Byggahus.se

Stubbe från gammalt äppelträd, hur får man bort den enklast?

1. Anders $
    Hobbysnickare Nivå 7
    Köpte ett fritidshus för några år sedan och i år är det första året då vi har tid att gå loss på trädgården. Bland annat har de tagit ner några äppelträd och lämnat stubbarna. Vår plan är att plantera nya äppelträd men bästa stället är tyvärr där stubbarna är.

Hur får man bort dessa på enklast sätt?

2. T
    Medlem · Nivå 10
    Hugg av rötterna med en yxa

• Laddar…
  3. tveksamt
    Husägare · Nivå 9
    Som ovan skriver, gräv fram lite mer av stubben, ta en yxa som du kan offra lite (du kommer ofelbart att träffa både jord och småsten) och hugg av rötterna så du kan få upp den med hjälp av spade och spett.

4. Tomture61
    Självbyggare · Nivå 9
    Eller stubbfräs.

5. T
    Medlem Nivå 4
    Med grävmaskin ;)

• Laddar…
  6. BengtH
    Medlem Nivå 4
    Min uppsättning för jobbet, + högtryck för att spola leran från rötterna före sågning.
    Tog några dagar....

• Laddar…
  7. P
    Husägare · Nivå 7
    Samma som yxmetoden ,gräv fram den lite mer sen kör du med tigersåg med långt blad för att kapa rötter ,funkar fin fint

8. Tomture61
    Självbyggare · Nivå 9
    Kedjan på sågen blir nedsliten på några sec.
    Har provar själv med att desimera en stor hög med stubbar/rötter (upptagna med grävmaskin) hadde legat under väder i 1 år , provade sticksåg, nää......
    En lastbil fick komma hämta högen för dyra pengar.

9. Workingclasshero
    Medlem · Nivå 12
    Jag har provat flera metoder.
    1. Grävmaskin, det förstör marken, men är ju lätt att återställa.
    2. Grävmaskin och rensa så du kommer åt med motorsåg, rensa ordentligt så du minimerar risken för att såga i sten.
    3. Gör en avgränsning med plåt eller sten och elda, blås på med tryckluft/dammsugare/oljepannefläkt.
    4. Stubbfräs.

Alla har sina fördelar.
    Kolla vilka verktyg du har.

• Laddar…
  10. A
    Medlem · Nivå 9
    Enklast är ju bara att vänta... kanske bygga en kompost runt den.

På några år är den borta av sig själv.

/ATW

11. Anders $
    Hobbysnickare Nivå 7
    Den är nog borttagen för 4-5 år sedan och den är stenhård. Tror det blir svårt om man inte hjälper den på traven. Sett något där man använder en specifik typ av salt, det kanske skulle kunna fungera. Tar något år men kan det vara värt.

• Laddar…
  12. tveksamt
    Husägare · Nivå 9
    • Laddar…
  13. K
    Husägare · Nivå 13
    Frågan har ställts innan, och jag har själv brottats med stubbar.
    Mitt absoluta tips är, och det har redan presenterats i tråden, en grävmaskin!
    Om du har möjlighet så låt den göra jobbet. Det tar inte 30 sekunder så är stubben väck, jag lovar.
    Jag höll på i mååånga timmar med några gamla stubbar för flera år sedan. Ett hopplöst jobb som var allt annat än roligt. En dag passerade en grävmaskin utanför som jag lyckades få hejd på. Han svängde in på uppfarten o drog väck stubbarna innan jag ens hunnit tänka ut vad han skulle ha för ”jobbet”. Han ville inte ha någonting, så han fick ett flak öl om jag inte minns fel.
    Efter det har jag lovat mig själv att aldrig mer hålla på med något sådant Sisyfosarbete.

Sedan förstår jag att man inte ringer hem en grävmaskin enkom för att dra bort en stubbe, men om det inte är bråttom o du orkar vänta så är min rekommendation att muta en grävmaskinist som förhoppningsvis har vägarna förbi.

14. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    När jag tog bort gamla plommonträd gjorde jag så.
    1. Grävde runt stammen och kapade av rötter, som jag kom åt, med en tigersåg.
    2. Lade en lina runt det översta av stubben, kopplade till bilens dragkrok.
    3. Körde så det blev ett ryck, vilket knäckte resten av rötterna.
    Det funkade mycket bra, och rycket gjorde ingen skada på bilen.

15. A
    Medlem · Nivå 9
    Det kan stämma, äpple blev blir knallhårt när det torkar.
    Stubbarna skulle ju kunna sågas ner nära marken och täckas.

Snabbast är ju grävmaskin.

En kompis drog loss en stubbe med nån slags vajerspel kan vara värt att prova.

/ATW