Jag har köpt en begagnad 3-fas pelarslip.
Maskinen har en lång sladd och handske.
Tyvärr så saknar den strömbrytare och så vill inte jag ha det.
Alltså att maskinen startar så fort jag trycker in handsken.

Vad ska man ha för modell för det?
Antar att det ska vara någon allpolig sort?
Brytaren är tänkt att monteras på väggen alternativt i själva pelaren som maskinen står på.

Någon som har en fiffig lösning?

P.s Jag är inte behörig elektriker och jag tänker inte koppla själv ;)

Brytare med motorskydd finns på bl a Jula, Classe m fl ställen.
Skall du ha dit en elektriker så berätta effekten på motorn till honom så fixar han det.

Är det gamla platta handskar så byt ut dem till de nya CEE-donen, de gamla är direkt livsfarliga.

/Kent

Bara en nyfiken fråga, varför är dom gamla livsfarliga?
Är inte säker, men tror min svärfar har ett sånt uttag.

bjarne en anledning till att folk dött av dessa uttag är till att börja med att de är metallkapslade detta kan vid fel bli spänningsförande men den största risken är om du manövrerar det med spänning på då tillslags- och brytningsföljden kan bli i fel ordning det rätta ska vara att jorden bryts sist och sluts först.

Lägg sen till fulkopplingar med jord och nolla ihopkopplade vilket inte är så ovanligt och man har en rätt så otrevlig elektrisk variant av rysk roulette.

/Kent

snickarboden skrev:
Brytare med motorskydd finns på bl a Jula, Classe m fl ställen.
Skall du ha dit en elektriker så berätta effekten på motorn till honom så fixar han det.

Är det gamla platta handskar så byt ut dem till de nya CEE-donen, de gamla är direkt livsfarliga.

/Kent
Tänkte köpa prylarna innan.
Det blir en kompis som har varit elektriker som får koppla.

Gamla platta handskar är redan bytta på alla andra maskiner jag har.
Förutom att de är farligare så blir det ju hopplöst att hålla på och byta om uttag eller maskin till uttag ifall man inte har allt lika :)

Ang själva Pelarslipen så får jag hem den först i morgon.
Hade hoppats kunna köpa prylarna innan dess, men väntar nu så jag kan se vad det är för effekt på motorn.
Tack för tipset!

P.s jo, jag räknar med att det är gammal handske på maskinen och det ligger en ny och väntar på den ;)

Vad är det för en pelarslip? *nyfis*

/Kent

Återkommer med mer info i morgon ang slipen.
Vet inte så mycket om den än :D

Men en äldre svensktillverkad (Tyvärr inte arboga) som jag köpte samtidigt som en annan pryl. Med det priset köpte jag osett :D

I de metallkapslade har man som sagt en risk för att höljet blir spänningsförande med dödsfall som risk/resultat. Det finns även ett plastutförande på dessa don och där har det visat sig att jordningen ofta glappar vilket då kan leda till att apparatens hölje istället blir spännigsförande med samma tragiska resultat. Därför är både de fyrkantiga och de ovala uttagen nått man omedelbart ska byta ut av säkerhetskäl mot moderna runda CEE don

Lovade återkomma ang vad det var för slip.

Det är det mycket kända märket "All elektro", ett företag i dalarna:D

Aldrig hört om, vore kul att se den men då kanske i verktygsforumet...
Hittade du något passande motorskydd?

En hel del motorskydd vill förresten ha nolla med, kolla så att dina uttag har nolla framdragen.

/Kent

Jag har aldrig heller hört talas om den :D
Googlade lite och tror de byggde industrimaskiner för ett bra tag sedan, men sen hittade jag inget mer..

Ja, jag köpte ett motorskydd som bör funka. Polaren med kunskap sa att det var rätt iallafall.
Hittade det på odal (eller om det heter granngården).
Lite flax hade jag, det låg några motorskydd i en hög på reabordet.
Pris 324kr men 50% rabatt, dvs 162kr. Men när jag betalade så passade de på att dra 50% till. Jag fick alltså betala 81kr :)

Får lägga upp en bild på reliken när jag väl fått igång den.
Men då tar vi det i verktygsforumet.

Det kanske denna tråd skulle varit från början?

känns dumt att starta en ny tråd så jag slänger upp en bild på reliken här istället:D

Den är ännu inte inkopplad så jag vet inte hur bra den fungerar.
Jag kommer i huvudsak använda den till polering av diverse detaljer till båten.

Se och njut :eek:

• tn_090129 005.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Till maskiner som man "övervakar" när dom används behöver man inga motorskydd, skulle tex. en bänkslip "hugga fast" är det ju inga bekymmer att bryta strömmen med en vanlig brytare. Man har ju relativt gott om tid, jämfört med ett motorskydd som tar runt 20 sek på sig

elmont>Sant men jag är inte helt säker på att en simpel manöverbrytare är billigare än en med motorskydd om man handlar som privatperson.

Skall man sen hårddra det så skall det finnas nödstopp och den burken med detta kostar X antal tusen. Been there done that. tror de kostade kring 2 kkr och sen en timmes jobb. Ingen kritik mot elektriker.
Det tar liksom minst den tiden.

/Kent

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.