Byggahus.se

Studsmatta, hur nära tomtgräns??

45k läst  92 svar

1. G
    Medlem Nivå 6
    Grannens ungar hoppar studsmatta som alla andra ungar tycks göra nufrtiden. Saken är bara att de inte är 7 år, utan 12-15, så det är en ljudnivå därefter. Nu åkte studmatta 2 upp! Den slickar tomtgränsen (då de är uppställsda mot varandra står den andra följdaktligen 2-3 meter ifrån tomtgränsen). Det är inte egentligen detta som är bekymret, utan att de står så nära vårt hus att vi får nöjet att höra allt tjo och tjim. Dessutom far det in bollar på vår tomt, som ungarna tycks tro att det är helt ok att kliva in på vår tomt utan att fråga om lov. Jag kan låta som en gnällig gubbj-l, men detta liv går oss på nerverna. Jag har dessutom bett grannen flytta studsmattan till sin framsida, men tydligen är denna plats bättre...
    Vad finns det för regler för studsmattor? De är ju knappast bygglovspliktiga, men finns det regler/riktlinjer? Jag vill ju inte hålla på och göra mig osams med grannar, men lite lugn och ro när man är ledig tycker jag inteär för mycket begärt

2. C
    Medlem Nivå 8
    Om det nu är ett problem så får du väl bygga ett plank eller nåt....Grannen med studsmattorna har nog inget emot det.......

• Laddar…
  3. G
    Medlem Nivå 6
    Du skall man ju knappast bosätta sig i ett villasamhalle, eller någon annanstans där det finns folk runt omkring en. Ett alternativ är ju att du är uti i din trädgård när det regnar eller vintertid för då är garanterat ingen på studsmattan. Dessutom så brukar de tröttna rätt så snart på studsmattorna och om någonmånad så hoppar de säkert max 2-3 timmar i veckan om ens det.

- M

4. G
    Medlem Nivå 6
    Tätspikat plank över 110 cm är tyvärr bygglovspliktigt. Dessutom är man mycket restriktiv med sådana bygglov i den kommun jag bor i (jag har redan underskt detta...) Dessutom, det får vara ett väldigt högt plank, ochdessutom tjockt om det ska ta bort grundproblemet - ljud! Detta har hållit på i 3 år, så jag tycker jag har haft ganska stort tålamod. Vi snackar inte 2-3 timmar i veckan, då hade jag absolut inte reagerat! Självklart löser sig problemet med tiden...

5. Cheesus
    Medlem Nivå 8
    Du kannog inte göra ett endaste dugg åt det hela. Se det som så att det är bra att ungarna studsar bort energin istället för att sitta framför datorn ( oops, sten i glashus här för mig ). Alternativt att de är ute på stan och knackar ner pensionärer istället för att göra av med energi på gymnastik.

Du kanske ska fråga om du får vara med och studsa? Var med och studsa några ggr så ska du se att nästa gång du frågar om de kan flytta mattan eller vara lite tystare så bemöts "coola" studsmattegubben på andra sidan gränsen mycket bättre än den sura gubben som bara gnäller.

Studsmatta är kul...skaffa en själv sen!

6. A
    Anonym
    Själv försöker jag se fördelarna med grannarnas studsmattor och pooler. Eftersom de för sånt himla liv betyder det att jag också kan föra oljud utan att störa. Därför brukar jag se till att klippa gräs, köra motorsåg, högtryckstvätta, köra kapklinga och vinkelslipa och annat som behöver göras när grannbarnen för som mest liv i poolen. Jag gör bara sånt jag ändå skulle ha gjort men jag anser att om jag gör det när grannbarnen för som mest oljud så är det ingen som kan klaga på att jag förstör friden i alla fall.

• Laddar…
    • Svara
  7. A
    Medlem Nivå 7
    Tyvärr Grop, enda sättet är att försöka resonera med din granne. Går inte detta så är du juridiskt sett chanslös, så länge de studsar inom rimliga timmar på dygnet. Dvs inte på natten :)

MEN, jobba vidare på planket! Nu kan du faktiskt säga att du vill bygga ett bullerplank! Kanske grannarna oxå tycker det e ok! Då blir det enklare.

