Byggahus.se

Styrskena till Bosch cirkelsåg - gör jag rätt?

1. M
    Medlem · 68 inlägg

manul

Medlem
    Köpte mig precis en Bosch cirkelsåg GKS 55 med styrskena och nu när jag ska använda den första gången så blev jag lite tveksam att jag gör rätt, jag är lite grön på det här. När jag sätter den på skenan så ser jag att den kommer att kapa bort några mm av gummilisten första gången jag kör, är det rätt eller har jag satt den fel? Någon som har erfarenhet?

2. M
    Medlem · Skåne · 3 123 inlägg

Mats Bengtsson

Medlem

Bosch vet jag inte, men Festool är exakt så, det är för att gummulisten skall vara exakt där sågen går. Men det står i bruksanvisningen för sågen för Festool hur man skall kapa listen, borde stå för Bosch med.

--- Mats ---

3. FredrikR
    Tidsoptimist · Dalarna · 10 187 inlägg

FredrikR

Tidsoptimist
    Nu har jag inte skenan och sågen framför mig men, är inte gummilisten på 'andra sidan' av skenan, alltså inte klingsidan?

4. M
    Medlem · 68 inlägg

manul

Medlem
    När jag provar det som jag förstår instruktionen så kommer sågen att kapa en del av gummilisten första gången... eller så har jag tänkt fel

5. FredrikR

FredrikR

Tidsoptimist
    Passar inte allt bättre, om du vänder på skenan/sågen så att du har klingan på samma sida som den fasade kanten!? :)
    Passar ens sågen på skenan med klingan på samma sida som listen?

Ser inte din skena ut så här?

6. N
    Medlem · 8 inlägg

nicsv

Medlem
    Har köpt samma kombination som du och precis som Mats nämner för Festoolen så kapade vi av lite från gummilisten när vi kapade första gången. Detta för att klingan skall följa den nya kanten.

/Niclas

7. FredrikR

FredrikR

Tidsoptimist
    Ser din skena ut som på bilden ovan?
    Har du en gummilist som sticker på samma sida som den fasade kanten som syns nertill på skenan på bilden? :)

8. pernitta
    Medlem · 850 inlägg

pernitta

Medlem
    Den avbildade skenan påminner nycket om Festools, och det kan ju inte gärna vara på annat sätt än att klingan skall stryka längs gummilisten, den upptill på bilden.

Kan det möjligen vara så, att Bosch menar att bredden på gummilisten skall justeras första gången man sågar. Inget bra i så fall. Risk att den trasas isönder. Justera i stället bredden med en ställbar tapetkniv.

Utsticket hos gummilisten skall förmodligen vara 1 -2 mm.

per

9. FredrikR

FredrikR

Tidsoptimist
    Alltså, jag har samma skena och GKS65 CE..

Jag har klingan på samma sida som den fasade kanten, och där sitter väl ingen list!? :)

Nedan ser ni hur manualen till GKS65an ser ut, den fasade kanten på samma sida som klingan, och ingen gummilist där.
    Däremot om man använder adaptern för 45' sågning så hamnar ju listen på klingsidan.

Redigerat 17 maj 2008 17:43
  10. M
    Medlem · Skåne · 3 123 inlägg

Mats Bengtsson

Medlem
    På Festool skall gummilisten justeras genom att såga i den med sågen innan man använder den, absolut inte skäras i med någon typ av kni, då hamnar inte listen exakt där sågen skär.

--- Mats ---

11. pernitta
    Medlem · 850 inlägg

pernitta

Medlem
    Mats, jag har bytt gummi på mina skenor många gånger och funnit att knivmetoden fungerar bäst. Det kanske beror på att jag lärt mig hur bred listen skall vara för att passa.
    Men var och en skall naturligtvis välja den metod som han finner lämplig.

FredrikR - det verkar knepigt att klingan skall arbeta intill en på skenan fasad kant. Kan det verkligen vara meningen? Studerar man bilderna så verkar det faktiskt så, och det skulle vara intressant att få veta hur stort avståndet är mellan klinga och skena. Vänd på alltihop och mät, och berätta.

Vad hindrar att Du limmar på en gummilist under faskanten? Därigenom förbättras splitterskyddet.

per

Redigerat 17 maj 2008 18:24
  12. naresjo
    Medlem · Örebro · 540 inlägg

naresjo

Medlem
    Var igår i kontakt med Bosch support, eftersom jag också köpt denna styrlist men tyvärr så har jag för gammal såg en GKS 54 vilket kräver en adapter och det vill jag INTE ha.
    Men nog om detta, vi pratade om olika klingor och då nämnde jag att jag hade tänkt att köra första snittet med nya klingan för att ställa in listen, och supporten instämde att det var så man gjorde.

Men det finns säkert flera smidiga metoder att använda, men jag skulle gå på , ny klinga till ny list och såga på.

13. J
    Medlem · Uppsala · 7 852 inlägg

jon_h

Medlem
    Kolla den här tråden, från inlägg #25. Jag förstår inte riktigt hur Boschens skena funkar, men det verkar som att man inte ska kapa gummit utan köra mot den fasade kanten som saknar gummutstick. ACME (eller hans polare TMB) har tydligen modifierat den för att den ska funka som Festools skena.

• Laddar…
  14. FredrikR

FredrikR

Tidsoptimist
    Med sågen på skenan kommer du inte åt att såga nåt i den så det låter lite märkligt att supporten sa så :)
    Om inte GKS55 ser hemskt annorlunda ut jämfört med 65an så kan inte sågen passa på skenan på mer än ett sätt!? Och det är med klingan på samma sida som den fasade kanten, klingan ligger inte dikt an mot skenan.
    Jag ska mäta och fota, men är rädd att det inte blir förräns imorgon fm då jag fortfarande sitter på jobbet och 'gör tunnplåt'. :)

15. N
    Medlem · 8 inlägg

nicsv

Medlem
    Bosch har en ny skena tror jag (det stod nyhet på förpackningen som köptes för en dryg månad sedan). Den jag har köpt ser åtminstone inte ut som på bilden i tråden av ACME som hänvisas i inlägget ovan . Min är så att säga mer eller mindre platt och inte med en så markant fasad kant. Tyvärr har jag inte skenan hemma så kan inte visa kort.

Red. Min skena har iaf definitivt gummilist på bägge sidor. Snittet blev väldigt fint när jag kapade av listen med cirkelsågen men det kan ju ha varit tur.

/Niclas

Redigerat 17 maj 2008 19:58
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.