Byggahus.se
Observera att det idag och sedan många år är emot gällande regler att bygga in dolda skarvar på färskvatteninstallationen.
Pga problem med läckage som inte syns och som orsakar svåra skador på byggnaden. Vatten kan i princip läcka ut hur länge som helst utan att någon märker av det för än byggnaden är förstörd.

I värmesystemet är det dock tillåtet att ha dolda skarvar. Vätskevolymen är begränsad och trycket är oftast betydligt lägre.
Värmen gör också att små läckage lättare torkar ur.

Det är ren idioti att idag bygga in dolda skarvar på förskvattnet med dagens vetskap om riskerna!

• Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
Excel
Det där tycker jag du ska stå för själv, du kan inte räkna med att styrelsen är experter. Rörisen borde dock ringt innan han åkte ut.

Som BR innehavare är det lite annorlunda än att bo i hyresrätt, mer ansvar ligger på dig. Som andra skriver i tråden, gör rätt från början och inga skarvar i vägg.

Fadai
Min undran är: visste VVS:aren INNAN hen kom att du ville ha skarv dold i väggen? För i så fall får du nog skylla dig skälv.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Bara jag som tänker att VVS:aren borde ta den kostnaden själv? Han visste premisserna innan han åkte ut. Han kunde mycket väl ha ringt från kontoret eller i bilen och sedan meddelat Ts. Men att åka ut, ringa och sen inte göra något men fakturera för 2h är bara sniket.

• Gilla
ricebridge och 5 till
  • Laddar…
Niklasloow Niklasloow skrev:
Vvs:aren borde inte tagit på sig jobbet från början om han inte var bekväm med det. (Vilken han uppenbarligen inte var) men att få pengar från föreningen för att täcka din kostnad tror jag blir svårt :)

Tillägg: Jag tror anledningen styrelsen bara sa ja var att de förlitade sig på att en VVS:are inte gör en felaktig installation. Sedan borde han kanske svarat annorlunda och varit tydligare.
Hej Niklas!!

Jo jag håller med, men i en position där viktiga beslut ligger hos en så kan man väl inte "förlita sig" på att någon förstår hur man menar? Eller? Han nämnde till och med orden "jag tog förgivet" i mailet vilket visar att han själv kanske anser att han borde varit tydligare. Jag har ingen aning hur sånt här fungerar men både IF och VVS sa att "säger han ok så står det över generella byggregler, hans ansvar".

Och som du själv säger, du hade varit mer tydlig, vilket han inte var. Hans enda krav var "använd en auktoriserad vvs firma" och jag levde upp till dom kraven, sen att han säger 1 sak men menar 2 är väl inte mitt fel, han borde vara medveten om vikten av att vara tydlig i sådana här frågor..

(ABSOLUT betalar jag min förening!! Hyran var igår:) Super tacksam för dina input, tack)

Om företaget vet om förutsättningarna och skickar en gubbe som inte vill åta sig arbetet och skickar en faktura, så hade jag bestridit den, oavsett summa. Om förutsättningarna varit oklara så hade jag givetvis betalat. Oavsett hade jag inte försökt få pengar från föreningen.

• Gilla
ricebridge och 3 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Jag anser baserat på det du skriver att styrelsens svar med krav på att använda auktoriserad firma betyder "följ reglerna". Inte "Det är okej att bryta mot reglerna om firman väljer att göra det".
Att du inte själv påpekat att du vet att det inte är tillåtet med skarv i väggen, men ändå frågar dem om du får ha det är inte juste. De hänvisar ju till auktoriserad firma just för att de som styrelse inte kan behöva vara tvungna att känna till alla regler i detalj. För du vet väl att styrelsen består av vanliga boende i föreningen precis som du själv?
Absolut, däremot som jag sa till Niklas så tycker jag det är fel att ge besked angående områden han inte har koll på. Då skulle han ha nämnt det även om det var något han förutsatte att jag skulle förstå? Han säger till och med i mailet att han "tog förgivet" (Man kan inte ta för givet i såna här frågor, då skulle han inte ha ha svarat alls och därmed inte tagit ställning). Eftersom jag kontaktat honom skriftligt och fått reda på deras ståndpunkt och krav, som jag levt upp till, borde inte de göra mig "klandringsfri" då jag följt deras hänvisningar så gott jag kan?

Det är inte förbjudet att bygga in skarvar. Det finns ju ingen lag som förbjuder det... Även om man bör undvika det så långt som möjligt så görs det dagligen avsteg ifrån branschreglerna som noteras i en avvikelserapport.

