2 028 läst · 5 svar
2k läst
5 svar
Studie: Lockpriser är tillbaka för att mäklarna tjänar mer på det
På konsumentens sida
· 3 294 inlägg
En forskningsartikel slår fast att accepterat pris gav färre visningar och färre klick på nätet.
Du kan läsa artikeln här: Studie: Lockpriser är tillbaka för att mäklarna tjänar mer på det
Du kan läsa artikeln här: Studie: Lockpriser är tillbaka för att mäklarna tjänar mer på det
Liten fundering kring benämningen lockpriser. Låt säga att jag köpt mitt hus för 25 år sedan för 1 mille, och idag säljs hus i samma område för 5 mille (inte ovanligt i Sthlm) Jag kanske vore jättenöjd om jag fick 3,5 mille och sätter det som "pris". Visst, det blir förstås budgivning och priset kanske landar på 4,9 Mkr.
Då ropar alla "lockpris". Men jag var ju beredd att sälja för 3,5 Mkr! Jag tycker lockpris bara är om man sätter ett "startbud" som man absolut inte skulle sälja för. Eller?
Då ropar alla "lockpris". Men jag var ju beredd att sälja för 3,5 Mkr! Jag tycker lockpris bara är om man sätter ett "startbud" som man absolut inte skulle sälja för. Eller?
Exakt! Det jag vänder mig mot är att alla ropar "Lockpris!" bara för att hus/lgh säljs för ett väsentligt högre pris än utsatt pris, utan att veta om säljaren hade accepterat startpriset.Fakathong skrev:
Står det "accepterat pris" är det ju ok, men det står inte alltid fast säljaren ändå hade accepterat startpriset...
Medlem
· Stockholm
· 791 inlägg
Fast vad är egentligen fel med "lockpriser"? Men visst, kalla det "budstart" då. Mäklaren vill ha många på visningen. Det kommer att säkerställa att det blir "rätt" marknadspris. Budgivning är ju hela poängen. Utan budgivning vet man inte vad marknaden vill betala. Det finns mycket psykologi i prissättning. Varför är alltid priset 4.990.000 och inte 5.000.000? Vi "lockas" av att det är under 5 miljoner. I många länder är det precis tvärt om. Man budar alltid under utsatt pris. Men då har de säkert en annan marknad med stort utbud.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Solstudie inför grannens bygglov - softwaretips / alternativ kostnad
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design -
Fältstudie till Examensarbete
Ventilation -
Marknadsundersökning visar på fortsatta problem med lockpriser
Artikelkommentarer -
Högskolestudier eller snickare?
Studenter -
Vilka robotar skadar igelkottar – studie