Stuga på ofri grund är ett svartbygge. Vad kan man göra?

21k läst  80 svar

1. R
    Hobbysnickare Nivå 1
    Min dotter köpte en liten stuga på ofri grund för 12 år sedan.
    Hon tänker nu sälja, men det finns inga papper på huset.
    Förre ägaren har heller inte meddelat skatteverket att stugan är såld och till vem.
    Min dotter har därför inte betalat någon skatt under denna tid.

Det verkar som om att det är ett svartbygge, annars bordet det väl finnas ett taxeringsvärde?

Vad finns det att göra för att få ordning på det hela?

Någon som vet?

//Folke

2. H
    Medlem Nivå 10
    Sälj den likadant som den köptes!

3. R
    Hobbysnickare Nivå 1
    Är det lagligt?

4. H
    Medlem Nivå 10
    Gick ju bra att köpa den för henne också...

5. R
    Hobbysnickare Nivå 1
    Jag tänkte om det kommer en seriös köpare som vill ha alla papper.

6. R
    Medlem · Nivå 8
    Taxeringsvärde är det bara fastigheter som får.
    Varför skulle SKV ha reda på vem som äger huset? Och vad skulle det ha betalats skatt för?

En stuga på ofri grund är lös egendom och berörs inte av samma regler som fastigheter.

Det som borde var viktigt vid en försäljning är vad jag kan tänka
    1. Köpeavtalet som visar att dottern äger huset och därmed kan sälja det.
    2. Arrendekontrakt, papper på nyttjanderätt eller vad det nu är som ger en rätten att ha stugan på marken där den står.

• Laddar…
  7. R
    Hobbysnickare Nivå 1
    Jag läste någonstans att det är så här.
    Taxeringsvärdet består av två delar, Markvärdet och byggnadsvärdet.
    Marken betalar fastighetsägaren skatt för medan arrendatorn får betala skatt på byggnadsvärdet.

• Laddar…
  8. G
    Medlem · Nivå 7
    Jag har två stugor/strandbodar på ofri grund.
    Det enda jag har ett avtal med är respektive förening/markägare, i ett fall, ett handskrivet papper.
    Det var heller inget stort problem att försäkra dem men skattemyndigheten bryr sig inte alls, trotts att dessa är värda tämligen mycket pengar.
    Det är lös egendom.
    Men ngn form av kvitto, kontrakt eller åtminstonde arrende eller liknande bör det ju finnas från markägaren annars blir det nog svårt att sälja.

9. H
    Moderator · Nivå 25
    Efter lite googlande så tycker jag det ser ut som ägaren till en stuga på ofri grund skall betala fastighetsavgiften för byggnaden. Detta är lite förvånande för mig, eftersom det mig veterligen inte finns angivet i någon registrering vem som är ägare till en sådan byggnad.

• Laddar…
  10. R
    Hobbysnickare Nivå 1
    Arrendeavtal och köpekontrakt finns, så det är inget problem.
    Jag har själv äget en sommarstuga på ofri grund, och där hade stugan ett taxeringsvärde, vilket jag betalade skatt för.

11. G
    Medlem · Nivå 7
    Intressant, jag (och de andra jag känner till) betalar inte ngn skatt eller liknande. Kanske kan bero på att dessa är under 20m2, men de kostar från en halv milon och uppåt.
    Jag skulle iaf bara sälja och vara glad om jag vore TS o co!

12. R
    Hobbysnickare Nivå 1
    När man köper en stuga på ofri grund ska säljaren av stugan anmäla detta till skatteverket.
    Så det borde finnas ett register på skatteverket.

13. R
    Hobbysnickare Nivå 1
    Dotterns suga är ungefär 20m2, och värdet är bara 100.000:-
    Men man vill ju att det ska vara rätt för att slippa framtida problem.

14. G
    Medlem · Nivå 7
    Är inte så säker på detta alls.
    Jag har köpt en av dem genom mäklare ganska nyligen, sveriges största mäklarfirma, precis som vilket hus som helst.
    Men funderar omdet kan ha att göra med hurvida man tex har avlopp och vatten (vilket jag inte har i själva stuigan).
    Dessa ska strandbodar på ofri grund sälja det ganska stora mängder av häromkring för ibland hutlösa priser och jag har då aldrig hört talas om att ngn haft ngt att göra med rsv (alla större gårdar har en stand/fiske bod,ofta på ofri grund vid havet i dessa trakter).

15. R
    Hobbysnickare Nivå 1
    Jag har kollat med en jurist som säger.
    "För att säljaren av stugan ska slippa betala skatten på stugan i framtiden så ska denne anmäla försäljningen
    av stugan till skatteverket"

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: