Vad är problemet med det? Blir det för mycket avfall eller finns det någon form av producentansvar som gör att man vill veta hur många ton metallförpackningar som återvinns?
För bostadsrättsföreningen kan problemet blir att kärlet med stekpannor i inte töms. För förpackningsåtervinningsföretaget har jag inge aning om hur det tekniskt påverkar deras processer.
Det här låter som skvaller och rykten, för hur kan du känna till detta om du inte är den restaurangägare som blev uppsagd? Skulle det vara sant och kan beläggas med annat än skvaller, t ex med skriftliga intyganden från övriga lokalhyresgäster så ligger det på kriminell nivå.
Jag köpte lägenheten från restaurangägaren.
Hhempularen skrev:
Det låter som sagt som en person som inte är lämplig på posten. Det där med restaurangerna låter som sagt inte som fakta. Men är det så, så är det något både för polisen och föreningens revisorer.
Kamera i soprum, är tveksamt om det är lagligt. Men ”böterna” för felsoretering kan faktiskt (lite krystat) vara korrekta. En sorteringsbehållare som innehåller fel sorts sopor måste sorteras av firman som hämtar den, och det brukar kosta 5-20 000 för en behållare. Att alltså slänga i fel behållare kan (lite krystat) ses som skadegörelse. Det finns exempel på att någon slängt en dammsugare i en container med byggskräp, kostade 15 000 extra att tömma den.
Kontaktuppgifter till hantverkarna kan också vara korrekt att kräva. Om det skall göras något som kräver föreningens tillstånd, ex. riva i bärande väggar eller inkoppling direkt på stammledningar. Då har föreningen rätt att kräva en viss kvalitetskontroll. Och om det gäller byggskräp i trappuppgångar, så kanske det är mer effektivt att föreningen går direkt på firman som skräpat ned, än via dig. Även om det formellt är du som är ansvarig.
Tack, precis han är inte lämplig för denna roll. Han förpestar ens vardag, haft vänner som inte känner igen detta och frågat mig vem är denna sura gubbe dem sött på i hissen.
Jonatan79 skrev:
Det borde ju vara fler i husen som har problem med denna ordförande om han tror att han är general i armén! Samla fullmakter från grannar och rösta bort honom på nästa stämma!
Jag blir så frestad att göra det och inte för hans dåliga beteende. Jag vill vi gör smarta långsiktiga investeringar så ekonomin förbättras, vi har så bra tillgångar som står tomma och bl.a. gemensam lokal som han gjort till eget kontor. Vi skulle alla i föreningen tjäna på detta, om våra hyror sänks långsiktigt har vi alla gjort en bra investering. Men min fråga till styrelsen blev avvärjat och fick som svar det är pga felsortering av sopor ekonomin går så dåligt samt att unga som kan ingenting ska inte lägga sig i.
Men känns så konstigt att jag som ny ska börja samla in namn mot honom?
Nötegårdsgubben skrev:
Det är utpressning du anklagar honom för, och trolöshet mot huvudman. Båda relativt allvarliga brott.
Sånt här kan man naturligtvis inte låta fortgå, och så länge vi inte pratar om någon med koppling till organiserad brottslighet är det bara att börja se till att hindra karln, för den händelse att det du skriver är sant. Är det ”riktiga” kriminella som tagit över föreningen är det dock kanske bättre att sälja.
Men detta är baserat på att det du skriver är sant och utan överdrifter eller utelämnanden. Och ärligt talat låter det lite för speciellt för att vara helt sant. Men det är inte mig du behöver övertyga, utan dina övriga grannar och/eller polisen.
Vad kan vi göra? Fick inte svar i tråden på min fråga, har styrelsordf. den makten eller är hans jobb endast kalla till möten? Nu har jag inte pratat med alla grannarna, men dem på min våningsplan + 2 till delat samma bild om inte värre. Dem pratade att problemet ligger i att många inte deltar i styrelsenmöten och vågar inte rösta ut honom. Men ett försök gjordes för något år sedan, det fanns tydligen en toppen granne som vart ekonom och skulle ta över rollen men hon plötsligt avled ...
Sånt här skit med massa röttmarkerat får vi stå ut i varje månadsbrev. Nu orkar jag inte klistra in allt men det är 5 sidor om samma sak - and it gets ugly. Är det bara jag som tycker överdrift, installera kamerar och låsa soprum på dagen för någon slänger ovikta kartonger? Vi pratar inte felplacerad dammsugare i sopkärl som någon nämnde i tråden (lät lite roligt faktiskt).
Fick inte svar i tråden på min fråga, har styrelsordf. den makten eller är hans jobb endast kalla till möten?
Styrelseordföranden har ganska mycket makt, i alla fall i praktiken.
Rent formellt är ordföranden ansvarig för att styrelsen utför sitt arbete samt har utslagsröst om det är omröstning om något i styrelsen och det blir lika antal röster för och emot. I praktiken är dock ofta många arbetsuppgifter uttryckligen eller de facto delegerat till ordföranden.
Man måste tänka på att föreningar drivs av förtroendevalda. Övriga medlemmar har valt den ordförande och styrelse de har för att förvalta sitt gemensamma ägande. I teorin väljer man då någon man har förtroende för, men i praktiken blir det ofta den som ”ställer upp”. Det är ofta inte så kul och tar rätt mycket tid, så många slipper helst. Så det är ett otacksamt jobb som någon måste göra; det ska man inte glömma.
Tror jag att er ordförande är bra? Nej, bara av dey inklippta brevet att döma så är det någon som tar sitt uppdrag för personligt. Men någon ska göra jobbet, och då får man fundera på vad det finns för alternativ om man är missnöjd.
Man undrar ju om det ens finns en fungerande styrelse eller om ordf sköter allt. Kan du försöka närma dig några andra i styrelsen och försöka få en bild av hur styrelsearbetet fungerar? Det kanske även finns personer i styrelsen som inte tycker att det fungerar bra.
Sen är det ju inte "bara" att rösta bort honom utan det måste finnas en vettig kandidat som är redo att ersätta honom, som dessutom är beredd att ta alla påhopp från honom som lär komma när han står vid sidan av.
Vad kan vi göra? Fick inte svar i tråden på min fråga, har styrelsordf. den makten eller är hans jobb endast kalla till möten? Nu har jag inte pratat med alla grannarna, men dem på min våningsplan + 2 till delat samma bild om inte värre. Dem pratade att problemet ligger i att många inte deltar i styrelsenmöten och vågar inte rösta ut honom. Men ett försök gjordes för något år sedan, det fanns tydligen en toppen granne som vart ekonom och skulle ta över rollen men hon plötsligt avled ...
Du behöver nog sätta dig in i hur en bostadsrättsförening fungerar. Man håller en årsstämma varje år, samtliga medlemmar är kallade, och man väljer en styrelse. Styrelsen har ansvar för en hel del, som ekonomi, drift och underhåll, och att medlemmarna följer de stadgar föreningen har. För att kunna sköta huset har styrelsen rätt att sätta upp en del regler för medlemmarna, till exempel hur sopor ska hanteras. Gör de inte sitt jobb, eller gör det på fel sätt kan medlemmarna vid en stämma välja en annan styrelse, och även om det orsakat föreningen skada, neka den ansvarsfrihet.
Det är i normalfallet hela styrelsen som har ansvaret, eller "makten", inte bara ordförande. Så ett kort svar är, ordförandens jobb är inte endast att kalla till möten.
Du behöver nog sätta dig in i hur en bostadsrättsförening fungerar. Man håller en årsstämma varje år, samtliga medlemmar är kallade, och man väljer en styrelse. Styrelsen har ansvar för en hel del, som ekonomi, drift och underhåll, och att medlemmarna följer de stadgar föreningen har. För att kunna sköta huset har styrelsen rätt att sätta upp en del regler för medlemmarna, till exempel hur sopor ska hanteras. Gör de inte sitt jobb, eller gör det på fel sätt kan medlemmarna vid en stämma välja en annan styrelse, och även om det orsakat föreningen skada, neka den ansvarsfrihet.
Det är i normalfallet hela styrelsen som har ansvaret, eller "makten", inte bara ordförande. Så ett kort svar är, ordförandens jobb är inte endast att kalla till möten.
Klokt inlägg tycker jag. Man kan även läs en del i lagen om ekonomisk föreningar.
ansvara för föreningens organisation och förvaltningen av föreningens angelägenheter,
fortlöpande bedöma föreningens och, om föreningen är en moderförening, koncernens ekonomiska situation, och
se till att föreningens organisation är utformad så att bokföringen, medelsförvaltningen och föreningens ekonomiska förhållanden i övrigt kontrolleras på ett betryggande sätt.
Om vissa uppgifter delegeras till en eller flera av styrelsens ledamöter eller till andra, ska styrelsen handla med omsorg och fortlöpande kontrollera om delegationen kan upprätthållas.”
Styrelsen har ett ansvar för att hantera organisation och ekonomi inom föreningen. Detta inkluderar till exempel hyresnivåer för hyresgäster. Ordföranden har ett särskilt ansvar enligt lagen.
”Styrelsens ordförande 17 § En av styrelsens ledamöter ska vara ordförande i styrelsen. Ordföranden ska leda styrelsens arbete och bevaka att styrelsen fullgör sina uppgifter enligt 4 och 5 §§.
Styrelsen väljer ordförande, om inte något annat har bestämts i stadgarna eller beslutats av föreningsstämman. Vid lika röstetal avgörs valet genom lottning.”
Avgörande frågor bör beslutas vid ett styrelsemöte. Det praktiska arbetet mellan möten fördelas inom styrelsen. Ordföranden har ofta en stor andel för dessa insatser, som kan gälla många olika frågor. När medlemmar har synpunkter på styrelsen insatser kan de se till att en bättre styrelse väljs. Detta görs normalt vid årsmötet, som i de flest föreningar äger rum på våren, alltså nära i tiden i så fall. Normalt föreslår valberedningen en ny styrelse, men medlemmar kan komma med alternativa förslag. Om det är lång tid till årsmötet kan medlemmar begära en extra stämma, det anges i stadgarna hur många som behövs för att detta ska göras.
Jag vill vi gör smarta långsiktiga investeringar så ekonomin förbättras, vi har så bra tillgångar som står tomma och bl.a. gemensam lokal som han gjort till eget kontor. Vi skulle alla i föreningen tjäna på detta, om våra hyror sänks långsiktigt har vi alla gjort en bra investering. Men min fråga till styrelsen blev avvärjat och fick som svar det är pga felsortering av sopor ekonomin går så dåligt samt att unga som kan ingenting ska inte lägga sig i.
Grejen är att det är ofta väldigt svårt att få ned avgifterna i bostadsrättsföreningar. Särskilt nu när lånen som föreningen har ligger på kanske 0,5-1% och alltså redan är extremt billiga. Det som är mer realistiskt är att man inte höjer avgiften på många, många år och då äter inflationen och det allmänna löneläget sakta upp dem. Man amorterar ju också sakta men säkert av lånen. Men betoningen gissar jag ligger på sakta här. Tyvärr växer ju underhållsbehovet under tiden så en ny och växande kostnad tar över mer och mer i föreningens ekonomi när husen åldras.
Men har ni lokaler som kan hyras ut så ska de naturligtvis inte stå tomma. Det är ju ett tillskott i kassan.
Vad gäller grovsopor så är det ofta föreningens sak att ordna så att även dessa hämtas periodiskt. I Stockholm kommun ska det ske minst två gånger om året enligt Föreskrifter för avfallshantering för Stockholms kommun:
Är det bara jag som tycker överdrift, installera kamerar och låsa soprum på dagen för någon slänger ovikta kartonger?
Visst håller jag med om att det är överdrivet men tror du det bara handlar om ett par kartonger vid ett enskilt tillfälle?
Vilket är ditt förslag på åtgärd som är lämplig för en BRF att ta till om ordningen i avfallsrummet är katastrofal i många år och man måste få till en förändring? Jag är uppriktigt intresserad för tro mig, regelbundna, sakliga och informativa skrivelser räcker inte alltid!
Visst håller jag med om att det är överdrivet men tror du det bara handlar om ett par kartonger vid ett enskilt tillfälle?
Vilket är ditt förslag på åtgärd som är lämplig för en BRF att ta till om ordningen i avfallsrummet är katastrofal i många år och man måste få till en förändring? Jag är uppriktigt intresserad för tro mig, regelbundna, sakliga och informativa skrivelser räcker inte alltid!
En möjlighet skulle kunna vara att TS åtar sig att sköta avfallsrum och säkerställa att det är ordning där som ett stöd till styrelsen, förefaller enkelt om det inte är mer än enstaka problem.
Det kommer att sorteras fel i soprum, omedvetet och mer medvetet. Till att börja med så måste man som styrelse eller förvaltare inse det och bygga rutiner efter detta. Man kan inte bygga system som bygger på perfekta boende, sådana finns inte. Man får tålmodigt påminna varandra, både som styrelsemedlem och som boende i föreningen. Skriftligt och muntligt. Man får släppa prestigen och flytta det som är felsorterat eller betala folk för att göra det. I något fall där en individ är särskilt felsorterande får man ta en enskilt samtal med den individen.
Sen finns det ju grader i helvetet och hur illa det blir beror ju på de lokalkultur som finns i föreningen. Och kulturen uppstår organiskt beroende på vilka som bor i föreningen och hur man kommunicerar. Är det en kulturellt helt havererad förening där det inte finns någon grupplojalitet så finns nog inte så mycket att göra förutom att flytta därifrån.
Jag tycker styrelsen borde lägga tid på viktiga saker där vi går i förlust mellan 100-150k / månad för det står tomma lokaler och vår ordf har svårt bete sig mot folk, sparkar ut dom han ogillar. Sen kan vi prioritera soptunnorna som inte ser så hemska ut som ni tror. Jag har bott i andra brf.
Vissa saknar förmågan att zooma ut och ta strategiska beslut. Min kompetens är inom marknadsföring och det är där den ska användas jag kan hjälpa marknadsföra lokalerna. Vakta sopor gör ordf redan och den rollen verkar passa han.
Ringde vår fastighetsförvaltare för ett annat ärende för till min förvåna höra han blivit sparkad av vår ordf och visste inte varför, lätt helt förkrossad. Emh... Jaha?
Det kommer att sorteras fel i soprum, omedvetet och mer medvetet. Till att börja med så måste man som styrelse eller förvaltare inse det och bygga rutiner efter detta. Man kan inte bygga system som bygger på perfekta boende, sådana finns inte. Man får tålmodigt påminna varandra, både som styrelsemedlem och som boende i föreningen. Skriftligt och muntligt. Man får släppa prestigen och flytta det som är felsorterat eller betala folk för att göra det. I något fall där en individ är särskilt felsorterande får man ta en enskilt samtal med den individen.
Sen finns det ju grader i helvetet och hur illa det blir beror ju på de lokalkultur som finns i föreningen. Och kulturen uppstår organiskt beroende på vilka som bor i föreningen och hur man kommunicerar. Är det en kulturellt helt havererad förening där det inte finns någon grupplojalitet så finns nog inte så mycket att göra förutom att flytta därifrån.
Och så här mina vänner löser man problem! Så himla bra skrivet!!!
Jag sitter i styrelsen i en bostadsrättsförening och vi har nyligen gjort om ett garage till återvinningsrum.
För det första tycker jag man ska säga att ens ha ett återvinningsrum i fastigheten är ett privilegium inte något att ta för givet.
Att folk uppenbart missbrukar detta privilegium är enormt irriterande och jag håller med styrelsen om att det är enormt egoistiskt.
Som styrelsemedlem har man oftast alldeles för lite betalt för att städa upp efter andra, alternativt ska man anlita någon för det men det tar också tid och energi dessutom hjälper inte såna extra kostnader till att sänka avgiften direkt.
Jag har kollat på kameror i återvinningsrummet och det jag kom fram till är att det är lagligt men kräver ett stämmobeslut (dvs inte enbart ett beslut från styrelsen).
Sen vad man gör om man ertappar någon som fular sig vet jag inte, framförallt hoppas jag att folk slutar med det om det finns bevakning.
Sen tycker jag övriga punkter som ordförande enligt dig sysslar med är illa nog, jag gissar att något av det är rent olagligt. Men enklast är nog att försöka få personen avsatt, antingen på ordinarie stämma eller en extra. Om minst 10% av föreningen kräver extra stämma är styrelsen skyldig att ordna detta.