Byggahus.se

Studsmatta på samfällighets mark

1. Anna1980
    Medlem Nivå 1
    Hej,
    Efter överenskommelse med några grannar (mest berörda), har vi placerat studsmatta ca 15 m borta från vår tomtgräns på samfällighets mark i skogen. Vi kompromissade hur mycket vi kan för att alla blir nöjda. Men vecka efter montering fick vi krav från ordförande av samfälligheten att flytta studsmattan till eget tomt, då grannarna informerade honom/ klagade anonymt. Ordförande påpekade att vi borde fråga grannar innan montering. Och Detta har vi gjort. Studsmatta är stort, det är svårt att montera och demontera. Barnet är liten bara 4 år gammal, hoppar i princip utan någon störande ljud. Bredvid vår studsmatta på samfällighets mark står en anna studsmatta som ingen kräver att flytta. Känner mig mycket ovällkomen och orättvist behandlad med min lilten dotter i den situationen. Har vi inte samma rättigheter som andra medlemmar? Ingen frågade oss om det ok för oss att sätta studsmattor nära vår hus på samfällighetens mark. Vilka rättigheter har vi i den situationen? Vad är bättre att göra? Vi vill inte flytta studsmatta den är stort. Studsmatta är helt flyttbar, vi ska demontera mattan i hösten. Enligt mäklare vi behöver inte lov för att ställa flyttbara konstruktioner på samfällighetens mark. Jag blir jättetacksam för hjälpen då sitter och gråter med min dotter.

2. V
    Husägare Nivå 5
    Värt att tänka på är att ni är ansvariga även för andras barn när de hoppar på er studsmatta

3. Anna1980
    Medlem Nivå 1
    Mattan står ganska djupt in skogen, som i princip ingen kommer till. Vi har gavel hus. Barn som Bor Nära oss har egen matta typ 10 meter borta från oss.

• Laddar…
  4. Anna1980
    Medlem Nivå 1
    Mattan står ganska djupt in skogen, som i princip ingen kommer till. Vi har gavel hus. Barn som Bor i Nära oss har egen matta typ 10 meter borta från oss, deras studsmatta står också på samfällighets mark som vår, men samfällighet kräver inte ta bort deras matta.

Redigerat 7 jun 17:02
    • Laddar…
  5. Anna_H
    Husägare · Nivå 20
    Mäklaren har fel, ni behöver självklart tillstånd från samfälligheten för att använda den marken. Sådana beslut kan fattas av samfällighetens styrelse som jag förutsätter att du inte är invald i? Större frågor som styrelsen inte kan besluta om själv tas på föreningens årsmöte. Där kan du alltså ta upp frågan om du inte är nöjd med styrelsens beslut och be att få ett årsmötesbeslut istället.
    Alternativet är att be styrelsen skicka ut en skriftlig förfrågan, men då måste samtliga medlemmar svara ja, ett enda uteblivet svar räknas som nej. Det är egentligen så det måste gå till, då varken styrelsen eller årsmötet får besluta om sådant som ligger utanför samfällighetens verksamhetsområde. Att upplåta mark till en enskild medlem torde vara en sådan fråga.

6. P
    Husägare · Nivå 8
  7. Okarlsson
    Medlem · Nivå 6
    Den första frågan att ställa är ju varför grannen får ha som bredvid er i skogen. Det kanske ger en ledtråd till om ni kan göra

8. P
    Husägare · Nivå 8
    En följdfråga till sig själv kan vara varför det inte räcker med en studsmatta (om alla i samfälligheten får använda den)

9. Anna1980
    Medlem Nivå 1
    De faktiskt inte tillåt oss att prova hoppa på deras hoppa. Vi frågade några gånger. Och när vi fick hoppa då skrattade tjejer åt min dotter. Hon var ledsen och frågade efter egen studsmatta.

10. P
    Husägare · Nivå 8
    Om ingen annan får hoppa tycker jag inte den ska stå på samfällighetens mark.

11. Anna1980
    Medlem Nivå 1
    De andra får faktiskt. Men de är ungdomar och vänner. Vi är flyttade nyligen och min dotter bara 4 år gammal - lite olika ålders kategorier.

12. Okarlsson
    Medlem · Nivå 6
    Jaha, okej. Men jag har svårt att förstå varför en granne får men inte en annan. Lista ut det innan du flyttar din, så det hela inte är ett missförstånd. Och håll gott humör, inte något att gråta över. Det kommer lösa sig

13. Anna1980
    Medlem Nivå 1
    Tack! Det ska jag! Men känner också som du en granne får då måste vi ha samma möjligheter.

• Laddar…
  14. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Nivå 18
    Jag gissar att det är små tomter, men det naturliga är väl ändå att ha studsmattan på egen tomt.

Och långt in i skogen, med en fyraåring? Det låter förstås överdrivet, men om det är sant, när tänkte ni att hon ska klara att börja använda den själv?

Jag tycker iofs att fler samfälligheter borde vara generösare med rätt att sätta ut studsmattor, men det är en svår sak att kräva att man ska få göra.

15. R
    Medlem Nivå 3
    Oaktat allt annat, föreningen får inte behandla medlemmar olika i samma sakfråga. Googla Likhetsprincipen