Byggahus.se

Styrskena till Bosch cirkelsåg - gör jag rätt?

1. M
    Medlem · 68 inlägg

manul

Medlem
    Ja, jag har den nya skenan också med gummilist på båda sidor och kom inte fram till något annat än att gummilisten kommer att kapas första gången, detta är kanske för att det är lite olika avstånd.

Men det verkar ju som att supporten bekräftar att det är så man gör

2. A
    Medlem · Blekinge · 9 221 inlägg

andersmc

Medlem
    Precis så gjorde jag också. Sågade bort nån mm av gummilisten. Fungerar utmärkt.

3. joflopp
    Medlem · Västra Götaland · 2 577 inlägg

joflopp

Medlem
    Köpt samma såg som manul och beställde samtidigt skenor som jag inte fått ännu. Ni som sågat till gummilisten, gjorde ni det med den medföljande 12-tändersklingan eller vilka klingor använde ni?

4. FredrikR
    Tidsoptimist · Dalarna · 10 788 inlägg

FredrikR

Tidsoptimist
    Ah, ja har de kommit en ny skena så förklarar de ju en hel del :)

5. Mr Handyman
    Medlem · Värmlands län · 2 899 inlägg

Mr Handyman

Medlem
    Att såga mot gummilist fungerar iaf med Festool allra bäst med 48T-klinga. Färre tänder så kan det slita sönder listen, så 12T låter ju väldigt lite.

6. pernitta
    Medlem · 850 inlägg

pernitta

Medlem
    Jag köper 2 mm gummi i metervara och skär ut remsor med hjälp av styrskenan och en vass kniv. Tvättar skenan med bensin och limmar på en ny gummilist. Bredden justeras sedan till känt mått med kniv enligt bild.

Till Dig som just fått leverans av såg och skena vill jag lämna ett tips. Behöver Du justera gummilistens bredd med den roterande sågklingan, så såga ovanpå ett lämpligt underlag, exempelvis en frigolitskiva. Sågdjup - någon mm ner i skivan.
    Och gärna en så fintandad klinga som möjligt som Handyman skrev.

Shot at 2007-02-23

per

7. P
    Medlem · Stuvsta, Huddinge · 2 609 inlägg

Peter_K

Medlem
    Precis så är det. Luktade lite bränt gummi de första snitten som gjordes :)
    Jag kör med adapter till min gröna Bosch och med den helt inskjuten tar den i listen men jag tyckte det var bättre att ta bort lite gummi än att ha ett osäkert mått att gå efter.

http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/84792-koepa-styrskena-till-gks-55-a.html

8. naresjo
    Medlem · Örebro · 540 inlägg

naresjo

Medlem
    Var i samtal med supporten idag igen...
    Frågade igen om det var meningen att man skulle såga bort det överhängande gummit, och det var det som dom rekommenderade.

Sedan till alla andra som tänkt köpa Bosch NYA styrlist, kolla att den verkligen är kompatibel med din såg...
    Trodde i min enfalld att min såg var tillräckligt ny, men så var inte fallet...
    Det krävs adaptrar och dyl och då anser jag inte det vara intressant för mig, tråkigt men sånt är livet....

Så nån som har en TS55 över?? Så finns det en köpare här!!

9. M
    Medlem · 68 inlägg

manul

Medlem
    Tack för all hjälp, jag har sågat bort gummit nu och det gick väldigt bra så jag kan rekommendera det

10. Q
    Medlem · Vällingby · 63 inlägg

Quantumlight

Medlem
    gammal tråd men vill tillägga att man ska kapa listen första gången med sågen. det är så att den hamnar helt rätt

11. FredrikR

FredrikR

Tidsoptimist
    Mmmm, svårt med skenan annars om inte första snittet kapar gummilisten. :)

• Laddar…
  12. T
    Medlem · norrbotten · 2 292 inlägg

trojlee

Medlem
    Vart köper man ny gummilist billigast?

13. FredrikR

FredrikR

Tidsoptimist
    175:- + frakt på Proffsmagasinet.
    189:- + frakt på Toolab.

Och förmodligen en hel del billigare från tex. Rubart eller Lefeld, dock lär väl frakten göra det till ett olönsamt alternativ om det bara är listen (FSN SS) som behövs. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.