Hej,
beställt en trådlös strömbrytare med wifi uppkoppling. Tydligen behövs ej neutral lina för denna strömbrytare men jag misstänker att det behövs. Säljaren sa ” it does not need neutral wire”

jag får ej igång strömbrytaren alls. Den gamla strömbrytaren är testad och lampa är dagligen igång.

har jag rätt eller fel?

• En trådlös strömbrytare monterad på vägg, inte ansluten till neutral lina, hand i bild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trådlös strömbrytare utan neutral linje monterad i vägg, kablar anslutna.
    Skapa konto
Ingen kan svara på frågan bara med en bild sådär. Har du ingen manual eller inkopplingsanvisning?

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
Som sagt enligt säljaren behövdes ingen neutral. Men jag misstänker att det behövs då den ej går igång alls.

• Installationsinstruktioner för 1 Gang, 2 Gang och 3 Gang belysningsströmbrytare med varningsikon.
    Skapa konto
Enligt bilden så ska du ha nolla.

E elmont skrev:
Enligt bilden så ska du ha nolla.
mm det jag misstänkte... tråkigt när försäljarna inte har en aning om vad dem pratar om. Jag ser att jag har en blå neutral längs med väggen upp till själva ” lamp” uttag men ingen vid själva strömbrytaren, finns det möjlighet att dra den vidare ner mot strömbrytaren?

Tja, alla 3 alternativen visar ju att nollan är med i bilden.
så det blir till att dra fram en nolla till brytaren.

Man ser även klart och tydligt att det är en N-skruv i brytaren
, N-skruv i en strömbrytare och trådar skalade längre än rekommenderat med isolering synlig.
Skapa konto

Edit:
Sedan har du skalat trådarna lite för långt, isoleringen ska sluta mer eller mindre dikt strömbrytarens hölje.

Tusen tack för era svar.

sladdarna är skalade efter den förra strömbrytaren. Självklart var detta endast ett test. Blir det av skalar jag ner dem :)

jag får då spendera helgen med att dra neutral då. Vissa rum är lite ” svårare ” då uttagen sitter en bit bort. Har ni tips på hur man drar den smidigast?

i 2 av rummen sitter dem precis ovanför. Så det blir lätt.

Du tar nollan från samma ställe som fasen kommer ifrån. Det är antingen från själva lampdosan eller från en dosa någonstans längs vägen mellan strömbrytaren & lampdosan.

Yes! Tack , uppskattar era svar :) blir en bra helg detta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.