Byggahus.se

Stuprör genom trädäck

1. M
    Medlem · Skåne · 249 inlägg
    Hej, hållet på med ett trädäck som kommer bygga in ett stuprör. Markröret sticker ovanför nivån för trädäcket. Ska jag kapa röret under däcket, eller låter jag det sticka upp ovanför? I så fall, hur sjutton ska jag gå tillväga för att såga ut hålet i trallen? Svårt att mäta ut exakt var hållet kommer att komma i och med att jag inte kan lägga ut trallen först och markera - röret är ju I vägen!

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Vad är det för rör som kommer upp , mät in från huset och änden på altanen så du får en kvadrat , rita upp på ett papper så du har alla mått , lägg ut trallen med mellanrumen och rita på efter de mått du har , sätt röret i fyrkanten och rita efter , om du går ned med stupröret genom trallen , tänk på att om du behöver rensa löv , hur du ska fixa det
    Svårt förklara med skrift , bättre vara på plats , kanske en vink med skissen

3. A
    Medlem · Norr · 46 inlägg

antstein

Medlem
    Det brukar gå bra att lägga trallen mot stupröret och rita efter bästa förmåga? Att det glipar 1-2 mm runt röret tycker jag inte spelar någon roll.

4. M
    Röret som sticker upp är alltså det som stuprör och sil avslutas mot, ett grått plaströr 110mm (tror jag). Även om jag kapar det under däcket så kan jag ju sticka ner sil och stuprör i det, men om jag inte får anslutningen tät kan det ju komma smuts emellan och på sikt slamma igen röret, därför tänker jag att det kanske är bättre att låta det sticka upp en bit?

5. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Avsluta röret strax under trallen om det går , att bli tätt är nog inga problem , gör inget om det blir en glipa , vatten rinner neråt , slamma igen gör det inte , stick ner stupen i röret under trallen , snyggast , förstod du min skiss

6. M
    Skicka en bild så ni ser hur det ser ut. Huset som stupröret ska anslutas till finns alltså inte i nuläget. Lite bakvänt att börja med trädäcket, men det är för att barnen tjatar om att få bada i poolen, och jag vill inte ha massa skitiga fötter i vattnet. Hur som helst, kollade hemma hos farsan igår, och han har en sådan här på sitt stuprör:

Den verkar sluta helt tätt mot ett avloppsrör, så jag behöver nog inte oroa mig för att det ska komma ner annan skit i röret. Däremot om jag ska koppla på en sån här så måste jag ju avsluta avloppsröret i nivå med trädäcket, eller dra upp det ännu högre. Om jag avslutar det under trädäcket kommer jag ju inte kunna koppla på den, så det får nog bli till att kapa precis vid golvytan.

Ett annat problem som någon med ett erfaret öga kanske vill ta en titt på; på den bifogade bilden ser ni att brädan som jag måste klyva intill huset blir väldigt smal, ca 3cm, och oturligt nog blir nästa bräda jag måste klyva (intill väggen vid stupröret) lika smal. Blir det i tunnaste laget? Är de bättre att ta brädan precis innan huset och klyva bort ca 2cm på den och hoppas på att det inte ska synas? Fler bra idéer? Lägger till en enkel skiss också.

7. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Du kan ju ta en bit stuprör och skarva upp ca 20 cm och sätta renset på denna
    angående smala bitar , hade samma hos mig , jag slutade sonika med trallen 5 mm från stupen
    det blev ett fyrkantigt hål runt denna , spelar ingen roll , du ser det nu men tänker inte på det om 5 månader

8. N
    Medlem · Skåne · 3 inlägg

Naxen

Medlem
    Man ska inte göra det svårare än det är. BARA var noga när du mäster :)

• Laddar…
  9. oobum
    Medlem · Årsta, Stockholm · 1 260 inlägg

oobum

Medlem
    Jag personligen skulle göra lite större hål och få lite mer spel mot avvattning, tänk på att trädäcket rör på sig :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.