Byggahus.se

Stycka av fastighet för att öka byggrätt

1. jlind74
    Medlem · Nivå 7
    Jag har lite funderingar på att stycka av min fastighet för att på så sett utöka möjligheten att bygga på den. Idag sätter detaljplanen en gräns på 200 kvm och jag har redan ca 500 kvm som är bebyggda. Cirka hälften är en loge med ladugårdsdel, så som ni säkert förstår är detta en gammal gård som är uppförd innan detaljplan och krav på bygglov fanns.

De funderingar jag har (innan jag talat med kommunen) är bl.a.

Jag har läst att ett Attefallshus i sig självt inte är ett skäl för avstyckning. Mina funderingar är mera om det kan hjälpa för att uppföra en ny byggnad som då kanske inte måste vara av bostadstyp.

1a) Om jag uppför en Attefallsbyggnad (t.ex förråd) på den del jag tänkt stycka av blir den då huvudbyggnad där även om den ej är av bostadstyp?

1b) Om jag uppför ett Attefallsbostadshus på den del jag tänkt stycka av blir den då huvudbyggnad?

2) Om en Attefallare ej blir huvudbyggnad måste då denna bort innan jag får igenom bygglov på att bygga en ny huvudbyggnad?

3a) Om det står i detaljplan att marken är avsedd för bostadsändamål finns det då någon rimlig chans att få uppföra något annat, typ ett garage som ensam huvudbyggnad?

3b) Om det står i detaljplan att marken är avsedd för bostadsändamål kan man då uppföra ett fritidsbostadshus eller måste det vara ett permanentbostadshus.

4) Hur enkelt får ett nybyggt fritidshus vara? Behöver man ha rinnande vatten och toalett? Jag vill ju undvika onödiga anslutningsavgifter och har bara 100m att gå för att komma hem till mitt bostadshus.

5) I detaljplan (både nuvarande (70-tal) och förra (50-tal)) så är min fastighet uppdelad i ca 5-7 mindre fastigheter. Därför tror jag avstyckning ej skall vara ett problem men om jag senare skulle vilja slå ihop dem igen är det ett problem? Jag skulle hoppas att om man påvisar att det tidigare varit en fastighet så kan man återföra marken. Men med nuvarande detaljplan kanske det inte går.

Jag hoppas att det är någon som har ett svar eller funderingar på i alla fall en del av mina frågor.

2. N
    Medlem · Nivå 5
    Vad är syftet med avstyckningen? Vad är det du vill bygga? I inledningen låter det som att syftet med avstyckningen är att kunna bygga mer, men sen i frågorna låter det som att du vill bygga så lite som möjligt på den nya lotten?

1a) Nej

1b) Det framgår inte av PBL och det finns ingen praxis än. Boverket anser att det fortfarande är en komplementbyggnad och att bygglov behövs för att göra det till bostadshus.

2) Du menar alltså ifall du i ett första steg skulle uppföra Attefallshuset som en komplementbostadadshus. Sedan ansöka om förhandsbesked, fastighetsbilda och bygglov för Attefallshuset som huvudbyggnad/bostadhus. Sedan när det är klart återigen "klassa ner" det till komplementbostadshus för att uppföra en ny huvudbyggnad?

Tror ingen kommer våga svara på ifall hela den här kedjan kommer gå att genomföra. Kanske? Det låter oavsett väldigt krångligt. Varför inte bara söka förhandsbesked för avstyckning och skippa hela omvägen med attefallshus? Om du kommer att få stycka av fastigheten lär inte falla med storleken på det nytillkommande bostadshuset....

3a) Nej

3b) Kan vara ett fritidshus

4) Vet ej

5) Det beror på vad detaljplanen anger om antal huvudbyggnader per fastighet. Sannolikt kommer du inte kunna sammanlägga två fastigheter med varsin huvudbyggnad på. Möjligtvis undantaget då om byggnaden på den ena fastigheten går att klassa som komplementbostadshus (Attefall) Men då undrar jag verkligen vad syftet med avstyckningen var från början ;)

• Laddar…
  3. jlind74
    Medlem · Nivå 7
    Jag får väl så här ett par månader sent börja med att tacka Noell för svar.

Mitt önskemål är att uppföra ett lite större garage, alltså större än Attefall-storlek. Detaljplan begränsar mig till totalt 200kvm BYA och max en komplementbyggnad. Jag överskrider detta idag med stor marginal (byggt långt innan detaljplan och bygglov var ett krav).

Om min enda möjlighet att bygga garage på en obebyggd tomt är att uppföra ett bostadshus så vill jag att det skall vara så enkelt som möjligt.

Jag har lagt ned alla tankar på att kunna nyttja Attefall för att förenkla processen. Jag tänkte tidigare att bygga ett Attefall innan jag styckar av så skulle detta bli huvudbyggnad. Detta fungerar inte och beskrivs rätt bra i några videofilmer på boverkets hemsida.

Min huvudplan just nu är att bygga ett hus med inbyggt garage. Förhoppningen är att om detta uppförs som ett fritidshus så kan det byggas något enklare, mer som ett gästhus.