Byggahus.se

Styltor för hantverkare - något att prova?

1. L
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Detta är rätt vanligt i USA och har nu sett att man kan köpa styltor på nätet (www.stelzen-shop.de) som kan skickas till Sverige. Vet någon om det finns nån vanlig butik där man kan köpa hantverkarstyltor? Någon som har provat måla eller göra andra arbeten med sådana? Verkar vara en grym idé som borde spridas mer i Sverige :)

/Lea

2. Rrrrr
    Medlem Nivå 13
    Jag var på ett bygge där snickarna hade styltor som var typ en halvmeter höga eller lite lägre. Jag testade dom då och de kändes livsfarligt! Men om man vänjer sig så är det säkert bra.. såg väldigt smidigt ut då de skruvade övre-sidan på gipskivor efter en lång vägg.

Edit: Jag tror dom hade hyrt dessa på någon vanlig uthyrningsfirma som hyr ut övriga maskiner osv.

3. fresve
    Medlem Nivå 11
  4. Fotografen
    Medlem · Nivå 19
    Som med allt annat krävs det väl kunskap och omdöme, hade tex motorsågen, vinkelslipen eller spikpistolen uppfunnits idag hade de inte fått användas pga sin farlighet...

5. L
    Medlem Nivå 1
    Stegben, just det! Men tråkigt att man inte kan gå och köpa dem i butiken på stan. Priserna på stegben (http://flerbollar.e-butik.se/?cat_id=26) var dessutom riktigt höga. :( Men verkar ändå som om själva uppfinningen är rätt bra och borde testas... Håller med dig Fotografen, allting är för "farligt" nuförtiden. Fastän det förenklar och effektiviserar. Tur att de tog bort förbjudet igen. Ska nog beställa ett par från den där tyska webbshopen nu. Jag håller er uppdaterade... ;0)

6. J
    Medlem · Nivå 7
    Man får ju lust att skaffa ett par sådana och ett par extralånga brallor till. Å sedan ta en sväng på stan och se reaktionerna. Användningsområdena är ju oändliga:
    * Perfekt på konserter,
    * Plocka äpplen utan problem,
    * 1/2 m extralånga ben borde ju minst halvera kilometertiden på elljusspåret,
    ....
    ....

7. fresve
    Medlem Nivå 11
  8. M
    Medlem · Nivå 6
    Såg dom faktist hos min lokala bygghandlare (Byggcenter i Trollhättan)i sommras, låg på utförsäljningsbordet.

9. L
    Medlem Nivå 1
    Oj då på utförsäljningsbordet, låter som om de inte riktigt har etablerat sig bland hantverkare i Sverige än :) Har förresten fått mina styltor idag! Tänkte måla om lite i helgen, så ni får lite feedback om hur det gick nästa vecka, om jag lever vill säga...

10. Immobil
    Medlem · Nivå 17
    Jag har sett holländska montörer använda sig av styltor när de monterar växthus här i Sverige. Ser klart häftigt ut! :)
    Fast det blir knepigt när dom tappar något på marken. :rolleyes:

11. E
    Medlem Nivå 1
    Troligtvis är dom inte godkända på dom flesta svenska byggen. Nu för tiden får man inte ens göra långa jobb på stege, utan man måste ha en ställning. Så för att få använda styltor så lär man behöva ha hjälm, ryggskydd, knä/armbågsskydd och vara vadderad i bubbelplast. ;)

12. Immobil
    Medlem · Nivå 17
    Grabbarna jag såg, hade vanliga arbetskläder och såg inte ut som Michelin-gubbar. :D