Byggahus.se

Styva upp en yttervägg

1. R
    Medlem · stockholm · 316 inlägg

roggabear

Medlem
    Skulle följande konstruktion fungera som bärande yttervägg:

Stående "mälarpanel"
    Liggande spikläkt 28x70 (cc 600)
    Vindskyddsduk (Halotex W10)
    Stående reglar 45x195 + 195 isolering
    Diffusionsspärr
    Liggande reglar 45x45 + 45 isolering (cc 600)
    OSB
    Gips 13 mm

Blir denna konstuktion tillräckligt styv, dvs räcker det med spikläkt + liggande 45x45 regel invändigt för att styva upp den bärande 45x195 regelstommen. Eller måste ovanstående kompletteras med ngt skivmaterial direkt fäst på 45x195 reglarna?
    Skulle man isåfall kunna sätta t.ex en extra OSB mellan Stående 45x195 och liggande 45x45? Eller är en OSB för tät för att man ska kunna använda den mitt i en väggkonstruktion, täönkte så man int efår ett ytterligare tätskikt mitt i väggen?

2. L
    Medlem · Skåne · 175 inlägg

lagre

Medlem
    Det ser ut som en bra lösning, men sätt in någon form av hammarband för säkerhets skull. Det hade jag gjort iallafall (observera att jag inte är snickare).

3. K
    Medlem · Norrbotten · 19 inlägg

Kjällman

Medlem
    Har gjort min yttervägg precis som du har tänkt bygga, inget hammarband.

Och det vart väldigt bra.

4. R

roggabear

Medlem
    ok, bra. så väggen blir tillräckligt styv utan ngn skiva som styva4r upp bärande 45x195 reglarna?

5. B
    Anonym

byggare henke

Anonym

hej

vad menar ni med hammar band egentligen??
    för mig är det regeln som ligger ovan på dom stående regel.
    under denna som jag kallar hammar band kan man fälla in en 45*195
    som dels styvar upp och ger lite mer styrka också

Redigerat av moderator 10 aug 2009 18:55
  6. V
    Medlem · Västra Götalands län · 520 inlägg

viktorj

Medlem
    Ett hammarband måste man väll ha på toppen. alltså en liggane regel. sen är de smart att jacka ur alla stående reglar i toppen å fälla in en stående regel oxå. då kan takstolar hamna var som hellst på väggen utan att förlora bärighet

7. L
    Medlem · Skåne · 175 inlägg

lagre

Medlem
    Det är helt rätt att den översta liggande regeln är hammarbandet.
    Det jag menade var det som viktorj skrev. Alltså att fälla in en stående regel precis under hammarbandet. Det gör det enklare vid t ex hyfsat breda fönster, dörröppningar osv.

8. B
    Anonym

byggare henke

Anonym

hej

hur vill du ha väggen styv??
    195*45 blir en rejäl vägg.

9. K
    Medlem · Skåne · 376 inlägg

Krawk

Medlem
    Varken hammarband eller stående regel (fungerar som avväxlingsbalk) ger någon ökad styvhet längs väggen. Visst, lite styvare blir det för varje regel och spik, men inget man kan räkna med.
    OSB skivan på 45x45 reglarna ger styvhet, men frågan är hur mycket kraft som lyckas "komma dit". Är ju bara en kontaktyta på 45x45mm och ett spik som kopplar ihop konstruktionsdelarna.

Behöver du mer styrka längs väggen så sätt diagonalstag istället för ytterligare en skiva. I sin enklaste form består dessa av korsade, uppspända spikband.

10. Mikael_L
    Medlem · 40 247 inlägg
    Har du "normal" vägghöjd, dvs 220-270 (ja 3 meter också) så räcker OSB eller gipsskivor på insida bra som förstyvning mot att väggen fälls ihop.
    Att du har spikläkt på utsida och korsreglat alt skivmaterial på insida gör att stående reglar inte kan vrida sig.

Jag skulle vara noll orolig över den där konstruktionen, och inte hålla på något mer med diagonalstöttor eller spikband.

Ang hammarband + ev bärlina, så löste jag det så här i garaget, endast bärlina, inget hammarband.

Funkade bra, faktiskt. Jag var mest orrolig över att det skulle bli rangligt när vi reste väggen, men det var absolut inga problem. Att isolera blev lite trixigare, ja det tog alltså ett par minuter extra för varje skiva, då den skulle jackas ur lite och lite mer pyssel att få in den bakom bärlinan. Men det problemet uppstår ju alltid, så for man lägger en bärlina under hammarbandet.

Fördelen är framförallt lite mindre köldbrygga, då det inte är något hammarband.

11. K
    Medlem · Skåne · 376 inlägg

Krawk

Medlem
    Det hela beror ju helt på vad det är för laster längs väggen. Höjden är bara en faktor.
    Normalt sett är det inga problem. Men är väggen kort och skall ta upp vindlast från en lång, vinkelrät vägg, så är det inte säkert att gipsen klarar det. Har för mig att skivor på liggande reglar tar betydligt mindre last (i skivverkan) än motsvarande vägg med stående reglar.

Om man behöver extra styrka utöver skivorna invändigt så är diagonalstag betydligt billigare och snabbare att montera än att sätta ytterligare en osb skiva.

12. B
    Anonym

byggare henke

Anonym

hej

gör inte en sån ovanstående vägg.
    sätt ovanliggande också.
    trä= levande.
    trädet vrider sig gärna kanske jag ska skriva också.
    korrtlingar behövs säkert vid fönstrena.
    Jag kallar underliggande och överliggande för kortling.

(behöver säkert förklara mig bättre)
    ska kolla upp någon bra ritning.
    en vägg som du beskrivit som inte är högre än tre meter blir stabil.
    men inte som gjuten.

Redigerat av moderator 11 aug 2009 20:36
  13. H
    Medlem · västragötaland · 29 inlägg

Henke30

Medlem
    roggabear din konstruktion är hel ok du behöver inga kortlingar

14. Mikael_L
    Medlem · 40 247 inlägg
    Ja i vissa fall räcker det givetvis inte.
    Jag antog bara (kanske felaktigt...) att det gällde (alla) ytterväggar i ett hus eller garage med 1 våningsplan, och då räcker den tänkta konstruktionen mycket väl.

15. R

roggabear

Medlem
    Ok, jag tror jag förstår hur du menar. jag har även spikat ett ovanliggande hammarband 45x195 + infälld bärlina 45x145 samt att jag har spikat kortlingar över och under fönster.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.