Byggahus.se

Strukturborstat golv?

1. B
    Medlem · 24 inlägg

betelgeuze

Medlem
    Nå´n som har erfarenhet från strukturborstat golv? Drömmer om breda sådana brädor... Nå´n som kan tipsa om ett prisvärt sådant?

2. E
    Medlem · 18 inlägg

Ester

Medlem

Re: Strukturborstat golv?

Jag drömde också om strukturborstad vitoljad fur, BREDA tiljor och beställde "drömgolvet" från en av Dala-Flodas återförsäljare för ca 580 kr/kvm. När golvet levererats bar vi in golvet i garaget, eftersom vi skulle lägga golvet först dagen därpå. Eftersom golvplankorna var riktigt tjocka, breda och långa blev det TUNGT. Vi öppnade ett paket och bar in plankorna två och två och upptäckte då i den vitoljade ytan mängder av svarta HÅL. Jag pratar inte om kvistar utan hål i träytan.

Här tog min dröm slut med avseende på strukturborstad fur och överhuvudtaget när det gäller DRÖMgolv. Mina erfarenheter är att DRÖMMAR punkteras ofta. PLANERA, gå igenom återförsäljarens produktreklam men begär sen att få ta del av vad leverantören säger om sin produkt i särskild produktinformation som återförsäljaren har i särskild pärm bakom disken. Normalt är den produktinformationen inte tillgänglig för kunden....

Tyvärr, jag kan inte tipsa om ett PRISVÄRT t strukturborstat golv....jag trodde att JAG skulle få ett fantastiskt golv även om det skulle bli dyrt, men jag har sällan blivit så besviken. Till saken hör att man inte ska öppna förpackningar på det sättet som vi gjorde, men vad händer då? Man kan inte ens reklamera golvet....moment 22, eller?

3. C
    Medlem · 9 311 inlägg

Är själv spekulant på ett Dala-Floda-golv så detta var ju intressant. Vad menar du med svarta hål? Kvisthål, borrhål, maskhål eller vad? Vad säger säljaren/tillverkaren?

P.s. du har naturligtvis alltid rätt att reklamera en felaktig vara. Låt vara att du inte kan räkna med ersättning bortom värdet på själva varan och kanske avdrag om du brustit i din undersökningsplikt. Men jag tolkar dig som att du inte skulle kunna reklamera därför att du brutit förpackningen? Hur skall du kunna undersöka varan utan att bryta förpackningen? Bytes-/returrätt är en annan sak, men reklamera skall du defintivt göra om varan inte håller måttet!

4. E
    Medlem · 18 inlägg

Ester

Medlem

Hej cpalm

Med svarta hål menar jag ej fastvuxen svartkvist (=små svarta oregelbundna hål, i en oacceptabel omfattning). Vi hade föreställt oss ett ljust mycket tåligt golv.....
    I leverantörens produktinformation (som alltså finns hos återförsäljaren bakom disken, ej normalt tillgänglig för kunden) talar leverantören om hur mycket svartkvist det får finnas per nån enhet (jag har förträngt det här nu, eftersom den här golvläggningen var aktuell i oktober 2005). Fråga efter den informationen hos din återförsäljare, intressant läsning... och jämför sen med varuprovet och ett annat trägolv från en annan leverantör.

Vad jag vill säga är att reklambroschyrer och varuprov hos återförsäljaren och större varuprov på Byggcentrum i Göteborg för strukturborstat golv från Dala-Floda inte stämmer med verkligheten. Vi blev besvikna m h t marknadsföring, varuprov och prisets storlek. Vi reklamerade golvet och bad dom att hämta det......efter sex veckor och besök från återförsäljaren (två personer) och leverantören (en person) vid två tillfällen plus ett brev till återförsäljaren från vår sida och flera telefonsamtal m m hämtades golvet av återförsäljaren. Men det var ingen reklamation, för golvet var charmant....enligt säljarna.

Man ska enligt tillverkaren/leverantören låta förpackningarna med golvbrädor ligga i obruten förpackning i rumstemperatur i rum där golvet ska läggas, ett par dagar. Förpackningarna ska brytas först i samband med läggningen. Det har med fuktkvot att göra. Det låter helt OK tycker jag. Men det blir en RYSARE om golvbrädorna är kass och där står golvläggaren.....

5. C
    Medlem · 9 311 inlägg

Tackar och bockar för informationen!
    Det är väl bara att inse att även detta kommer att driva mig till vansinne :D
    En fråga till - handlade det om A eller B-sortering?

6. E
    Medlem · 18 inlägg

Ester

Medlem

Hej cpalm
    Precis, vansinnig blir man. Både du och jag VET att det finns FANTASTISK fur, vem får den (vart exporteras virket.....) och till vilket pris?
    Svaret på din fråga - det var A-sortering vi beställde.

7. L
    Medlem · 11 inlägg

loket

Medlem

hej jag städar ett kontor som har strukturgolv vitbehandlat från Baseco ( jag frågade ) det är nämligen helt fantastiskt man ser inte smutsen och det är lättstädat och super snyggt. Skall investera ett sånt när jag får råd. Jag städar bara en gång i veckan och massor av folk arbetar få kontoret och golvet är hur fint som hellst. har städat där ett år nu. Synd att ni andra haft dålig erfarenhet.
    loka

8. E
    Medlem · 155 inlägg

Ellax

Medlem

Vi har Dala-Floda strukturborstat, vitoljar, vitlutat golv i hela huset. Förstår inte alls vad du råkat ut för. Vi är jättenöjda. Det "tål" väldigt bra smuts och vilda barn med inomhus-trampbilar.

9. C
    Medlem · 9 311 inlägg

Roade mig med att studera mitt undergolv av spontade "fulplank" från 20-talet. Många plankor har inte en enda kvist även om det är hyfsat gott om fina fastvuxna kvistar i övrigt. Endast enstaka ej ordentligt fastvuxna kvistar, men inte ett enda kvisturslag på hela golvet. Min teori är att den fantastiska furen inte existerar längre, utan hör till svunna tider och det "gamla" skogsbruket. Men man kan ju alltid hoppas :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.