Byggahus.se

Styrelsens ord vs fackmannamässiga regler?

14k läst  81 svar

1. D
    Medlem Nivå 1
    Hej, om någon snälla kan komma med några kloka råd?
    Ursäkta för långt inlägg.

Jag köpte nyss min första bostadsrätt & jag börja renovera köket som ett roligt projekt. I samband med köksrenoveringen så kom att flytta köksblandaren på fråga, vilket hade betytt en gömd vattenledningsskarv inuti väggen utan någon som helst inspektionslucka ovanpå (helt igenmurad med kakel utanpå). Så jag ringde en VVS firma & förklarade mitt problem, dom sa följande: Man får inte gömma en vattenledningsskarv i väggen men eftersom du bor i en bostadsrätt så är det upp till din styrelse ifall dom godkänner sådana här typer av arbeten.

Okej tänkte jag, då mailar jag min styrelse... Snabbt kom ett svar "Kör hårt, all ok", men efter att jag hade läst på om regler kring detta typ av arbete höjde jag ett ögonbryn för att han sa "ja" så villkorslöst. SÅ... Jag skickar ett till mail, där jag punkt & pricka förklarar det jag ville göra, med viktiga saker understrukna & i fetstil för att säkerställa att han verkligen förstår vad jag vill göra. Hans svar förblev desamma, men nämnde "Så länge du använder en auktoriserad VVS firma". Det enda jag inte nämnde i detta mail var att bokstavligen skriva att detta jobbet gick emot byggregler.

(Jag ringer alltså även IF försäkringar & frågar, varpå jag får exakt samma svar "...Har du på mail att din styrelse säger OK så är det säkert för dig att fortsätta").

Så naturligtvis bokar jag en dag för arbetet. Väl på plats, vad händer? Jo, VVS killen ringer styrelse personen (han ville väl höra det själv fast jag visat honom & hans chef mail konversationerna, de mailen var liksom hela anledningen till att de kunde tacka ja till jobbet) & efter att min styrelse fått ett snabbt förklarande av "moderna byggregler" från VVS killen tar han tillbaka sitt ord & sätter ner foten, samma dag som killen är på plats.

Så nu står jag här med en VVS kostnad på en ca 2 timmar, & min förening säger "De är ditt fel"? Har jag helt fel i att känna att jag varken gjort fel, eller att jag ens borde överhuvudtaget stå för den här kostnaden när det uppenbarligen är han som gett mig löften angående ett område han obviously hade noll koll på?

Är det här något som ens är lönt för mig att stå på mig angående? Eller har jag inget att säga & får bita i det sura äpplet & betala dom ovärda 2 timmarna?

Så tacksam för svar

Mvh
    En nyinflyttad/förvirrad/irriterad bostadsrätt ägare

• Laddar…
  2. C
    Medlem · Nivå 15
    En vattenledning skall inte ha några dolda skarvar så klart. Så enkelt är det. Byt ut rören istället.
    Tycker det är löjligt av hantverkaren att göra det till en fråga som styrelsen skall ta ställning till.

3. N
    Renoverare Nivå 3
    Vvs:aren borde inte tagit på sig jobbet från början om han inte var bekväm med det. (Vilken han uppenbarligen inte var) men att få pengar från föreningen för att täcka din kostnad tror jag blir svårt :)

Tillägg: Jag tror anledningen styrelsen bara sa ja var att de förlitade sig på att en VVS:are inte gör en felaktig installation. Sedan borde han kanske svarat annorlunda och varit tydligare.

Redigerat 1 aug 07:30
    • Laddar…
  4. D
    Medlem · Nivå 19
    Styrelsen menade sannolikt att kravet på en auktoriserad hantverkare medför att den ska följa branschreglerna. Inte helt snyggt men det är nog lämpligt att ta det sura äpplet.

5. Anna_H
    Husägare · Nivå 18
    Jag anser baserat på det du skriver att styrelsens svar med krav på att använda auktoriserad firma betyder "följ reglerna". Inte "Det är okej att bryta mot reglerna om firman väljer att göra det".
    Att du inte själv påpekat att du vet att det inte är tillåtet med skarv i väggen, men ändå frågar dem om du får ha det är inte juste. De hänvisar ju till auktoriserad firma just för att de som styrelse inte kan behöva vara tvungna att känna till alla regler i detalj. För du vet väl att styrelsen består av vanliga boende i föreningen precis som du själv?

