Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Styrelsen förklarat krig mot mig - vad göra?

  1. K
    Medlem · 367 inlägg
    Tack intressant, helt enig! Är också rädd det pågår något olagligt, vi får se vid nästa stämma ska prata ihop mig med grannarna.

    Hur petiga är dom med böter för sopor, inte går sopgubarna genom sopsäckarna. Måste bara att någon gör nåt överdrivet som tidigare nämnt, typ slänga en dammsugare i plast korgen
     
  2. H
    Moderator · Stockholm · 45 715 inlägg

    hempularenPremiumikon: Hand

    Moderator
    Att en förening byter förvaltning (jag förutsätter att det är ett förvaltningsbolag, inte en anställd förvaltare), är ju inte helt ovanligt. Man gör ny upphandling av alla tjänster ibland. Under förutsättning att det verkligen är ett byte, och inte en ordf. som anser sig kunna sköta förvaltningen själv bättre, så är det väl snarare ett tecken på en aktiv kostnadsmedveten styrelse.

    Tomma lokaler som skulle kunna inbringa 100k i månaden låter anmärkningsvärt. Men hur stora ytor handlar det om? Är det i Stockholms innerstad?

    Men jag vill upprepa, personen verkar klart olämplig för uppdraget, det språkbruk som vi såg exempel på högre upp i tråden är inte direkt konstruktivt.
     
  3. H
    Moderator · Stockholm · 45 715 inlägg

    hempularenPremiumikon: Hand

    Moderator
    Jo de kan vara rätt petiga. Om de kan få 10 000 extra för att sortera bort ett par I phone lurar ur en container med kartong, så är det ju en rätt bra drivkraft. Gubbarna får väl iofs, bara en del av den summan, men...
     
  4. Fairlane
    Medlem · Stockholms Län · 7 050 inlägg

    FairlanePremiumikon: Hand

    Medlem
    Med så stora förluster varje månad antar jag att det är en rätt stor förening, där väldigt få vill vara aktiva. I den typen av förenignn är det sällan något större problem att bli invald om man vill vara med och förändra, men det är då bra att veta vad styrelsen och ordförande har för uppgifter och inte tro att styrelsemten och årsmöten är samma sak och att ordförandens jobb endast är att kalla till möten.

    Vad menar du med att han sparkar ut folk han ogillar?
    Sparkar ut ur styrelsen? Sparkar ut ur valberedning? Sparkar ut ur sina lägenheter? Eller är det lokalhyrare som sparkas ut?

    Är det ordföranden som sparkar ut någon eller är det styrelsen, där ordföranden är den som lämnar information till den som sparkas ut?

    Absolut är det så att olika personer passar för olika uppgifter och som gammal styrelseordförande så skulle jag blivit mycket glad om någon medlem erbjuder sig att göra något. Det hände ibland och var synnerligen uppskattat, men för det mesta erbjöd sig ingen att göra något. I vårt hus försökte vi göra mycket själva för att hålla ner kostnaderna, exempelvis tömde vi själva grovsoprummet istället för att betala någon annan för att göra det jobbet. Vi var också lite gnälliga mot folk som fyllde hela grovsoprummet med saker någon vecka efter att vi tömt det, särskilt som de som ställde ner sina grejer efter lägenhetsrenoveringar, kartonger från inköp etc aldrig deltog på städdagar etc. Det slutade med att alla tjänster köptes in efter ett tag och avgifterna höjdes och då fick styrelsen skit för det också...

    Var fastighetsförvaltaren anställd av föreningen? Det låter inte direkt som ett beslut en ordförande tar själv (åtminstone inte i en fungerande styrelse), men inte alls ovanligt att det är ordförande som får det tvivelaktiga nöjet att meddela personen ifråga.
     
    • Laddar…
  5. H
    Moderator · Stockholm · 45 715 inlägg

    hempularenPremiumikon: Hand

    Moderator
    Jag tror att det är rätt ovanligt att föreningar har egen anställd förvaltare. Vi hade det i föreningen där jag vara ordf. för drygt 30 år sedan. Men vi hade ca 800 bostadsrätter, och vi sålde förvaltning till två grannföreninar, så det var ca 1 400 bostadsrätter som förvaltades, vi hade 1 heltid och två deltidsanställda på expeditionen.

