Byggahus.se

Strunta i tv-paket, se "gratiskanalerna" ändå?

1. K
    Medlem · Haparanda · 635 inlägg

kisumisu

Medlem
    Boxer har ju lika lite som Telenor med skatten att göra. Tyvärr!

Skulle ju vara bättre om det vore så hela vägen. Men den skatt vi betalar finansierar dessvärre bara svt. Svt behövs varken kort eller abb, (bortsett nu av fiber och kabel tv som av nån anledning får ta ut extra avgifter).

Varför skulle det vara bättre om skatten delades även till andra, jo det skulle ju vara fint ha tv3, kanal 5, sjuan etc fritt!

Vet inte hur det finansieras om det är skatt och reklam...men reklamkanalerna i bla Finland sänder okodat. Behövs inga kort eller abbonemang tom samma ägare (kanal 5, 9, TLC, National geo...) sänder fritt på finska marknätet.

Men förlåt man får ju inte jämföra andra länder på dessa forum ;)
    Men våran tv skatt i Sverige är rätt så :poop:

2. P
    Medlem · 11 inlägg

PelleLille

Medlem
    Nej, du behöver bara ha de fria kanalerna, mot Viasats kortavgift 2x336:-/år (ruttet nog, det också, tycker jag).

3. T
    Medlem · 1 886 inlägg

tergo

Medlem
    för en 6-7 år sen hade jag visats gratis kanaler tv 1-2 + tv 4 , det man behövde var en godkänd box ochså ringde man viasat och uppgav box-id sen kunde man se de fria kanalerna (inga kostnader)

• Laddar…
  4. P
    Medlem · 11 inlägg

PelleLille

Medlem
    Den varianten har jag dessvärre inte lyckats med, utan har vackert tvingats betala varje år sedan typ -07.

5. J
    Medlem · stockholm · 3 387 inlägg

JohanLun

Medlem
    Hm, jag tror (eller snarare farsan) fick viasat kortet utan någon årsavgift, de har redan viasat betalt dock. Jag hoppas det är så, för kortet sitter idag i en oanvänd mottagare då gäststugan på landet nu tar in tv via marksänt och chromecast, sitter en antenn uppe men kabeln var dålig och det står ett träd lite tokigt så jag har inte gjort klart parabolinstallationen.

6. T
    Medlem · 1 886 inlägg

tergo

Medlem
    de har ju en skyldighet att leverera tv 1-2-4 gratis

7. A
    Medlem · Halland · 799 inlägg

alfista

Medlem
    Har fått för mig att endast SVTs kanaler ingår numer i de avgiftsfria alternativen från Viasat och Canal Digital.

8. P
    Medlem · 40 inlägg

paa_1

Medlem
    Flera av de mindre marksändarna på landsbygden sänder också bara SVT-kanalerna.

• Laddar…
  9. P
    Medlem · 11 inlägg

PelleLille

Medlem
    Men förmodligen har inte Viasat någon skyldighet att låna ut sin utrustning gratis - såsom box, parabol, kablage och kort... Vad vet jag. Fråga dem gärna - jag kanske har tretton års återbäring på felaktigt debiterade avgifter att cash:a in...! ;-)

10. T
    Medlem · 1 886 inlägg

tergo

Medlem
    givetvis inte ,tilläggas skall att till viasat behövs inget kort för att se tv 1-2-4

11. P
    Medlem · 11 inlägg

PelleLille

Medlem
    Jag vill minnas att min (inspelningsbara) burk dessvärre inte fungerar alls utan kort.

12. T
    Medlem · 1 886 inlägg

tergo

Medlem
    man måste ringa viasat och uppge box id + ha en godkänd box för att se gratiskanalerna , så var det för några år sen, jag skrotade parabolen när min gamle viasat box inte var godkänd längre

13. P
    Medlem · 11 inlägg

PelleLille

Medlem
    Ja, det var ett jäkla tjafs med deras kundservice, eftersom de inte kände till att de var tvungna att tillhandahålla de fria kanalerna. Men jag lyckades inte undkomma den avgift jag tidigare har nämnt.

14. T
    Medlem · 1 886 inlägg

tergo

Medlem
    men du har de fria gratis nu ?

15. P
    Medlem · 11 inlägg

PelleLille

Medlem
    Nej, de fria kostar mig som sagt (halv)årlig kortavgift.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.