1. Jag har en nätsladd, 3-polig C13 till Typ F, alltså ganska vanlig, men leverantören av batteriet som den går till har skrivit på medföljande sladd att den får inte bytas ut mot någon annan.
Sladden som kom med är för kort. Det står på typ F kontakten att den tål 16A/250V. Sladden står det att den är till för 300V, 14AWG, 3G1.0mm och tål 80 grader.
Sladden måste klara minst 1500W.

Kan jag köpa en sladd som klarar långt över 1500W men ändå bara tål 10A?

Svårt hitta information om sladdarna på butikerna som säljer dem, och jag antar att dom då bara är de mest vanliga till för skrivare och datorer och liknande.
Ska självklart skaffa så kort sladd som möjligt så att den inte rullas ihop någonstans och skapar ytterligare värme av den anledningen.

2. Även 12V cigg sladden är för kort. Här förstår jag att det inte spelar någon roll vilken ersättare jag skaffar, så länge som kopplingarna är rätt. Eftersom den har en lite udda koppling i batteriet så tänkte jag mig en förlängning. Något jag bör tänka på här?
Kortast förlängning/sladd som möjligt?
Finns det stora kvalitetsskillnader med dessa? platta kablar vs runda?

1. Köp en vanlig färdigtillverkad förlängningssladd som är minst 3G1,0 mm2. Använd den utrullad i hela dess sträckning.

2. Med så låg spänning som 12 V märks spänningsfallet extra mycket. Skaffa en rejält grov förlängningskabel om det rör sig om en längre sträcka.

J Josth skrev:
1. Köp en vanlig färdigtillverkad förlängningssladd som är minst 3G1,0 mm2. Använd den utrullad i hela dess sträckning.

2. Med så låg spänning som 12 V märks spänningsfallet extra mycket. Skaffa en rejält grov förlängningskabel om det rör sig om en längre sträcka.
Tack för svar.

Jag skulle ändå vilja veta om det är så att jag inte kan ersätta nätkabeln med en som är för max 10A men ändå klarar 2500W.

Jag letar efter en förlängningssladd med sökord 3G1,0mm och får bara träffar på industriella rullar med kabel, inte färdiga med kontakter.

12V förlängningen behöver bara vara 0,5-1m extra.

10A är 2300W om spänningen är 230V
ström x spänning = effekt

Har du någon märkskylt på apparaten? Om den är märkt 10A eller mindre skall det inte vara ett problem. C13-pluggen får mig veterligen inte belastas med mer än 10 A. Så att hitta en C13-kabel märkt med mer än 10 A kan bli problem.

När du pratar om 12-laddare blir frågan om vi missar några detaljer. Laddar du med 1500 W innebär det vid 14,4 V drygt 100 A. Och det måste kabeln tåla om det stämmer. Och det lär definitivt vara en dålig idé att mata 100 A in i cigg-uttaget. Antagligen är det siffror som inte går ihop någonstans och det är inte alls fråga om 1500 W.

att det står 16A på kontaktdonet betyder bara att stickproppen är typad för max 16A

Så du kan köra med annan kabel så länge den klarar 10A

Tack för alla svar och alla länkar, nu börjar jag komma någon vart :)

Kanske lättare om jag nu anger vad det är för produkt. Det är en EcoFlow Delta 3 powerstation. Den laddar batteriet i upp till 1500W, vilket jag även sett att den faktiskt gör.

Jag tänker nog att jag helst inte vill ha en förlängningssladd, om det inte är så att ni har en anledning till att det är bättre än en hel sladd hela vägen. Total längd jag behöver är 3m. Den som kom med är 1.5m. Svårt att hitta en förlängning på bara 1.5m och dessutom får jag svårt att stoppa undan kopplingen under sätet där den då hamnar, bättre få en "tunn" kabel dragen där.

Lite fakta om apparaten:

Kapacitet (Wh)
Kapacitet (kWh)1,02

AC | 0-100% (min)
1 024
BatterikemiLifePo4
Cykler till 80%4 000
Expanderbar till (Wh)5 120
Solpanel Max (W)500
Sätt att ladda upp5

Utgångar
Batteri
56
Garanti (månader)60
Längd (cm)39,8
Bredd (cm)20
Höjd (cm)28,4
Vikt (kg)12,5
Effekt Max (W)1 800
Effekt Peak (W)3 600
Effekt X-Boost (W)2 400
Antal portar11
Antal AC-uttag4
Antal USB-A2
Antal USB-A snabb2
Antal USB-C2
Antal 12V-uttag1
Antal DC55212
Kapacitet (Wh)1 024
BatteritypLi-ion
BatterikemiLifePo4
Cykler till 80%4 000
Batteri (Ah @ 12V)85,333333333
Expanderbar? Ja

Laddning
AC | 0-100% (min)
Expanderbar (batterier)1
Expanderbar till5 120

56
Sätt att ladda upp med5
Med AC? Ja

Med 12V? Ja

Med solpanel? Ja

Med USB-C? Nej

Med Smart Generator? Ja

Med elbilsladdare? Nej

Input
Input AC Max (W)1 500
Input 12V (antal)1
Solpanelsingångar1

• EcoFlow Delta 3 powerstation med extra batteriport och insignaluttag för 220-240V, samt märkning för 11-60V och 15A max.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du överanalyserar problemet. Köp valfri sladd på 1,5 kvadrat så är det bättre än den du har nu.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

J Jarfr skrev:
Kanske lättare om jag nu anger vad det är för produkt. Det är en EcoFlow Delta 3 powerstation. Den laddar batteriet i upp till 1500W, vilket jag även sett att den faktiskt gör.
Då blev det begripligare. Mitt svar kvarstår. C13 är godkänt för 10 A. Så du skall kunna använda vilken kabel som helst med pågjuten C13-hona. Skaffar du en lös hona så använd gärna 1,5 mm² kabel.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Tack för alla svar. Skönt att det inre var så invecklat och kritiskt som jag trodde.

Ja, jag överanalyserar oftast, men det brukar bli bra resultat av det.
Tyvärr har jag svårt att hitta 1,5mm2 förlängning på 1,5m C14 till C13 och inte heller en 3m 1,5mm2 typ f till C13. Alltså, det står oftast inte vad det är för tjockleck på kabeln.

Kan detta vara en OK sladd (2300W)?
https://www.clasohlson.com/se/Apparatsladd-C13,-3-m/p/36-6022

J Jarfr skrev:
Kan detta vara en OK sladd (2300W)?
Ja.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Det blir säkert bra. Det är för fasta installationer som man skall ha 1,5 mm². Till anslutningskablar är det ok med tunnare. Och därför är de oftast det. Kabeln du länkar blir säkert bra. Den har en C13-hona. Alltså skall den tåla 10 A.

J Jarfr skrev:
EcoFlow Delta 3 powerstation
Det är en amerikansk "powerbank" så det förklarar det konstiga kravet de har på sladden. Det gäller nog bara för usa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.