    Men jag tror att de flesta föreningar idag köper den tjänsten från förvaltningsbolag. En del mindre föreningar sköter det själva inom styrelsen. Något jag inte rekommenderar. En kollega satt i en styrelse där sekreteraren höll i hela förvaltningen. Han blev svårt sjuk. De övriga var tvugna att gå in i sekretearens lägenhet för att få ut medlemsregistret, med pantförskrivningar osv. Det visade sig vara utspritt i olika bokhyllor, på skrivbord osv i hela lägenheten. Det tog dem flera dagar att reda ut vilka medlemmar som verkligen var aktuella.
     
  6. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 11 216 inlägg

    Claes SörmlandPremiumikon: Träd

    Medlem
    I Stockholms innerstad tycks de inte bry sig alls. Vi har ett återvinningsrum och det sorteras fel där precis som i alla föreningar. Jag undrar alltid om företaget verkligen tänker hämta eländet, inte minst när det hamnar grovsopor i återvinningsbehållarna. Men inga problem så här långt.

    Det vi gnatar på om är att folk så klart är bekväma och inte skär ned sina stora wellpappslådor. Typ tre lådor som inte är tillplattade och så är insamlingen full. Men inte mycket att göra än att påminna och emellanåt vara en god granne och göra ett handtag då och då.
     
    Redigerat 4 jan 19:31
  7. Fairlane
    Medlem · Stockholms Län · 7 050 inlägg

    FairlanePremiumikon: Hand

    Medlem
    Ja, jag tror också det är ovanligt med en egen anställd, därav frågan till TS.

    I vår lilla BRF så skötte vi förvaltningen själv, men vi hade ett styrelserum med ett låst skåp där medlemsregistret och pantförskrivningar mm förvarades.
    Det fungerar i en liten förening, men ju större föreningen blir desto svårare blir det att jobba så.
     
  8. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 11 216 inlägg

    Claes SörmlandPremiumikon: Träd

    Medlem
    Jag håller med dig om att det är jäkligt irriterande att folk inte klarar av något så enkelt som förpackningsåtervinning. Men nu ska vi i och för sig inte glömma att kanske 10-20% av den vuxna befolkningen inte har den kognitiva förmågan att klara detta och med en sådan individ är det rätt kört. Kameror eller ej. Och kameror är knappast någon lösning i alla fall. Vem har tid att sitta och titta på de där inspelningarna? Och har man tid med det så har man tid med att hålla lite ordning för egen maskin när man ändå passerar förbi med sina egna förpackningar.

    Nästa fråga är ju precis som du säger, vad ska man göra med informationen att kärringen i lgh 1203 la en aluminiumkastrull i metallåtervinningen. Eller att unga tjejen i lgh 1101 slängde några krukor i restsoporna? Det blir ett stort arbete med uppsökande aktivitet och en massa konflikter. Där kan vi tala om tidsslöseri.
     
    • Laddar…
  9. Isakare
    Medlem · Stockholm · 4 084 inlägg

    Isakare

    Medlem
    Vi har löst det med att inte ha nått återvinningsrum. Folk får åka till sopstationen själva.
     
  10. Bästa svaret

    N
    Medlem · Stockholm · 45 inlägg

    Nick 72

    Medlem
    Stackare som startat denna tråd. Många bra svar och hoppas du löser detta.

    Mina synpunkter i det hela är som redan sagts, samla ihop andra grannar som en alternativ styrelse. Detta är svårt när man är ny men det är troligen många som tycker samma men ingen vågar eller orkar. Har bott i en Brf där man gjorde så. Rent konkret är det att presentera styrelsen inför stämman och se till att ha en ny styrelse redo att ta över samt många boende som kommer på stämman och röstar på den nya.

    Det kommer ju vara en turbulent tid men är fullt möjligt. Men gör det planerat och var förberedd och som tidigare sagts, nya styrelsemedlemmar måste vara lite kunniga och beredda att det lär fortsätta med otrevligheter men på ett annat sätt.

