Byggahus.se

student och lån?

1. S
    Medlem · 7 inlägg

summer-time

Medlem
    Hej, är ny här och har en fråga. Jag studerar, har ett år kvar, men har hittat en tomt med en gammal byggnad på. Läget är helt perfekt för min framtida sommarstuga, en å på tomten mycket nära flera badsjöar och ungefär 2-3 mil från stockholm. Byggnaden går att renovera med massor av pengar och ungefär lika mycket god vilja ::) Det blir en senare fråga dock. Min tanke är att köpa tomten och låta den ligga i ett år ungefär och sen bygga/renovera nästa sommar när jag har jobb (kommer inte bli nåt problem att få tjänst). Finns det någon här som lyckats få lån utan fast inkomst, utan någon medlåntagare och utan större kontantinsats? Själv kommer jag bara kunna lägga tio procent av de 250000:- som tomten kostar. Vore jätteglad om nån ville dela med sig av sina erfarenheter.

2. L
    Medlem · 225 inlägg

lnu

Medlem

Re: student och lån?

När jag och min sambo köpte lägenhet pluggade jag också. Vi fick lånet först efter att mitt varannan-helg-arbete räknats in i kalkylen. Det är ingen fet lön jag drar in på det så det kanske mest var en fråga om framtida möjligheter till inkomst snarare än en stor skillnad i kalkylen, vad vet jag?

Då handlade det iofs om en miljön mer än det du vill låna, så skaffa ett extraknäck och en fast anställd sambo så är du på banan ;)

3. S
    Medlem · 7 inlägg

summer-time

Medlem

Re: student och lån?

ja, har gjort nästan likadant nu. Har faktiskt sambo, men han var inte pigg på idén med lån innan vi båda har fast inkomst. Nu har jag i alla fall övertalat honom att titta på objektet i fråga ;D Han tjänar dock tillräckligt (tror jag!?) för att hans lön ska täcka det banken vill att vi ska ha. Så, nu ska vi ut i helgen för att se om tomten (+gammal kvarn) är okej!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.