Hej !
Strömbrytaren till min vattenpump slår av med jämna mellanrum. Det hände första gången får ca en månad sedan men tycker nu att det händer oftare och oftare. Nu går det bara några/någon dag mellan gångerna. Jag kan inte se någon röd tråd på när det inträffar, tycker inte jag kan härleda det till att det händer när jag använder mycket vatten direkt utan det känns väldigt slumpmässigt. Någon som har en ide om vad som kan orsaka detta? Börjar själva vattenpumpen bli dålig? När det händer så är bara att slå på strömbrytaren igen och så fungerar det ett tag. Jag bifogar lite bilder på hur det ser ut vid vattenpumpen, det är alltså den gröna strömbrytaren som slår av.
Strömbrytaren till min vattenpump slår av med jämna mellanrum. Det hände första gången får ca en månad sedan men tycker nu att det händer oftare och oftare. Nu går det bara några/någon dag mellan gångerna. Jag kan inte se någon röd tråd på när det inträffar, tycker inte jag kan härleda det till att det händer när jag använder mycket vatten direkt utan det känns väldigt slumpmässigt. Någon som har en ide om vad som kan orsaka detta? Börjar själva vattenpumpen bli dålig? När det händer så är bara att slå på strömbrytaren igen och så fungerar det ett tag. Jag bifogar lite bilder på hur det ser ut vid vattenpumpen, det är alltså den gröna strömbrytaren som slår av.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Endera är det motorn som håller på att ge upp eller ”strömbrytaren” som nog är ett motorskydd också.
Finns en till möjlighet, att pumpen går för tungt, håller på att skära ihop.
En elektriker kan mäta strömmen till motorn och avgöra om det är strömbrytaren eller motorn.
Protte
Finns en till möjlighet, att pumpen går för tungt, håller på att skära ihop.
En elektriker kan mäta strömmen till motorn och avgöra om det är strömbrytaren eller motorn.
Protte
tackar för svar. Vad kan få pumpen att gå för tungt som du skriver ifall det inte är något maskinellt i pumpen då såklart. Tänkte börja med att byta de 2 filtrena som sitter direkt efter pumpen. Jag ska även se över/rengöra hydrofonen då jag precis köpte huset och inte vet när detta är gjort senast. Men det kanske inte har med mitt problem att göra?prototypen skrev:
Enbart tryckströmbrytren som startar/stoppar pumpen, troligtvis brända kontakter i den, då kan det bli dålig kontakt på en av faserna och den börjar dra mer ström på dito, varvid motorskyddet löser, det gör sitt jobb. Byt tryckströmbrytaren.
Tack för tipset , jag bifogar bilder på tryckströmbrytaren.J jonaserik skrev:
Svårt för mig att säga ifall den är dålig eller inte, jag ser inga brända kontakter. det kanske inte syns ifrån utsidan ?
Redigerat:
Stäng av brytaren på väggen, koppla över dom 3 på ene sidan rakt över och slå brytaren då ska pumpen starta men kommer inte att stanna, öppna gärna en KV-kran och se vad som händer, kolla trycket så det inte går över tex ca 4,5 - 5 bar , då stoppar du pumpen låter det rinna ur och startar igen, går pumpen som det ska då är det tryckisen som bråkar. Bryter den igen så får du titta i brytaren på väggen och syns det inte något så är det mätning först, hur många amp den drar. Räcker med lite glapp på något ställe.
Hur menar du "koppla över 3 på ene sidan rakt över" ? Bara koppla ihop kablaget och på så sätt gå runt tryckströmbrytaren ?J jonaserik skrev:Stäng av brytaren på väggen, koppla över dom 3 på ene sidan rakt över och slå brytaren då ska pumpen starta men kommer inte att stanna, öppna gärna en KV-kran och se vad som händer, kolla trycket så det inte går över tex ca 4,5 - 5 bar , då stoppar du pumpen låter det rinna ur och startar igen, går pumpen som det ska då är det tryckisen som bråkar. Bryter den igen så får du titta i brytaren på väggen och syns det inte något så är det mätning först, hur många amp den drar. Räcker med lite glapp på något ställe.
Flytta den översta ledaren till översta på andra sidan av den svarta klumpen. Flytta den näst översta till näst översta på andra sidan o.s.v. med alla ledare på ena sidan. Du har då satt tryckvakten ur funktion och det motsvarar att den alltid är " på". Håll därför ett extra öga på trycket, så det inte blir för högt när du testar pumpen.J J1robin skrev:
Tack ! Jag ska prova detta.HasseTeknik skrev:
Flytta den översta ledaren till översta på andra sidan av den svarta klumpen. Flytta den näst översta till näst översta på andra sidan o.s.v. med alla ledare på ena sidan. Du har då satt tryckvakten ur funktion och det motsvarar att den alltid är " på". Håll därför ett extra öga på trycket, så det inte blir för högt när du testar pumpen.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Täcksida täcker strömbrytaren till taklampan i köket
El -
Hur kopplar jag den vita, blåa, gröngula kabeln till strömbrytaren?
El -
Vilken Plejd puck skall jag ha till strömbrytaren?
Villalarm & Hemautomation -
Byta från en knapp till två knappar på strömbrytaren
Belysning -
Behöver man dra jordkabel till strömbrytaren?
El