Byggahus.se

Styva upp svajigt golv. För glesa golvbjälkar

1. K
    Medlem · Nivå 8
    Jag har lösa planer på att isolera vinden. Tänkte passa på att fixa golvet på samma gång. Just nu utgörs golvet av 20 mm spontade brädor direkt på takstolarna=golvbjälkar som ligger c-c 1 m. Hur gör jag enklast och billigast för att få ett mindre svajigt golv?

Bygger bara med trä (reglar/brädor), det är för trångt att bängla med skivor där uppe. Golvet får inte bli speciellt mycket högre, jag kan alltså inte lägga en ny omgång golvreglar ovanpå. Jag kommer inte åt att lägga fler golvreglar på ytterväggen, utan allt måste hänga i de golvreglar som redan finns.

Riktigt tjocka golvbrädor kanske vore det enklaste. Spontade 45×220 hade nog blivit stadigt och bra. Om det bara fanns till rimliga pengar.

Isoleringen i golvet utgörs av spån, så det är inga problem att gräva rännor för att få dit fler reglar.

2. O
    Renoveringsnovis · Nivå 13
    Lägg en regel tvärs över befintliga golvreglar på varse långsida. I denna hänger du sen nya golvreglar som löper mellan din befintliga. Så får du cc 50

3. K
    Medlem · Nivå 8
    Jo, jag har tänkt på nåt liknande och kan inte komma på något enklare. Det borde bli ganska styvt tycker jag, speciellt när golvbrädora kommer på och kopplar ihop med befinliga golvbjälkar/takstolar. Tackar.

4. J
    Medlem · Nivå 23
    Lösningen hänger mycket på vad du ska använda utrymmet till. För att klara det stora avståndet mellan takstolarna är det enklast att gå upp till kraftigare golvbrädor, runt 30 mm. Det finns även råspontliknande material som är ca 35 mm tjockt. I Sala finns (eller fanns) en välsorterad träfirma. Om problemet är att de befintliga golvbjälkarna är för svajiga, hjälper bara en förstärkning av dessa. Att lägga bjälkar mellan de befintliga är tyvärr ingen lösning. Av din beskrvning får jag känslan att dina takstolar kan vara av fackverkstyp. Underramarna i sådana brukar bara vara dimensionerade för små laster, ca 50 kg/kvm.

5. K
    Medlem · Nivå 8
    Takstolarna är inte fackverk utan öppna. Huset är från 1922 och på den tiden ville man ha vind som gick att använda. Förra huse hade fackverk, rätt dumt att offra så mycket förvaring för att spara några kronor på Takstolarna. Det är ståhöjd i utrymmet och runda fönster i gavlarna så man skulle kunna inreda extra rum där uppe, om man drar upp el och fixar större trappa plus bygglov. Taket är brant, kanske så mycket som 45°. Tror att bjälkarna är rätt så stabila, men det vet jag ju inte förrän jag öppnar upp. Upplever i vart fall inget svaj när man står i närheten av en bjälke, bara när man är mitt emellan. Tror inte att dom är dimensionerade för någonting, utan att man använt det som man brukade utan att optimera något.

Tjocka spontade brädor låter intressant. Ska man köpa "riktiga" golvbrädor av tjockare modell är dom ofta exklusiva på flera andra sätt, kilsågade, norrlandsvuxna, eller så har dom passerat alla 4 magar på en 12 taggar-älg. Även om det blir ett loft där uppe någon gång så duger det med vad som helst man inte får alltför många stickor av.

Primärt är alltså att isolera. Just nu är det bara vindens golvbjälklag som isolerar uppåt, typ 25 cm spån.

6. J
    Medlem · Nivå 23
    Gamla takstolar och golvbjälkar ger mycket större handlingsfrihet, så det är bra. 45° taklutning är perfekt. Tänker du inreda vinden till någon form av bostad finns det skäl att kolla golvbjälkarnas dimenioner så att svikten blir OK, annars inte. Jag gissar att golvbjälkarna är 3x7 tum, en standarddimension på den tiden. Fina golvbrädor kan vara löjligt dyra och ändå inte så fina. Jag skulle satsa på 11/2 tums spontad gran. Finns de inte i Sala kan du kolla med tillverkare av garagebyggsatser. Det är en vanlig dimension till garageloft.

7. K
    Medlem · Nivå 8
    Beier säljer "Slätspont 33X120MM G4-2 Gran". Ser ut att vara lagom kvalitet och användningsområdet är undergolv eller golv i enklare utrymmen. Frågan är om man får nog stadga med C-C 1 m. Man kan kanske åka till nån brädgård, lägga ihop några brädor och provgunga lite. :)