Styrning till frånluftsfläkt

3k läst  6 svar

1. W
    Medlem Nivå 3
    Har en fundering. Efter renoveringen har vi bytt ut spisfläkten som hade styrningen till övriga husets ventialationssystem. Fläkten sitter kvar på taket, men den pipa som gick till köket är pluggad. Hursomhelst så måste jag få igång fläkten igen och använder jag elektroniken som satt inbyggd i den gamla kåpan så funkar det inte riktigt. Där ska finnas 3 lägen men den går bara på max eller inget. Matningen är 240V. Nu till min fråga, Finns det styrningar att köpa? Kan jag använda en vanlig dimmer på 300W till detta?
    Eftersom den gamla elektoniken var tyristorbaserad så misstänker jag att det är en enkel koppling som klipper kurvan, fast med 3 fasta lägen.
    Att köra den på max hela tiden är ingen lösning.

Några tips?

2. G
    Medlem Nivå 2
    Troligtvis var det en aliancefläkt du hadde. Den har en transformator inbyggd som skickade ut olika spänningar till de olika hastigheterna. Jag tror att du kan använda en "Dimmer" för motordrift. Tänk på att det är induktiv last och inte resistiv.

3. FrittDrag_II
    Medlem · Nivå 9
    Som "Gp" säger skaffa en "Hastighetsregulator" för fläkt (ser ut som en dimmer) eller en 5-stegs trafo för fläktar.
    Fördelen med en trafo jämfört med en "dimmer" är att fläkten oftast blir lite tystare.

4. W
    Medlem Nivå 3
    Kan någon länka till en sådan regulator eller dimmer.
    Tror dock inte att alliance fläkten var kopplad till en trafo. Det satt ett litet kretskort som var inkopplad mellan matning och fläkt och använde fas för reglering. Ingen trafo fanns inne i kåpan.

5. G
    Medlem Nivå 2
  6. W
    Medlem Nivå 3
    Någon aning om hur många Ampere en sådan fläkt kan dra. Hittar flera olika styrningar men med skiftande priser. Clas O har en billig men med max 0.5A.

7. E
    Medlem · Nivå 21
    Den var billig, men tyvärr tror jag att den är i minsta laget. Jag skulle tro att du behöver en som är dubbelt så stor.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: