Byggahus.se

Styra värmen på distans

1. M
    Medlem · 11 inlägg

Måns Magnusson

Medlem
    Vi har en fjällstuga i Idre som vi vill kunna styra på distans.

Vi har fyra elradiatorer som har fast installation (inte stickpropp). Vi vill kunna reglera värmen i huset så att det är underhållsvärme när vi inte är där och att vi kan öka värmen när vi ska åka dit så att det är varmt när vi kommer fram.

Dessutom vill vi kunna styra över varmvattenberedaren så att den antingen är av eller på.

Vi har ett mobiltbredband (se länk längre ner):
    http://www.clasohlson.com/se/Mobilrouter-4G-TP-Link-M7300/38-8118

Elektrikern vill installera https://www.acandia.se/product/gsm-styrning som styrs via SMS, till den måste ett till relä installeras för att kunna styra både element samt varmvatten. Tillsammans kostar detta 5.000:-. Fördelen som jag kan se det är att SMS är mer stabilt än internet. Tex om modemet strular och måste botas om.

Jag är dock mer sugen på en lösning med tex Tellstick men vet inte vad jag behöver eller om det fungerar.

Förslag tas tacksamt emot!

2. G
    Medlem · Västernorrland · 85 inlägg

Grillo

Medlem
    Jag skulle inte rekommendera tellstick för att reglera värmen i en fjällstuga. Jag använder tellstick hemma till lite belysning motorvärmare osv. Det funkar kanon men kan helt plötsligt utan någon synbar anledning klicka. Till kritiska system typ värme tycker jag det är lite för dålig tillförlitlighet på tellstick.

3. M
    Husägare · Jönköpings Län · 3 721 inlägg

MagHam

Husägare
    Röstar på din elektriker. En GSM modul i en normkapsling i m att det är fast installation.
    Se till att radiatorerna är jämnt fördelade på faserna bara så att ni inte får en kall överraskning när ni kommer fram.

4. M
    Medlem · 11 inlägg

Måns Magnusson

Medlem
    Jämnt fördelade? Jag tror att alla element sitter på samma säkring om det har nån betydelse.

5. Ljus
    Husägare · 744 inlägg

Ljus

Husägare
    Röstar på elektrikerns förslag även jag.
    Be honom samtidigt titta över fasfördelningen till radiatorerna. Om de ligger på samma säkring som TS skriver och oturen är framme så möts ni av en ihopfryst stuga i stället för en varm och go.
    Beroende av effekten på radiatorerna kan säkringen lösa ut när alla plötsligt ska höja innertemperaturen från frostskydd till vistelsetemperatur. Är det sedan riktigt kallt ute så kan det ta lite tid på full effekt innan de börjar reglera ner igen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.