Hejsan,

Försöker följa monteringsanvisningar till massage-badkaret och montera en strömbrytare på den. Jag köpte en grej på Bauhaus, IP44 tror jag den är, som kallades för "1-pol". Ingen medarbetare från el-avdelningen befann sig någonstans man kunde hitta, så jag chansade och köpte den.

Inuti sitter denna switch:

DSC_0215.jpg

DSC_0213.jpg

Strömkabeln är en vanlig med gul/grun jordning, fas 1 brun och den blåa som jag ännu ej förstår vad det är precis :confused:

Jag förstår inte hur jag ska koppla, eller om jag helt enkelt köpte fel brytare för syftet? Kan lägga till att varje anslutning är 2-delad, dvs 2 mindre öppningar bredvid varann - ska jag koppla jorden och den blåa kabeln så dem är "på" jämt och enbart ha fasen kopplat via brytaren då?

Mvh
//Joris

Tog friheten att rita lite på din bild.

• DSC_0215.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack så mycket, det var det tydligaste sättet att förmedla "svaret" :) Mycket pedagogiskt :)

Undrar bara vad den där andra uttaget/utgången har för syfte?

Men då gör jag ordning ikväll i alla fall, tack!

Det är egentligen en trappbrytare men den kan användas som enpolig brytare också.

Protte

Att folk bara vågar... Visste jag inte vad den blåa gjorde för nytta skulle jag aldrig ge mig på detta, i ett badrum dessutom. Ritningen stämmer. Det står inget om allpolig brytning i badkarets manual?

Du vet väl att du ska ha jordfelsbrytare också?

Visste ni att dom blå eljobrytarna (som ovan) är tillverkade för Polen och andra europeiska länder som inte har så höga krav plastmaterialet. Den blå är tex. inte halogenfri. Säkert andra skillnader också.

prototypen skrev:
Det är egentligen en trappbrytare men den kan användas som enpolig brytare också.

Protte
Har inte alla enpoliga strömställare trappfunktion i Sverige (förutom någon billig skitgrej kanske)? Svårt att bara köpa en enpolig. Eller?

//Patrik

MejaCopah skrev:
Tog friheten att rita lite på din bild.
Vill inte vara en besservisser, men tändtråden ska inte vara brun. ;)

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Har inte alla enpoliga strömställare trappfunktion i Sverige (förutom någon billig skitgrej kanske)? Svårt att bara köpa en enpolig. Eller?

//Patrik
Nu är det ju så att du är ju knappt torr bakom öronen, Förr, för länge sedan i forntiden så sparade man in på materialet och gjorde enpoliga och trapp, trappbrytaren har dubbelt så mycket material i kontakterna och en skruv extra, numera så sparar man in på logistiken istället och slösar med naturens ändliga resurser.

Förr fans kron och dubbel trapp, gissa vad som hände med dessa, nu MÅSTE man stå och BYGLA dubbeltrappen för att få en kronbrytare, men logistiken blir enklare.

Det var bättre FÖRR!

Sedan så blir nog tändtråden brun i en kabelinstallation, vi har ju diskuterat blå som tändtråd så vi kan väl fortsätta med brun som tändtråd här då.

Protte

prototypen skrev:
Nu är det ju så att du är ju knappt torr bakom öronen, Förr, för länge sedan i forntiden så sparade man in på materialet och gjorde enpoliga och trapp, trappbrytaren har dubbelt så mycket material i kontakterna och en skruv extra, numera så sparar man in på logistiken istället och slösar med naturens ändliga resurser.

Förr fans kron och dubbel trapp, gissa vad som hände med dessa, nu MÅSTE man stå och BYGLA dubbeltrappen för att få en kronbrytare, men logistiken blir enklare.

Det var bättre FÖRR!

Sedan så blir nog tändtråden brun i en kabelinstallation, vi har ju diskuterat blå som tändtråd så vi kan väl fortsätta med brun som tändtråd här då.

Protte
Jag menade nya brytare. Vet att det var annorlunda förr.
Det finns både kron och dubbeltrapp nu också?

Gällande tändtråden så kan jag erkänna att jag förmodligen har fel. Hade av någon anledning FK i hjärnan och inte kabel. :o

//Patrik

Men det viktigaste är kanske vart du har tänkt placera denna brytare...

Badkarets manual är ganska så minimalt, men ska kolla en gång till för säkerhets skull. Tror bara strömbrytare och undrar dessutom vad meningen är precis... vi har ju strömbrytare/säkringar till hela huset, så om ngt blir tok slår den väl om. Just denna brytare är väl såvid jag förstår enbart för att kunna stänga av badkaret, annars står den o blinkar i standby läget hela tiden i onödan.

Den är tänkt att placeras mellan uttaget där även tvättmaskinen och torktumlaren sitter (alla 3 på var sin fas, sitter 3st brytare vid huvudbrytaren - vit, svart och brun fas finns) och badkaret. Finns väl inte så många alternativ eller?

Tack för alla svar i alla fall, jag avvaktar lite.

snaggletooth skrev:
Du vet väl att du ska ha jordfelsbrytare också?
det är väl fixat genom brytaren i samma dosan som huvudbrytaren till allt i huset?

Ja, har du JFB i centralen som den här gruppledningen kommer ifrån så är det ok, men ibland skyddar JFB'n inte alla grupper i centralen, så det måste du kolla upp isåfall, bryt JFB'n och kolla om spänningen försvinner.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.