Hej, vad har ni för tips på strömbrytare / dimmers? Behöver ett helt gäng, jag vill helst undvika vit plast pga att det gulnar i solen. Vi har Schneider nu, som vi är nöjda med, men även de gulnar svagt efter något år....Bästa kvalitet till rimligt pris är önskvärt.
Tack på förhand!

S s07 skrev:
Hej, vad har ni för tips på strömbrytare / dimmers? Behöver ett helt gäng, jag vill helst undvika vit plast pga att det gulnar i solen. Vi har Schneider nu, som vi är nöjda med, men även de gulnar svagt efter något år....Bästa kvalitet till rimligt pris är önskvärt.
Tack på förhand!
Schneider exxakt primo är mitt förslag
Bra kvalité och pris

• Gilla
s07
  • Laddar…
tommib
Nu var det inte just den typen av produkt som efterfrågades, utan själva brytarna. Problemet var att de gulnar.

För min egen del kan jag för lite för att rekommendera något. Alla vita brytare gulnar något. Jag är själv förtjust i Elko RS men de har samma problem. De svarta/silvriga brytarna är oftast inte genomfärgade utan färgen skavs med tiden av, vilket enligt mig är ännu fulare än att de gulnar.

Frågan är om det finns någon annan lösning än att med jämna mellanrum byta plasten? Dyrare märken kanske är bättre, men jag vet inte.

Schneider Exxact är säkert bra men i mitt tycke så erbarmligt fula att jag aldrig skulle sätta dem i mitt hem.

• Gilla
s07
  • Laddar…
Jung har en serie i rostfritt. Den är inte gjord imålad plast utan de har klätt apparaterna med ett tunt lager metall istället. Men då kostar det.
Finna några andra tyska tillverkare exempelvis Berker som gör några apparatserier i porslin. De gulnar inte heller men har prislapp som kan avskräcka;)

• Gilla
s07
  • Laddar…
Tack för alla bra tips!

Jag tycker Schneider Exxact Basic är snyggare än Primo. Dock är Basic-vägguttagen skitfula.

• Gilla
s07
  • Laddar…
Det verkar även finnas metoder för att plasten ska återfå sin forna kulör. Här är ett klipp där några olika metoder testas.

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Väldigt bra film! Det jag saknar i försöken är oxalsyra och något sätt att mäta glansen (huruvida det mattas eller ej).

Har ett antal lysrörsarmaturer som (tyvärr) har plastraster som behöver restaureras.

Jag kör trådlösa brytare från Nexa, sändarna (de man trycker på) är inte supersnygga men går ju att byta enkelt om det skulle vara så att man tröttnar. + att man slipper gräva rör fram till brytarna och att man kan flytta knapparna när man vill.

Det är bara termoplaster som gulnar och inte alla fabrikat. Bättre att försöka få tag i brytare med härdplastkåpor. Termoplast är lite flexibel och man kan böja den, härplasten är stenhårs och kan inte böjas. Härdplastkåpor är oftast tjockare i godset.

• Gilla
Joel E
  • Laddar…
Jag såg någon som spraylackerade alla sina strömbrytare. Använder man en riktigt bra plastprimer och en bra färg så håller det nog hyfsat länge. Fördelen är ju att man kan bättringslacka om det blir skav eller byta kulör om man känner för det.

Intressant tråd!

Kan någon tipsa om strömbrytare som är vit, gulnar marginellt och har lite av samma anonyma svagt runda design som tex ELKO RS?

Off topic men finns det nåt fulare än strömbrytare i silver/metall? :rofl:

P Paxman skrev:
Jag såg någon som spraylackerade alla sina strömbrytare. Använder man en riktigt bra plastprimer och en bra färg så håller det nog hyfsat länge. Fördelen är ju att man kan bättringslacka om det blir skav eller byta kulör om man känner för det.
Inte tillåtet eftersom plasten då inte är självslocknande

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.