Hej!

Jag hittar flera trådar om angränsande bekymmer, men dels inte någon om specifikt den här sortens "spärr" och dels inte någon om en trasig sådan.

Jag har fönster från 60-talet i lägenheten. Tvåglasfönster. Dels är jag inte bombsäker på att jag ens gör rätt när jag försöker separera dessa, och dels har jag bekymmer med att några av spärrarna dessutom är trasiga.

Mina fönster har jag tidigare tagit mig in mellan (delvis för att så några av dem så att säga helt saknat spärr), men det är rätt länge sedan senast. Och när jag nu har problem med balkongdörren vågar jag inte joxa med något av mina fönster förrän jag fått grepp om detta.

De två bifogade bilderna är på två av de tre spärrar som sitter på min balkongdörr. Jag har en typ av spärr som utgörs av en rund slät bricka utan hål eller annat (som den vänstra bilden). Huvudproblemet med balkongdörren är att två av tre spärrar är trasiga (som på den högra bilden), med följden att jag inte lyckas separera de bägge delarna. Den hela spärren, till vänster, verkar funka (liten glipa öppnas), men då den övre och den nedre spärren är i låst läge hjälper ju det föga.

Och de två trasiga spärrarna, där brickan lossnat, lyckas jag inte alls öppna.

Det här har jag några frågor kring:

- Den viktigaste frågan: Hur tar jag mig in mellan fönstren/balkongdörren när två av tre spärrar är sönder och i låst läge?

- Vilket är det korrekta sättet att öppna till exempel den hela spärren? Jag använder en skruvmejsel och bänder, men är rädd att det är fel sätt (och att jag därmed skulle kunna förstöra fler spärrar, på något av mina fönster).

- Vad heter den här spärrsorten? Jag känner själv till haklåsningar och koppelhakar (tror jag de heter), och har här i forumet hittat inlägg och bilder på just dessa. Men den variant som jag har i mina fönster känner jag varken till eller hittar någon information om.

Tack på förhand!

• Två bilder av en dörrlåsning, en intakt ("HELT"), en skadad ("TRASIGT").
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

Eftersom det är lägenhet som borde det ju finnas någon granne inkl. styrelseledamot som vet hur det är tänkt att man ska göra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.