Byggahus.se

Styra takfläkten med reläkort, isolationsavstånd??

  1. martin43
    Husägare · Nivå 12
    Jag vill styra hastigheten på frånluftsfläkten baserat på fukten i badrummen och om någon är hemma. Har en fem-stegs transformator och manuellt är ju inget kul. Med fyra reläer kunde man koppla in valfri hastighet automatiskt istället. Har en Raspberry Pi som redan sköter ett och annat så den finns redan.

    Det här kinesiska reläkortet ser perfekt ut, med optokopplare och allt:

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    _57.JPG


    Min fundering är isolationsavståndet, de ser faktiskt ut att ha tänkt på det, och det är väl en 4-5 mm kanske. Duger det?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    _57.JPG


    Tänkte montera kortet i apparatlåda med genomföringar isf och har då samma fråga: Är det tillräckligt att se till att separera ALLA kablar för 230 resp. 5v ordentligt (typ dra på varsin halva) för att man ska få blanda spänningar i en sådan låda?

    Poängen är ju att lite överspänning på nätet inte skall resultera i att skiten brinner upp...
     
  2. svartöra
    Medlem · Nivå 11
    Problemet är nog inte isolationsavståndet och ev. överspänning, utan att lasten är induktiv och att reläerna kanske inte gillar det i längden. Googla på SRD-05VDC-SL-C så dyker det upp datablad som anger att max last då är 3A vid 120V AC (fast det är lite svårläst), dvs de har inte angivit något för 230V. Men takfläkten drar väl inte mer än 0,5A? Det kan nog funka.Men det är givetvis olagligt, så fundera inte på vad som är tillåtet utan hellre på vad som är vettigt och som fungerar...
     
  3. J
    Medlem · Nivå 6
    Isolationsavståndet känns ok men vi vet ju inte hur det ser ut inuti reläet. Separation mellan kablarna är tillräcklig. Man ska bara fästa dem så att de inte kan "rymma" över till andra sidan.

    Fundera på vad som händer om ett relä lyckas kortsluta en lindning på trafon. Brinner den då eller finns det skydd?
     
  4. H
    Moderator · Nivå 25
    Njaa.. Isolationsavståndet är troligen OK, om detta inte är tänkt att vara en dubbelisolerad apparat. För rätt många år sedan sysslade jag med ett projekt där den här typen av säkerhetsfråga kom upp, i just det driftsfallet gällde 8mm krypavstånd. Jag har personligen inte jobbat direkt med elsäkerhet, så jag har aldrig satt mig in i detaljerna.
     
  5. prototypen
    Medlem · Nivå 21
    De datablad jag läst om detta relä anger överslagsspänningen spole - kontakter till 2500 volt, det är lite lite. Rekommendationen här i Europa är 4000 volt.

    På kortet har man faktiskt bemödat sig genom att fräsa ett spår runt ena anslutningen.
    Om man ska förlita sig på optokopplarnas isolation behöver man separat strömmatning till att driva reläna.

    Om du isolerar din Arduino mot beröring så kommer det reläkortet att fungera.

    Protte
     
  6. martin43
    Husägare · Nivå 12
    Tackar!
    Enda sättet för reläet att bråka med transformatorn vore om ett eller flera reläer skulle lyckas koppla ihop sina egna utgångar så att både NO och NC kontakten kopplas ihop. Det känns lite långsökt. Reläerna ska ju bara sitta i serie ut från ena utgången på trafo, i andra änden är ju ledarna gemensamma.

    Det stod 7A 240VAC i databladet jag hittade men men. Ska leta om det finns andra relä med 4000V isolation. Fläkten är på 65W och körs normalt på 20W.
    Eftersom spänningen transformeras ner borde inte effektfaktorn bli alltför urkass (jänfört med att hacka sönder spänningen).

    Ska kolla att transformatorn har övertemperaturskydd och jag tänkte säkra av alltihop med glasrörssäkring modell mindre, 0,5A eller så.
     
  7. martin43
    Husägare · Nivå 12
    Det finns separat VCC till utgången på optokopplarna men jorden är gemensam. Det kan ej vara "isolerat", men det är ju enkelt att modda.
     
  8. GK100
    Medlem · Nivå 22
    Som sagt är det bara reläernas kvalite och uppbyggnad man kan ha lite misstankar mot, annar ser det ju ok ut. Och att bygga in som du tänk ger inga problem det är i princip helt professionellt. Ligger opto så till att man kan försörja reläspolarna seoarat via dem kan du ju lägga en egen 5 VDC i lådan för det så finns det inte mycket att invända oberoende hur reläerna är utförda.

    Och stegtrafo är alltid bra för småfläktar man kan få oljud ibland med triac-typen, och med lämplig lokal avsäkring behöver du inte oroa dig för det osannolika med kortsluten spartrafoutgång.
     
  9. H
    Moderator · Nivå 25
    Där är inga 5mm krypavstånd om man studerar layouten. Det går ju en bred ledare från "högspänningssidan" av reläet nästan ända fram till styrsidan. Ser ut att vara max 2x 1mm skyddsbarriär. Det där bör man betrakta som helt oisolerat.
     
  10. GK100
    Medlem · Nivå 22
    Är det inte där prototypen nämner fräsning? Svårt att se men ser ju ut som det är gjort ett U kring reläkontaktens gemensamma anslutning mot spolanslutningarna.
     
  11. H
    Moderator · Nivå 25
    Jo det stämmer, jag såg inte det först. Men det ger ju bara en marginell förbättring, dels så kan strömmen hoppa över gapet (1mm / 1000V), dels kan den krypa ner, och på utsidan av reläbotten som finns på andra sidan. Ett fräst spår fungerar bara om det är öppet på båda sidor.
     
    • Laddar…
  12. martin43
    Husägare · Nivå 12
    Spåret är ju genomgående fräst?
    Det måste vara betydligt mer än 1mm då ledarna till reläspolen också är isärdragna.
     
  13. GK100
    Medlem · Nivå 22
    Spåren fyller nog sin funktion i praktiken, inuti reläerna vet vi inte hur det ser ut, ofta mindre bra på såna produkter. Kortet verkar också i övrigt inte byggt för att åstadkomma någon barriär mellan sidorna mer för att kunna ha separat drivspänning gentemot I/O-pinnarnas.

    TS verkar insatt och medveten så det blir säkert inga problem om det slängs ett öga på kortet så inget uppenbart är fel. Kanske inte heller skadar att lägga GND till PE i ett sånt här fall.
     
  14. martin43
    Husägare · Nivå 12
    Mkt roligt med all återkoppling, tackar för det!
    Sista frågan:
    Om det ska vara nån vits med att driva reläerna (dvs utsidan på optokopplarna som styr utgångstransistorn) separat så att optokopplarna isolerar ett ev. överslag i ett relä så måste väl BÅDE GND och 5V vara helt separerade? Annars har jag potentiellt 230V på GND som är flytande från Raspberry Pi.

    Jag tror på att separera jorden, driva med separat nätdel, och koppla minus på utgångssidan till PE, men låta raspberry pi vara flytande.
     
  15. GK100
    Medlem · Nivå 22
    Ansluter du bara VCC och I/O till stiftlisten och sen externa VCC-GND med PE till GND borta vid väljarbygeln borde du vara hemma på ett enkelt sätt utan andra ingrepp. Det bör vara så bra det blir med förutsättningarna, synd att de inte använt optokopplarna och layouten så att det fyllt båda funktionerna när de ändå finns och det beskrivs som "Isolated".
     
    Redigerat 10 feb 2015 11:23