    Att kräva att få info om vilka som renoverar är jag osäker på om man får kräva eller ej. Jag har som fd ordförande velat ha det av anledningen att man ska kunna snabbt kontakta dom om något händer. I synnerhet när man fixar badrum där vattenavstängning kan förekomma. Man kan vilja förklara rutiner om vattenavstängning tex om det drabbar grannar

    nu säger jag inte att just denne ordförande har denna anledning men det kan vara fullt giltigt skäl att vilja ha koll. Är ju också krav att en renovering som sen kan bli föreningens bekymmer tillåts att man kan se att det utförs fackmannamässigt. Blir det en vattenskada om några år pga fuskrenovering blir det lätt föreningens bekymmer

    och ang bigbang, vissa rätta svar har jag sett men också en hel del fel. Man ska ha markägarens tillåtelse. En Brf frågar man styrelsen, en kommunal väg frågar man kommunen. I Stockholm går det via polisen först som godkänner trafiksäkerheten. Är det en privat fastighetsägare så ska denne godkänna. Inget konstigt egentligen. Att sen många inte följer detta och ställer bigbag utan tillstånd mitt på en trottoar är ju en annan fråga dock. Sköter man det snyggt går det ofta bra.
    Allmänna grusplatsen som inte stör någon i en förort kommer förmodligen ingen ha en åsikt men är det trottoaren på fleminggatan lär det klagas desto snabbare.

    har han rätt att påtala att du gör fel även om det är kommunens mark? Ja det har han väl likaväl som att jag nu säger det. Problemet är att din ordförande är en otrevlig skit men det är inte olagligt i sig.

    Några böter för felsorterade sopor har jag svårt att se att det finns nån juridisk möjlighet att driva in. Jag skulle bestrida och neka och då får dom stämma dig i tingsrätten. Då krävs bevis och att det ska finnas juridisk möjlighet att ens debitera detta. Fast jag skulle ju ändå sortera så rätt jag kan som andra sagt när man har förmånen att kunna ha sortering i egna föreningen

    lycka till. Finns ett par riktiga puckon till ordföranden i vissa Brf vet jag av erfarenhet. Vissa gör så sjuka saker att man bara undrar vad som driver dom. De flesta är dock bra så beklagar oturen i detta fall
     
  11. K
    Medlem · 367 inlägg
    Vi har en förvaltare, han bara sparkade den som var ansvarig och ersatte med någon annan. Det är inte första gången han gör så.
     
  12. N
    Medlem · Stockholm · 45 inlägg

    Nick 72

    Medlem
    Ska man agera mot nuvarande styrelsen så skulle det ju vara intressant att prata med tidigare förvaltare. Finns ju stora möjligheter att dom påtalat brister eller inte gjort som han ville för att dom helt enkelt inte får. Kan ju vara brister nog så allvarliga att det blir lättare att bli av med ordföranden.
     
    • Laddar…
  13. Fairlane
    Medlem · Stockholms Län · 7 050 inlägg

    FairlanePremiumikon: Hand

    Medlem
    Frågar igen: Har ni en anställd förvaltare eller anlitar ni ett företag?

    När en förvaltare "sparkas" är det då ett beslut som ordförande tagit själv, ett beslut som tagits i styrelsen som ordföranden får i uppdrag att genomföra, eller vet du inte?

    Att man byter förvaltare är i sig inte konstigare än att man byter elbolag, bank, eller något annat, men beslutet ska inte tas av ordföranden själv utan av styrelsen. Om ordföranden agerar på helt eget bevåg så är han inte det enda problemet ni har, då har ni problem med hela styrelsen som inte reagerar.
     
  14. K
    Medlem · 367 inlägg
    Vi anlitar ett företag.
    Jodå vi pratade i över en timme, och så öppnade han upp sig. Han sa att han tror det beror på hans namn (utländskt) men det är jätte konstigt för vår ordf är själv från någon öststat? Men att hans chefer och kollegor sagt gör bara som ordf säger ingen orkar med denna styrelse (vår). Han påtalade brister från ovk struntas i flera år. Han tyckte också hans attityd mot mig är helt obefogat, mer eller mindre har dem snackat skit i deras möten. Jag erbjöd baka åt styrelsen när jag flytta in som god gärning men blev totalt nobbad :crysmile:
     
  15. A
    Medlem · Stockholm · 7 855 inlägg

    Andy78

    Medlem
    En styrelse kan inte sparka en anställd i ett företag dom köper tjänster av.
    Jag får inte riktigt ihop det.
     
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.