Hej på er som är kunniga i den ädla konsten att lägga tak.

Tyvärr så upptäckte jag för en tid sedan att den föregående ägaren till min fastighet slarvat vid takläggningen. Det här fattar väl vem som helst att kommer resultera i problem.
Tak med svarta plattor, ränna, skugga av människa, träd i bakgrunden, löv på taket, solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu har jag haft en takfirma här som bytt den råspont mm som blivit dåligt under hålet och så har dom gjort ett försök att täppa till det som tyvärr inte blivit så lyckat, se bilderna nedan.
Takpannor och hängränna på hus, våt yta, molnig himmel, möjlig nyligen regn.
Skapa konto
Takpannor, snö, takrinna, träsparrar, snöfall, byggkonstruktion, delvis öppen takyta, kalla väderförhållanden.
Skapa konto

Vi håller nu på och snackar om lösningar på detta, varav ett är att "sänka den för höga läkten", vilket de uppskattar skulle kosta över bit över 30 000....Som budget-alternativ har vi funderat på en lösning med Wakaflex, men jag är fundersam på hur det skulle se ut estetiskt och om det verkligen täpper till alla glapp.

Skulle vara tacksam om det är någon som har en bra idé om hur man kan lösa det, hur brukar man göra i sådana här skarvar?

• Gilla
Takstolle och 1 till
  • Laddar…
J johannord skrev:
Hej på er som är kunniga i den ädla konsten att lägga tak.

Tyvärr så upptäckte jag för en tid sedan att den föregående ägaren till min fastighet slarvat vid takläggningen. Det här fattar väl vem som helst att kommer resultera i problem.
[bild]
Nu har jag haft en takfirma här som bytt den råspont mm som blivit dåligt under hålet och så har dom gjort ett försök att täppa till det som tyvärr inte blivit så lyckat, se bilderna nedan.
[bild] [bild] [video]

Vi håller nu på och snackar om lösningar på detta, varav ett är att "sänka den för höga läkten", vilket de uppskattar skulle kosta över bit över 30 000....Som budget-alternativ har vi funderat på en lösning med Wakaflex, men jag är fundersam på hur det skulle se ut estetiskt och om det verkligen täpper till alla glapp.

Skulle vara tacksam om det är någon som har en bra idé om hur man kan lösa det, hur brukar man göra i sådana här skarvar?
Varför fixar du inte problemet själv istället för att anlita dyrbara klåpare?

F fribygg skrev:
Varför fixar du inte problemet själv istället för att anlita dyrbara klåpare?
Skadorna täcks av en dolda-fel försäkring som vi tecknade i samband med köpet, besiktningsmannen missade detta och skrev i protokollet att taket var OK så dom har tagit på sig ansvaret. Dock är självrisken närmare 10 000 så jag övervägde initialt ändå att försöka lösa det själv men tänkte att det var bättre att lämna det till proffsen eftersom jag helt saknar erfarenhet på området. En starkt bidragande faktor är också att vi småbarn som är vakna på nätterna och sjuka om vart annat och det finns inte så stora marginaler i orken just nu.

MEN du löser det ju själv, på ditt sätt!! bra jobbat! Det finns dom som skulle lämna det till senare....

• Gilla
johannord
  • Laddar…
J
Det blev också svårt hemma hos mig. Snickare och plåtis med stor vana och ändå blev det så där tycker jag. De fick komma och åtgärda att vattnet rinner innanför och det gjordes med lite ytterligare armaflex.

• Gilla
  • Wow
  • Arg
Småbrukaren och 13 till
  • Laddar…
Man får kilsåga sista biten på vindskivebrädan,men det är svårt att undvika wakaflex för att det ska bli tätt

• Gilla
johannord
  • Laddar…

Bästa svaret

Karrock
Jag har en liknande anslutning som sista grej att lösa på mitt egenlagda tak. Det första jag skulle göra här är att gå loss med vinkelslipen på pannan som ligger ovanpå plåten. Såga bort klacken nedtill och halva godstjockleken på pannan så kommer den ned mycket närmare, och ligger förmodligen lika bra som när klåpare har monterat solceller eller snöras och inte jackat ur pannorna. Kanske även lägga en liten tunn list under intilliggade pannor för att lyfta dem en aning.

• Gilla
Luc Reiner och 1 till
  • Laddar…
Karrock Karrock skrev:
Jag har en liknande anslutning som sista grej att lösa på mitt egenlagda tak. Det första jag skulle göra här är att gå loss med vinkelslipen på pannan som ligger ovanpå plåten. Såga bort klacken nedtill och halva godstjockleken på pannan så kommer den ned mycket närmare, och ligger förmodligen lika bra som när klåpare har monterat solceller eller snöras och inte jackat ur pannorna. Kanske även lägga en liten tunn list under intilliggade pannor för att lyfta dem en aning.
Tack, efter bearbetning av pannan som du beskriver hade jag bara ett glapp på 2 cm på värsta stället. Lappade sedan med Wakaflex och tycker resultatet blev både bra och estetiskt tilltalande.

Karrock
J johannord skrev:
Tack, efter bearbetning av pannan som du beskriver hade jag bara ett glapp på 2 cm på värsta stället. Lappade sedan med Wakaflex och tycker resultatet blev både bra och estetiskt tilltalande.
Gott! Då får jag piska mig själv att göra klart min egen också :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.