. Men om det nu finns ett betydligt nyare värde fastställt och TS vill att mäklaren använder det är det väl självklart att mäklaren ska göra det? Eller finns det någon annan praxis kring detta som jag inte känner till?

Nej, jag tänkte mer i sammanhanget att TS i övrigt inte var nöjd med mäklaren -- att vad gäller just detta behöver inte mäklaren ha gjort fel.

Sen spelar det ju ingen roll alls på dagens marknad, men vill man få det uppdaterat så ska mäklaren självklart uppdatera det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.