Är man medveten om den ökade risken att stå med nedsatt eller utebliven ersättning från försäkringsbolaget den dagen det eventuellt händer något och väger det mot den ökade kostnaden och arbetsinsatsen för att dra nya rör från lämpligt ställe och undvika skarvar så är det inget som hindrar att man skarvar rören.

• Gilla
JKem
  • Laddar…
G gimmok skrev:
Jag hade inte betalat fakturan. Du gjorde det som var okej, du visade att du fått ett ja. Vill hantverkaren ändå inte utföra jobbet du har beställt får han stå för kostnaden.

Han hade kunnat ringa föreningen från sitt kontor innan påbörjad arbetstid hos dig. Att han ringer först hos dig, fast du fått ett JA från styrelsen, är inte ditt ansvar. Du beställde ett uppdrag som han inte utförde fast du hade rätt att då det utfört (om än emot byggregler men styrelsen har godkänt avvikelsen, hade styrelsen varit osäkra på vad de godkänner är det deras ansvar att anlita egen sakkunnig i att besvara din fråga. Således inte ditt ansvar.)

Hantverkaren borde fakturera föreningen (som deras sakkunnig) i detta fall, men du hamnar utanför för du fick inte ditt beställda arbete utfört.
Jag håller med, precis som du skriver så tycker jag att ansvaret går över till honom då han faktiskt tog på sig ansvaret genom att svara med ett JA och enda kravet var "auktoriserad firma", vilket jag levde upp till. Menar han andra saker måste han nämna det och inte ta för givet.

K klimt skrev:
Märkligt fall! En styrelse i en brf har många områden att hantera och kan inte vara experter på allt. Visst kunde styrelsen skött detta klokare men man gjorde det viktigaste att ställa krav på en godkänd firma, vilket bör säkerställa korrekta installationer. Föreningen har inte beställt något arbete och kan inte hållas ansvarig för problemen. VVS-företaget borde väl egentligen sagt ifrån med en gång att man inte genomför felaktiga installationer. Men samtidigt är TS som beställare ansvarig och borde klarlagt vad som gäller före beställning
Väldigt märkligt :crysmile: Man kan väl se det som att båda parterna förlitade sig på den andra? "Säger han ok så är de ok för oss". Och ja, de gjorde VVS firman, dom uppmärksammade att det var en avvikande installation som krävde förenings godkännande som jag fick. Och jag kartlagde !! Som jag skrev i inlägget, jag har varit så överdrivet tydlig jag bara kan, men min förening som inte var kunniga i området gav ett ok som betydde mer än 1 sak, och nu säger dom att felet ligger ligger hos mig för att jag inte "såg igenom" deras OK och förstod allt dom menade bakom det.

Fadai Fadai skrev:
Min undran är: visste VVS:aren INNAN hen kom att du ville ha skarv dold i väggen? För i så fall får du nog skylla dig skälv.
Ja, jobbet hade blivit flitigt förklarat över mail och jag har givetvis konversationerna sparade.

H Hammarfall skrev:
Om företaget vet om förutsättningarna och skickar en gubbe som inte vill åta sig arbetet och skickar en faktura, så hade jag bestridit den, oavsett summa. Om förutsättningarna varit oklara så hade jag givetvis betalat. Oavsett hade jag inte försökt få pengar från föreningen.
Du syftar alltså på att felet snarare ligger hos firman, inte min förening? Så kanske man kan se det, men det känns för mig som att jag och firman varit så tydliga vi bara kan, men det är föreningen som gått tillbaka på sitt ord dom gett angående ett område de ej hade koll på.

Jag håller med om att det är firman som har gjort fel. Det är, som sagt var, tillåtet att skarva dolt om det är alldeles för mycket jobb att 'göra rätt'. Om firman dessutom visste om förutsättningarna men ändå fick kalla fötter och drog sig ur så är det definitivt deras problem.

• Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Excel
Fadai Fadai skrev:
VVS:aren är en man, det framgår i #1. Vill inte vara en gnällspik, men gillar inte att ”hen”används slentrianmässigt.

• Gilla
-PC- och 4 till
  • Laddar…
Fadai
D Dr4gonSlayer skrev:
Ja, jobbet hade blivit flitigt förklarat över mail och jag har givetvis konversationerna sparade.
Ber om ursäkt! Såg det, glömde, skrev, och så kan det bli ibland. Då är det ju helt klart firman som skulle kollat innan de åkte t dig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.