Hej. Ska tapetsera ett rum och behöver då plocka ner radiatorerna för att kunna tapetsera bakom.

På en av radiatorerna märker jag dock att strypventilen faktiskt inte stryper även om jag skruvar in den till botten. Det fortsätter rinna från ventilen och om jag öppnat avluftaren på radiatorn så slutar aldrig vattnet rinna.

Hur åtgärdar man detta? Behöver man byta hela ventilen?

• Strypventil på värmeradiator, med tygstycke nedanför, som inte sluter tätt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske en dum fråga men har du stängt tilloppet? Dvs skruvat igen termostaten eller vredet?

H HSP skrev:
Kanske en dum fråga men har du stängt tilloppet? Dvs skruvat igen termostaten eller vredet?
Ja. Har även säkerställt att pinnen inte låst sig.

Har du haft luftnippeln öppen en liten stund så trycket haft chansen att minska?

Sedan innehåller elementet en del vatten som måste släppas ut men jag ser att du har en trasa runt röret.
Det är inte det vattnet som du tror kommer från ventilen?
Släpper du kopplingen mot elementet när du ser att det kommer vatten?

Ja. Öppnat den ett par minuter men den fortsätter rinna.

H HSP skrev:
Sedan innehåller elementet en del vatten som måste släppas ut men jag ser att du har en trasa runt röret.
Det är inte det vattnet som du tror kommer från ventilen?
Släpper du kopplingen mot elementet när du ser att det kommer vatten?
Har inte kopplat loss elementet ännu. Eftersom luftnippeln aldrig slutar rinna antar jag att det inte stryps fullt. Antingen från strypventilen eller termostaten. Misstänker strypventilen då det kommer upp vatten från den även när den är vriden till botten.

Bästa svaret

Då är det precis som du skriver antingen läcker termostaten eller returvinkeln.

H HSP skrev:
Då är det precis som du skriver antingen läcker termostaten eller returvinkeln.
Gissar att hela värmesystemet måste tömmas på vatten för att byta dessa?

Går att frysa rören som kommer upp genom golvet.

Verktygsset för rörfrysning bredvid radiator med rör genom golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rickard.
Det är jättevanligt att returventiler läcker igenom en aning och samma visa med termostatventiler, vissa går inte ens stänga helt vilket är varför man alltid måste använda radiatorproppar när man plockar ett element, fortsätter det att spruta ut vatten så blir det såklart väldigt blött och tråkigt att göra det.

Du kan testa skruva bort termostatvredet och tvinga in piggen manuellt med en låsbar tång, slangklammer eller något annat du har hemma som klarar av det, ibland kan det göra skillnad.

Som Rickard skrev köp 2 radiator proppar.
Stäng av cirkpumpen, stänga tillopp och retur på radiatorn, ta bort radiatorn och sätt på propp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.