Jag har köpt en begagnad 3-fas pelarslip.
Maskinen har en lång sladd och handske.
Tyvärr så saknar den strömbrytare och så vill inte jag ha det.
Alltså att maskinen startar så fort jag trycker in handsken.

Vad ska man ha för modell för det?
Antar att det ska vara någon allpolig sort?
Brytaren är tänkt att monteras på väggen alternativt i själva pelaren som maskinen står på.

Någon som har en fiffig lösning?

P.s Jag är inte behörig elektriker och jag tänker inte koppla själv ;)

Brytare med motorskydd finns på bl a Jula, Classe m fl ställen.
Skall du ha dit en elektriker så berätta effekten på motorn till honom så fixar han det.

Är det gamla platta handskar så byt ut dem till de nya CEE-donen, de gamla är direkt livsfarliga.

/Kent

Bara en nyfiken fråga, varför är dom gamla livsfarliga?
Är inte säker, men tror min svärfar har ett sånt uttag.

bjarne en anledning till att folk dött av dessa uttag är till att börja med att de är metallkapslade detta kan vid fel bli spänningsförande men den största risken är om du manövrerar det med spänning på då tillslags- och brytningsföljden kan bli i fel ordning det rätta ska vara att jorden bryts sist och sluts först.

Lägg sen till fulkopplingar med jord och nolla ihopkopplade vilket inte är så ovanligt och man har en rätt så otrevlig elektrisk variant av rysk roulette.

/Kent

snickarboden skrev:
Brytare med motorskydd finns på bl a Jula, Classe m fl ställen.
Skall du ha dit en elektriker så berätta effekten på motorn till honom så fixar han det.

Är det gamla platta handskar så byt ut dem till de nya CEE-donen, de gamla är direkt livsfarliga.

/Kent
Tänkte köpa prylarna innan.
Det blir en kompis som har varit elektriker som får koppla.

Gamla platta handskar är redan bytta på alla andra maskiner jag har.
Förutom att de är farligare så blir det ju hopplöst att hålla på och byta om uttag eller maskin till uttag ifall man inte har allt lika :)

Ang själva Pelarslipen så får jag hem den först i morgon.