8. B
    Medlem Nivå 6
    Kan förstå att det är störande när det är under så lång tid och så ofta som det låter som...

Finns det inte något om att man faktiskt inte får störa sin omgivning. Detta kommer väl oftast på tal när man pratar om folk som spelar sin stereo på maxvolym dag och natt... Men det måste ju i så fall även gälla skrikande tonåringar...

Bara för att det är dagtid så får du ju igentligen inte störa din omgivning. Prata med din granne, vänder han dövörat åt så svara med samma mynt...

Passa på att köra motorsågen så fort de sitter och äter middag utomhus.

Klipp gräsmattan kl 21.55

Jävlas lite med honom så han förstår hur du uppfattar hans barn...

/Johan

9. Bezt
    Medlem Nivå 10
    Ja det verkar ju bra för grannsämjan.
    Tror problemet kommer växa bort av sig självt (bokstavligen) då de växer uåå och får andra intressen.

10. D
    Medlem Nivå 3
    Och så undrar folk varför det uppstår grannfejder som kan få de gamla isländska vikingasagorna att verka som manus till en Disneyfilm...

Hoppmattornas placering kan du inte göra nåt åt, finns inget reglerat i lag som skulle kunna vara tilllämpligt. Lever ungarna om under dagtid (typ inte efter klockan 23) så finns det inte en chans att oväsendet skulle överskrida några ljudnormer. Du är chanslös juridiskt sett, det enda du kan göra är att bjuda in grannen och prata med honom på ett sansat sätt och framföra att ni faktiskt störs av stojet. Kom med konstruktiva och rimliga förslag på hur ni båda ska kunna bli nöjda.

Grannar och grannars ungar är något som man får leva med när man bor i ett villaområde. Tycker man om stillhet och ostördhet så är boende inom tättbebyggt område något som man kanske skulle ha avstått från, till förmån för ett hus på landsbygden. Detta kan man tycka vad man vill om, men så är det tyvärr.

Det sämsta man kan göra är att ge igen med samma mynt.

• Laddar…
  11. Nyfniken
    Medlem · Nivå 17
    Du kan trösta dig med att du säkert gör saker som grannen stör sig på :D

• Laddar…
  12. A
    Anonym
    Jag håller med. Att placera studsmattor och pooler vid tomtgräns är nog ett vanligt sätt att starta grannfejd.
    Nej, det är inte reglerat i lag. Men vanligt hyfs borde man kunna förvänta sig i alla fall. Grannen borde inse att barnen för ett himla liv och borde inte placerat studsmattan där.
    Det är naturligtvis det bästa. Dock borde grannen kommit in och diskuterat saken innan studsmattan ställdes ut vid tomtgräns. Det är synd att inte det finns en lag om 4.5 meter till tomtgräns för studsmattor och pooler.
    Ja, men på samma sätt som att man borde undvika att köra motorsåg när grannen har födelsedagsbjudning i sin trädgård så borde man även tänka över var man placerar studsmattor och utomhuspooler.

• Laddar…
    • Svara
  13. J
    Medlem Nivå 4
    En häck skulle på sikt kunna lindra plågorna. Har du provat att söka bygglov för ett plank ? Din granne kanske inte har något emot det ? Kanke räcker med ett plank just där mattorna står ?

• Laddar…
  14. B
    Medlem Nivå 6
    Första alternativet är självklart att ta en diskution med grannen, preicis som jag skrev. Funkar inte det så tyder det ju på att grannen inte har något respekt för dina önskemål. Då skulle jag svara med samma mynt utan att tveka.

Kan grannen inte förstå att du blir störd av sina tonåringar som tjoar och skriker ett par timmar om dan så finns det väl inte så mycket att göra... Motorsåg, gräsklippare, vinkelkap. Elda gärna löv på tomten (när det inte gäller eldningsförbud) när vinden ligger åt hans håll. Eller varför inte ordna en stor fest för grannskapet, men bjud inte honom...

/Johan

15. B
    Medlem Nivå 6
    Alla dessa förslag om häckar och att det skulle ge sig inom något år är väl ingen höjdare?!? Ska man stå ut med ett jävla liv i ett par år?

/Johan