I vintras byggde jag ett fräsbord år mig och som det mesta jag bygger blev ju konstruktionen ganska kraftig. Gjutjärnsbordet och höj-sänk mekanismen av gjutjärn kommer från en vertikalfräs av 1910-20-talsmodell. Stommen är av 8mm plåt och varmvalsad T-balk och U-balk.
Egetbyggt fräsbord med gjutjärnstopp och höj- och sänkbar mekanism i en verkstadslokal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu har jag fått tag på en 1800w fräsmotor modell Suchner UAL23RF
Ganska kraftig den också med andra ord.
Den har inbyggd brytare och varvtalsreglering men jag har ju pippi på att det skall finnas motorskydd och nödstopp på alla maskiner för att både motorn och jag skall ha hyggliga chanser att överleva.

Så....... frågan är..... räcker det med motorskydd och nödstopp eller borde jag ha nollströmsrelä också för att den skall vara säker och uppfylla arbetarskyddsbestämmelserna?

Ta ett kombinerat motorskydd, nödstopp & nollspänningsutlösare.
Montera den så att du enkelt kan slå till nödstoppet med tex knät när du står som du ska stå när du arbetar.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Ta ett kombinerat motorskydd, nödstopp & nollspänningsutlösare.
Montera den så att du enkelt kan slå till nödstoppet med tex knät när du står som du ska stå när du arbetar.
Ursäkta trådkapning men var hittar man en sådan manick? Intresserad av något sådant till mitt fräsbord som har en Dewalt 625 i sig.

Stort tack, @Demmpa!
//Ronnie

Vi torde klara oss med billigare don eftersom våra fräsmotorer går på enfas och har så liten svängmassa att det torde gå bra utan broms

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.