4 521 läst · 39 svar
5k läst
39 svar
Styrelsen vägrar åtgärda säkerhetsbrist för hiss
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 545 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 545 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 545 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 545 inlägg
Backa ett steg här
Varför besiktar man hissar? Jo, för att de ska vara säkra.
Om hissen har brister spelar det ingen roll vad någon besiktning säger. Poängen med besiktningen är att kolla om det finns brister men i det här fallet vet ni ju redan det.
Jag tycker detta sätt att tänka borde övertyga de flesta. Är poängen med besiktningen att få godkänt eller att hissen ska vara säker? Saker kan ju missas, som i det här fallet.
Varför besiktar man hissar? Jo, för att de ska vara säkra.
Om hissen har brister spelar det ingen roll vad någon besiktning säger. Poängen med besiktningen är att kolla om det finns brister men i det här fallet vet ni ju redan det.
Jag tycker detta sätt att tänka borde övertyga de flesta. Är poängen med besiktningen att få godkänt eller att hissen ska vara säker? Saker kan ju missas, som i det här fallet.
Samtidigt så är ju "säker" ett relativt begrepp. Det är säkert att gå mot röd gubbe så länge det inte kommer en bil. Bara för att ge ett exempel.Farstatjej90 skrev:Backa ett steg här
Varför besiktar man hissar? Jo, för att de ska vara säkra.
Om hissen har brister spelar det ingen roll vad någon besiktning säger. Poängen med besiktningen är att kolla om det finns brister men i det här fallet vet ni ju redan det.
Jag tycker detta sätt att tänka borde övertyga de flesta. Är poängen med besiktningen att få godkänt eller att hissen ska vara säker? Saker kan ju missas, som i det här fallet.
I detta fallet så handlar det om (som jag förstått beskrivningen) att det finns viss klämrisk i dörren för handikappade. Är det något som är viktigt att åtgärda? Ja, det är det! Är det brådskande att åtgärda? Troligen inte, om det inte är många handikappade som använder hissen.
Jag tycker personligen att det inte är uppe för diskussion huruvida det skall åtgärdas, men konsekvensen av att inte åtgärda det är rätt så liten ändå.
Alternativet är troligen att man måste stänga av hissen, kanske under en längre tid. Det har konsekvenser det också. Jag hade en släkting (som nyss avlidit) som bodde i ett hus där hissen skulle vara avstängd i en dryg månad. Det skulle innebära att han blivit instängd i lägenheten under hela denna tiden. Trots att han var handikappad så hade han helt klart föredragit att hissen "inte var helt säker" för honom i hans tillstånd, jämfört med att inte ha någon hiss alls under en dryg månad.
Eftersom den först underkändes och sen utan ändringar godkändes så utgår jag ifrån att det är den godkända besiktningen som är fel. Och i så fall tycker jag fortfarande som jag skrev i mitt förra inlägg.pacman42 skrev:Samtidigt så är ju "säker" ett relativt begrepp. Det är säkert att gå mot röd gubbe så länge det inte kommer en bil. Bara för att ge ett exempel.
I detta fallet så handlar det om (som jag förstått beskrivningen) att det finns viss klämrisk i dörren för handikappade. Är det något som är viktigt att åtgärda? Ja, det är det! Är det brådskande att åtgärda? Troligen inte, om det inte är många handikappade som använder hissen.
Jag tycker personligen att det inte är uppe för diskussion huruvida det skall åtgärdas, men konsekvensen av att inte åtgärda det är rätt så liten ändå.
Alternativet är troligen att man måste stänga av hissen, kanske under en längre tid. Det har konsekvenser det också. Jag hade en släkting (som nyss avlidit) som bodde i ett hus där hissen skulle vara avstängd i en dryg månad. Det skulle innebära att han blivit instängd i lägenheten under hela denna tiden. Trots att han var handikappad så hade han helt klart föredragit att hissen "inte var helt säker" för honom i hans tillstånd, jämfört med att inte ha någon hiss alls under en dryg månad.
Varför skulle just den vara fel?
Vad är det för påstådda fel det handlar om?
