Hej!

Jag har en multimeter (vet inte alls hur den funkar) men vet ej hur jag skall vara säker om strykjärn höljen är strömförande...

Kabeln på strykjärnet som min fru har använt i många år har gått sönder, har tejpat den men till sist så gick det gnistor från den i min frus hand.

Min fru vill ha just det strykjärnet pg a den är lätt och så bra så jag bestämde mig att öppna den och korta ner kabeln och koppla in alla tre sladdar .

Jag ville ändå kolla upp så den inte är strömförande och kollade med en Testmejsel och lampan i den lyste rött både på undersidan av strykjärnet och på ovansidan av den men bara i uttaget som min använder alltid i vardagsrummet som inte är jordat men i köket får jag inget utslag på testmejseln.

Jag vill vara hundra procent säker att min fru inte skall få ström i sig så tänkte jag kanske kolla upp med en multimeter men jag vet ej hur jag skall mäta och veta exakt om man får en stöt om man kommer i kontakt med strykjärn höljet.

Tacksam för svar om vad jag skall ställa in multimetern på och hur jag skall veta om den är strömförande.

P.S. Jag har en lampa i vardagsrummet som tänds och släcks om man rör vid den, den är kopplad också i ojordat uttag och touch delen på den aktiverar också lampan i testmejslet fast vi har använt den i många år och inte fått stöttar så jag misstänker att det är vanligt att testmejsel visar, indikerar men att det har med att uttaget den är kopplad till är inte jordat?

Tacksam för svar och snälla inga andra kommentarer som inte har med min fråga att göra...

Multimetern är en FLUKE177, se bild.

• FLUKE 177 digital multimeter visas med visning på 1000 V AC på displayen och vridreglage i mitten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1. Beröringsfria testpenneor är inget bra instrument för att mäta på elgrejor. De ger ofta osäkra utslag.
2. Vrid instrumentets vred till ohmmätning (ohmtecknet) Sätt mätkablarna i COM och V/ohm-uttaget. Mät mellan stickkontaktens stift och metallhöljet på strykjärnet. Där får ej finnas någon förbindelse, instrumentet ska visa på öppen förbindelse=stort resistansvärde
Mät mellan stickkontaktens jordstift och metallhöljet på strykjärnet, där ska finna förbindelse=lågt resistansvärde.

• Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Och första testet, för att se att allt funkar, sätt test-stiften mot varandra och se att det visar 0 Ohm.

• Gilla
marko11
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Och första testet, för att se att allt funkar, sätt test-stiften mot varandra och se att det visar 0 Ohm.
Det visar 0,2 Ohm

E etompau skrev:
1. Beröringsfria testpenneor är inget bra instrument för att mäta på elgrejor. De ger ofta osäkra utslag.
2. Vrid instrumentets vred till ohmmätning (ohmtecknet) Sätt mätkablarna i COM och V/ohm-uttaget. Mät mellan stickkontaktens stift och metallhöljet på strykjärnet. Där får ej finnas någon förbindelse, instrumentet ska visa på öppen förbindelse=stort resistansvärde
Mät mellan stickkontaktens jordstift och metallhöljet på strykjärnet, där ska finna förbindelse=lågt resistansvärde.
Tack för utförlig information...
Hur viktigt är om V eller Com kabeln skall sättas mot vad, spelar det någon roll?

M marko11 skrev:
Tack för utförlig information...
Hur viktigt är om V eller Com kabeln skall sättas mot vad, spelar det någon roll?
Svar nej.

• Gilla
marko11
  • Laddar…
M marko11 skrev:
Det visar 0,2 Ohm
Nära nog. Då fungerar det bra att köra resten av instruktionen.

• Gilla
marko11
  • Laddar…
E etompau skrev:
Svar nej.
E etompau skrev:
Mellan stickkontaktens stift och metallhöljet på strykjärnet.
Det visar ingen indikation alls.

Mellan stickkontaktens jordstift och metallhöljet på strykjärnet.
Det vandrar som f... från 1.2 till 600 och sen växlar till k och M till höger

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Nära nog. Då fungerar det bra att köra resten av instruktionen.
Tack, skall se om jag hittar instruktion att kalibrera det.
Läste på Kjell & Co att deras (Flukes) kablar skall vara skit och ställa till problem

M marko11 skrev:
Mellan stickkontaktens stift och metallhöljet på strykjärnet.
Det visar ingen indikation alls.

Mellan stickkontaktens jordstift och metallhöljet på strykjärnet.
Det vandrar som f... från 1.2 till 600 och sen växlar till k och M till höger
Avbrott, dålig kontakt eller något mätfel. Åtgärda eller kassera strykjärnet.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
M marko11 skrev:
Tack, skall se om jag hittar instruktion att kalibrera det.
Läste på Kjell & Co att deras (Flukes) kablar skall vara skit och ställa till problem
Äh, för det du just har gjort duger det utmärkt och du fick ett bra svar också.

E etompau skrev:
Avbrott, dålig kontakt eller något mätfel. Åtgärda eller kassera strykjärnet.
Ajajaj, nu blev jag besviken så den är strömförande?
Vilka värde skall det visa för att vara godkänt?

Tacksam för fler testförslag så jag inte kastar det i onödan...

M marko11 skrev:
Ett strykjärn blir inte direkt strömförande om jordförbindelsen saknas.
De jordade delarna på järnet ska stå i direkt kontakt med jordblecken på stickkontakten, resistansvärde kanske 0,5 ohm

Vet du vad du håller på med? Om inte, så köp ett nytt strykjärn.

• Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
M marko11 skrev:
Nej, den är inte strömförande, men om det varierar så mycket på jordningen på ett och samma ställe är jorden tveksam. Dvs, om det blir något fel i den i framtiden skyddar den eventuellt inte som den ska.

• Gilla
marko11
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.