Byggahus.se
R raggarbyggare skrev:
Jag har kollat med en jurist som säger.
"För att säljaren av stugan ska slippa betala skatten på stugan i framtiden så ska denne anmäla försäljningen
av stugan till skatteverket"
Jurist?
Jag tog och googlade lite...

"Ägaren av byggnaden ska registreras för beskattning
Vem som är ägare av en byggnad på ofri grund kan ändå anmälas till Skatteverket och registreras i fastighetstaxeringsregistret. Det har att göra med att byggnaden om den har ett taxeringsvärde ska skattas som en fastighet och den som står som registrerad ägare är betalningsskyldig till Skatteverket. Anmälan till Skatteverket behöver alltså endast göras om byggnaden har ett taxeringsvärde och ska beskattas"
https://lawline.se/answers/ska-sommarstuga-som-ar-pa-ofri-grund-lagforas

Har den inget taxeringsvärde idag så försök inte skaffa ngt...
Det finns säkerligen bestämmelser kring detta också som har med storlek, avlopp etc att göra villket nog heller inte är svårt att google fram.

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Jurist?

Vem som är ägare av en byggnad på ofri grund kan ändå anmälas till Skatteverket och registreras i fastighetstaxeringsregistret. Det har att göra med att byggnaden om den har ett taxeringsvärde ska skattas som en fastighet och den som står som registrerad ägare är betalningsskyldig till Skatteverket. Anmälan till Skatteverket behöver alltså endast göras om byggnaden har ett taxeringsvärde och ska beskattas"
[länk]

Det finns säkerligen bestämmelser kring detta också som har med storlek, avlopp etc att göra villket nog heller inte är svårt att google fram.
Ok! Jag förstår.
Varför överarbeta om man inte behöver.
Tack för hjälpen.
//Folke

R raggarbyggare skrev:
Ok! Jag förstår.
Varför överarbeta om man inte behöver.
Tack för hjälpen.
//Folke
Alltså jag tycker man skall göra rätt för sig hos rsv.
Men,det verkar som frågan snarare är när en stuga får ett taxeringsvärde. Har den det skall det anmälas,har den ej det så behövs det uppenbarligen ej.
Jag vet dock inte var gränsen går,men 20m2 är ju snarare en bod.
Lycka till!

G guggen skrev:
Jurist?

[länk]

Så fastighestaxeringen omfattar saker som varken är fastighet eller fastighetstillbehör. Nyhet för mig.
Inser att det skulle det gå att göra så mycket smart skatteplanering annars, så det blir ju vettigt ur det perspektivet.

G guggen skrev:
Men,det verkar som frågan snarare är när en stuga får ett taxeringsvärde. Har den det skall det anmälas,har den ej det så behövs det uppenbarligen ej.
Lycka till!
Tackar,
Ja, 20m2 var kanske lite i underkant, den är 30m2, men i alla fall.
Apropå rsv, varför väcka en björn som sover?

• Haha
Leif i Skåne
  • Laddar…
R Räknenisse skrev:
Så fastighestaxeringen omfattar saker som varken är fastighet eller fastighetstillbehör. Nyhet för mig.
Inser att det skulle det gå att göra så mycket smart skatteplanering annars, så det blir ju vettigt ur det perspektivet.
Fastighetstaxeringen består av 2 delar, Byggnadsvärde och Markvärde.

R raggarbyggare skrev:
Japp. Men msrkvärde lär du iaf knappast ha i detta fall :)

Dottern har köpt en kolonistuga för ett par hundra tusen. Den är väl ca 25 kvm. Hon betalar arrende till kommunen (?) men skattar inte för stugan. I Stockholm eller Göteborg ligger väl priserna över miljonen för centralt belägen koloni. När beskattas stuga på ofri grund?

R raggarbyggare skrev:
Men det leder inte till slutsatsen att FASTIGHETStaxeringen omfattar även byggnader som inte hör till fastigheter.
Det behövs ju en specialregel av något slag i så fall. Hittar detta:

"Den egendom som ska taxeras är således i första hand fastig-het. På grund av bestämmelserna i 1 kap. 4 § FTL ska även viss lös egendom omfattas av fastighetstaxeringen. Enligt bestämmelsen ska byggnad som är lös egendom, dvs. byggnad på annans mark, jämställas med fastighet vid fastighets-taxeringen. Egendom som skulle ha utgjort byggnadstillbehöroch industritillbehör, om byggnadens ägare också ägt marken, ska beaktas vid taxeringen av byggnaden"

yonna yonna skrev:
Dottern har köpt en kolonistuga för ett par hundra tusen. Den är väl ca 25 kvm. Hon betalar arrende till kommunen (?) men skattar inte för stugan. I Stockholm eller Göteborg ligger väl priserna över miljonen för centralt belägen koloni. När beskattas stuga på ofri grund?
Enligt citatet i mitt inlägg ovan så ska alla byggnader på ofri grund jämställas med fastigheter vid taxering och beskattning. Så då beror det väl bara på vilken byggnadstyp och värde som sätts i taxeringen. Kolonistugor borde väl i normalfallet ses som småhus och då är gränsen om taxeringsvärdet är under 50 000. Kanske är frågan snarare varför den inte blivit taxerad?

G guggen skrev:
Lycka till!
Jag börjar bli intresserad av frågan vem som har ansvaret för att de här byggnaderna på ofri grund blir taxerade. Kan man bara slippa skatt i åratal med hänvisning till att man inte får en deklarationsblankett utskickad? Är det kanske det som ägarregistreringen är till för, om det är konstruerat så att den är obligatorisk? Eller är reglerna sådanna att vi har skattepliktiga byggnader som det enkelt kan låta bli att skattas för utan att det är något skattebrott för att det inte finns någon skyldighet att tala om att den beskattningsbara tillgången existerar?

Claes Sörmland
R Räknenisse skrev:
Jag börjar bli intresserad av frågan vem som har ansvaret för att de här byggnaderna på ofri grund blir taxerade. Kan man bara slippa skatt i åratal med hänvisning till att man inte får en deklarationsblankett utskickad?
Nope, du har skyldighet att höra av dig till Skatteverket:

Skärmavbild 2019-04-10 kl. 06.48.24.png

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...fastighetstaxeringslag-19791152_sfs-1979-1152

Skatteverket fattar taxeringsbeslutet.

Redigerat:
  • Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
G guggen skrev:
Japp. Men msrkvärde lär du iaf knappast ha i detta fall :)
Nej, så är det

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nope, du har skyldighet att höra av dig till Skatteverket:

[bild]

[länk]

Skatteverket fattar taxeringsbeslutet.
Jag tror nyckelordet där är fastighet. Fastighet betyder mark. En byggnad på ofri grund är ingen fastighet.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
ylven ylven skrev:
Jag tror nyckelordet där är fastighet. Fastighet betyder mark. En byggnad på ofri grund är ingen fastighet.
Precis.
Jag funderar på om detta inte är fastighetsägarens, dvs markägarens problem eller uppgift egentligen. Det är ju denne som ansvarar för fastighetstaxeringen, vad som finns byggt på fastigheten samt står som post i fastighetsregistret.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.