Vad är det för påstådda fel det handlar om?
Ja tänk om du faktiskt skulle ha helt fel i dina funderingar och vad det är för fel på hissen, som du gissar dig till vad som är rätt och fel besiktning...Farstatjej90 skrev:
Jag har all respekt för denna ståndpunkt, jag ville bara påtala att det kan innebära ytterligare olägenhet för de som skulle dra nytta av ytterligare ombyggnad och att det därför i praktiken kan innebära att "göra rätt" i stället blir att "göra fel".Farstatjej90 skrev:
Min (fd) släktings hiss renoveras mindre än vad man egentligen skulle vilja göra just för att reglerna i praktiken gör det svårt att renovera mer. Om man renoverar mer så blir man nämligen tvungen att stänga av hissen i månader och riva halva trapphuset också, detta då hisskorgen inte går att byta utan att göra detta. Utifrån hur den hissen ser ut så misstänker jag att den hiss som i detta fallet har renoverats har en självstängande dörr istället för dubbla lager med skjutdörrar. Att åtgärda detta skulle bli väldigt dyrt och ta lång tid då även hisskorgen måste bytas.
Du gissar fel ang hur det ser ut och vad som behöver åtgärdas. För så komplicerat är det inte - och kostnaden blir, av speciella skäl som jag inte här redogör för, verkligen mycket låg för brf. Åtgärden enl offert från hissföretaget kan också genomföras på ca en dag, eller högst två dagar.pacman42 skrev:
Då är det ju inget att bråka om.Phiplex skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 005 inlägg
En åtgärd som kräver en dag eller två ingen liten åtgärd. Framförallt inte billig minst 8000:- räkna det dubbla efter som man kommer vara två personer. Det är varken billigt eller litet.
Men jag hänger om hissen inte går igenom besiktningen efter att man byggt om hissen så det hissföretagets ansvar.
Men som sagt, jag hängde inte riktigt med. Om hissen fick körförbud på någon av de årliga besiktningar. Då måste fastighetsägaren åtgärda felet och se till att ingen åker i hissen. Andra småfel finns inte samma tvång. Värt att tänka på är att hissen är inte farlig att åka med när det är småfel.
Men lägg ut besiktnings protokollet. Stryk fastighetsägare. och andra personliga uppgifter
Men jag hänger om hissen inte går igenom besiktningen efter att man byggt om hissen så det hissföretagets ansvar.
Men som sagt, jag hängde inte riktigt med. Om hissen fick körförbud på någon av de årliga besiktningar. Då måste fastighetsägaren åtgärda felet och se till att ingen åker i hissen. Andra småfel finns inte samma tvång. Värt att tänka på är att hissen är inte farlig att åka med när det är småfel.
Men lägg ut besiktnings protokollet. Stryk fastighetsägare. och andra personliga uppgifter
Allvetare
· Tullinge
· 6 005 inlägg
Det är vanligt att man behåller korgen och dörr. och monterar en grind på korgen.pacman42 skrev:Jag har all respekt för denna ståndpunkt, jag ville bara påtala att det kan innebära ytterligare olägenhet för de som skulle dra nytta av ytterligare ombyggnad och att det därför i praktiken kan innebära att "göra rätt" i stället blir att "göra fel".
Min (fd) släktings hiss renoveras mindre än vad man egentligen skulle vilja göra just för att reglerna i praktiken gör det svårt att renovera mer. Om man renoverar mer så blir man nämligen tvungen att stänga av hissen i månader och riva halva trapphuset också, detta då hisskorgen inte går att byta utan att göra detta. Utifrån hur den hissen ser ut så misstänker jag att den hiss som i detta fallet har renoverats har en självstängande dörr istället för dubbla lager med skjutdörrar. Att åtgärda detta skulle bli väldigt dyrt och ta lång tid då även hisskorgen måste bytas.
Men du måste stänga av hissen under den här perioden. Du kan behålla befintlig hissdörr. Men om du frågar Kone så kommer de säga att man måste riva allting.
Men det behövs inte onödiga pengar och onödig påverkan på miljön