• Laddar…
  6. N
    Renoverare Nivå 3
    Kan även tillägga att jag sitter som ordförande i en BRF och jag hade hänvisat dig till att kontakta en vvs:are själv. Dock kanske svarat mer utförligt.

7. H
    Medlem · Nivå 7
    Jag hade faktiskt försökt krävt styrelsen på den summan.
    Dom borde ta det som en lärpeng att inte gå ut med skriftliga löften inom ämnen som man inte har kunskap om.

8. D
    Medlem · Nivå 19
    Det är föreningens pengar det handlar om, inte styrelsens.

• Laddar…
  9. H
    Medlem Nivå 7
    Jag skulle tveklöst ta det som ett tecken på att styrelsen är inkompetent nog att svara på frågor rörande VVS.
    Är det nåt man aldrig någonsin ska göra är det att förlägga dolda skarvar på tappvattensystemet.

10. N
    Renoverare Nivå 3
    Vilket kan anses helt normalt, kan inte förvänta sig att alla i styrelser sitter och hänger på Byggahus hela dagarna.

• Laddar…
  11. G
    Medlem Nivå 8
    Jag hade inte betalat fakturan. Du gjorde det som var okej, du visade att du fått ett ja. Vill hantverkaren ändå inte utföra jobbet du har beställt får han stå för kostnaden.

Han hade kunnat ringa föreningen från sitt kontor innan påbörjad arbetstid hos dig. Att han ringer först hos dig, fast du fått ett JA från styrelsen, är inte ditt ansvar. Du beställde ett uppdrag som han inte utförde fast du hade rätt att då det utfört (om än emot byggregler men styrelsen har godkänt avvikelsen, hade styrelsen varit osäkra på vad de godkänner är det deras ansvar att anlita egen sakkunnig i att besvara din fråga. Således inte ditt ansvar.)

Hantverkaren borde fakturera föreningen (som deras sakkunnig) i detta fall, men du hamnar utanför för du fick inte ditt beställda arbete utfört.

• Laddar…
  12. N
    Renoverare Nivå 3
    Föreningen har inte beställt något jobb, de har inte i heller godkänt en felaktig installation då de sa "Så länge du använder en auktoriserad VVS firma". Man kan absolut försöka men tyvärr har troligen TS inte en chans att få igenom det.

Dessutom erkänner han att han visste att det var emot byggregler men väljer att inte lägga fram denna information till styrelsen.

Dom möjligheter TS har är att betala fakturan och sedan fakturera föreningen själv eller att vägra betala VSS:aren och hoppas han ger med sig.

Och en FYI till TS, vad än du gör och oavsett hur irriterad du är så får du absolut aldrig bråka med dom genom avgiften till din BRF.

13. H
    Medlem Nivå 7
    Men man uttalar sig ändå om reglerna och ger en andelsägare rätt att göra regelstridiga installationer i en lägenhet.
    Det visar på att sunt förnuft saknas.

14. K
    Lägenhetsfixare · Nivå 8
    Märkligt fall! En styrelse i en brf har många områden att hantera och kan inte vara experter på allt. Visst kunde styrelsen skött detta klokare men man gjorde det viktigaste att ställa krav på en godkänd firma, vilket bör säkerställa korrekta installationer. Föreningen har inte beställt något arbete och kan inte hållas ansvarig för problemen. VVS-företaget borde väl egentligen sagt ifrån med en gång att man inte genomför felaktiga installationer. Men samtidigt är TS som beställare ansvarig och borde klarlagt vad som gäller före beställning

• Laddar…
  15. L
    Husägare · Nivå 14
    Vad är problemet?
    Alla rör i äldre hus (miljonprogrammet) har dolda skarvar i väggarna om man inte gjort stambyten.
    Det är vanligt att flytta på rör vid köksrenovering. Men det kan misslyckas då stamrör kan vara sköra så jag förstår VVS-firman.
    När man sätter ett nytt kök är det enklas att regla upp en ny vägg om plats finns.
    Obs. Vid nytt kök börja med EL rita upp var all el skall vara!

• Laddar…